2 485 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Vattensjuk tomt efter markhöjning och husbygge
Köparen av vår granntomt gjorde en ordentlig markhöjning inför sitt husbygge eftersom hans nyköpta tomt var vattensjuk.
Det resulterade i att min tomt blev lägstanivå punkten och därmed nu blivit vattensjuk. Har pumpat bort otaliga liter vatten med en dränkbar pump eftersom hela gräsmattan står under vatten. Har svårt att leda bort vattnet eftersom gräsmattan ligger i en lokal sänka.
Hur ser det ut juridiskt? Är det markanläggaren som bär ansvar för att omkringliggande tomter inte tar skada vid en markhöjning eller är det uppdragsgivaren? Förväntades min granne ” förstå” att min tomt skulle bli uppsamlingsplats för allt vatten?
Det resulterade i att min tomt blev lägstanivå punkten och därmed nu blivit vattensjuk. Har pumpat bort otaliga liter vatten med en dränkbar pump eftersom hela gräsmattan står under vatten. Har svårt att leda bort vattnet eftersom gräsmattan ligger i en lokal sänka.
Hur ser det ut juridiskt? Är det markanläggaren som bär ansvar för att omkringliggande tomter inte tar skada vid en markhöjning eller är det uppdragsgivaren? Förväntades min granne ” förstå” att min tomt skulle bli uppsamlingsplats för allt vatten?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Detta är en juridisk svår en.
Det som man typiskt kan överväga är att väcka talan enligt 32 kap. miljöbalken (MB). Där kan du får ersättning t ex sakskada.
Ändring av grundvattennivån kvalificerar för 32 § MB. Frågan om det rör sig om eller om det i själva verket handlar om att dagvatten rinner ned på din tomt? Läs detta rättsfall för att förstå komplexiteten i frågan juridiskt:
https://lagen.nu/dom/mod/2008:1
Enklast är om du kan hitta en praktisk och konstruktiv lösning på problemet och helt enkelt hantera det. Helst utan grannen eftersom det komplicerar det hela.
Det som man typiskt kan överväga är att väcka talan enligt 32 kap. miljöbalken (MB). Där kan du får ersättning t ex sakskada.
Ändring av grundvattennivån kvalificerar för 32 § MB. Frågan om det rör sig om eller om det i själva verket handlar om att dagvatten rinner ned på din tomt? Läs detta rättsfall för att förstå komplexiteten i frågan juridiskt:
https://lagen.nu/dom/mod/2008:1
Enklast är om du kan hitta en praktisk och konstruktiv lösning på problemet och helt enkelt hantera det. Helst utan grannen eftersom det komplicerar det hela.
Det är snarare regnvatten som kommer in på min tomt. Ingen ändring i grundvattnet..
När du skriver regnvatten är det då ytvatten i form av regn som hamnat på grannens (numera högre) tomt och sedan söker sig nedåt eller är det vatten från stuprör osv och mer ett tecken på att granne saknar stenkista eller motsvarande för sitt tak?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Eller är det så att dagvatten från din tomt inte längre kan rinna över på grannens numera höjda tomt och det orsakar problemet?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Den typiska lösningen är att du anlägger avskärande diken längs dina tomtgränser. Det kan göras i samarbete med grannen. Har du fortfarande vattenproblem så är det ju vatten som faller på din fastighet och inte grannars vatten som rinner in på din tomt. Då får du lösa det med någon typ av avtal med grannarna och en pumpanläggning.
högst förmodligen regnvatten som inte längre kan rinna ner på hans tomt eftersom han höjt den, men dessutom får jag hans regnvatten på min tomt eftersom det är lägsta punkten…M myrstack skrev:
ska prova ta mig ett snack med honom…Claes Sörmland skrev:
Den typiska lösningen är att du anlägger avskärande diken längs dina tomtgränser. Det kan göras i samarbete med grannen. Har du fortfarande vattenproblem så är det ju vatten som faller på din fastighet och inte grannars vatten som rinner in på din tomt. Då får du lösa det med någon typ av avtal med grannarna och en pumpanläggning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem är byggherre efter tomtöverlåtelsen?
Juridik -
Bygga nytt på samma tomt och riva gammalt hus efter inflytt?
Bygglov -
Välja storlek efter tomt eller gräsmatta?
Robotgräsklippare -
Får man stycka tomt om huset blir för stort enl. detaljplan efteråt?
Tomter -
Vattensjuk tomt efter grannens avverkning
Juridik