Byggahus.se

Vattensjuk gräsmatta, måste dränera om runt huset!

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 59 inlägg

Destrier

Medlem
    -Du kan ringa Vattenmyndigheten också - de jobbar med olika former av vattenutredningar, men tar betalt för dem.
    -De har också koll på lagstiftning runt vatten.

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 938 inlägg

MathiasS

Medlem
    Nej, det finns inget sådant krav (även om kommunerna gillar "LOD").

Det finns däremot krav på att en fastighetsägare tar hand om dagvatten på sin tomt på ett sådant sätt att inte skada uppstår på omgivande fastigheter. Det kravet är kanske viktigare att ha i åtanke här, eller hur? Regleras i Plan och Bygglagen om jag inte minns fel.

• Laddar…
  3. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 287 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Du har angett Stockholm men ingen närmare beskrivning av var du bor. Jag blir lite nyfiken då större delarna av landet faktiskt har haft mycket över normal nederbörd denna vintern. Det har dessutom varit uteslutande i smält form hela tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vatten.png

4. V
    Elektroniktokig · 119 inlägg

ViktorHg

Elektroniktokig
    Om nu tomten håller på flyta bort kan du väl åtminstone börja gräva ett provisoriskt dike över din tomt för att få bort det akuta problemet, istället för att lägga all din energi på att bli osams med grannen. Vem vet, han kanske gladeligen hjälper dig med ett provisoriskt dike om du pratar med honom? Han vill nog åtgärda sin avrinning när han får veta att allt rinner ut på din tomt. Sedan om det blivit permanenta skador på ditt hus tar du det då, med hjälp av försäkringsbolaget.

• Laddar…
  5. K
    Medlem · FRÄNDEFORS · 777 inlägg

kest

Medlem
    Jag förstår din frustration och ilska när man upptäcker att man får sin tomt förvandlad till ett avloppsträsk och det är inte bara moraliskt fel utan även legalt fel.

Men av dina inlägg är du så in i bomben förb... så du bör ej ta en dialog skälv just nu utan be en vän eller närstående.
    Vissa kan konsten att be någon att dra åt helvete på ett sådan sätt att de ser fram åt resan.
    En god förmedlare till hjälp kanske kan hjälpa din granne att förstå att att dränka dig inte är det bästa i ett gott grannförhållande utan han vill ta ta tag i detta på eget bevåg.

6. M
    Medlem · västmanland · 334 inlägg

Malten

Medlem
    OT; tack för läsningen, dina formuleringar å ordval gjorde min kväll mycket roligare :crysmile:(y).

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 295 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det måste vara en synnerligen obehaglig granne som får det att regna mer och rinna mer vatten i gamla rör. :cry:

8. R
    Allvetare · Tellus · 51 inlägg

Rådbråkad

Allvetare
    Vi har nog olika syn på humor, mitt förra svar till dig raderades illa kvickt med motiveringen "otrevlig", så här kommer ett byggahus.se-anpassat svar: sedan 2019-10-10 och till dagens datum 2020-02-18 har det i "mitt" område regnat mindre än 220 mm. Jämför med tex Mollsjönäs där det under samma period regnat 711 mm...finns säkert värre, men Mollsjönäs verkar...fuktigt.

Om jag gjort rätt skall här finnas en karta från SMHI som visar markfukt. Området som är mörkt rosa mellan Vättern och Gotland är där jag bor (jag vet att det står Stockholm i mitt användarnamn, skall ändras) och mörkt rosa betyder "mycket under normalt". Är inget meteorologiskt geni, men "markfukt" ska jag väl begripa...

Så bäste her "Wesserbisser", om du besvärat dig med att läsa den enligt dig "helgalna" tråden och ändå misslyckats att begripa omständigheterna kan jag köra en resumé, på ENKEL svenska:

MIN dränering funkar klockrent, som den gjort i 50 år.
    GRANNENS "dränering" existerar inte, grannens takvatten leds DIREKT in på MIN tomt, på MIN sida av tomtgränsen, i släta operforerade rör, UTAN någon som helst infiltrering, på MINST tre ställen (finns tre till stuprör att undersöka, men finner ingen anledning att anta annat än att samma metod använts även där: varför skulle anläggaren plötsligt "visa hänsyn" och FÖLJA LAGEN på de ställen där det vore svårast att upptäcka...?) och eftersom grannen planat ut sin gräsmatta ända till tomtgränsen (och faktiskt in på MIN tomt; sista halvmetern av grannens gräsmatta är anlagd på MIN tomt, och för säkerhets skull har anläggaren dessutom SKARVAT PÅ röret med, gissa, en halvmeter. J*vla f*ttsvin!)

SÅ: i den "helgalna" tråden där du tycker att det är ROLIGT att "skylla på grannen" förefaller det faktiskt som att det är DU som är helt ute och simmar (välkommen i gänget!) alternativt att det faktiskt är DU som är min granne, och isåfall ses vi förr än du anar under helt andra omständigheter än det gemytliga snacket över staketet eller anonymiteten i ett forum som detta, nämligen förvaltningsrätten.

Om du mot förmodan inte skulle begripa min resumé kan jag bara säga: Sancta simplicitas!

9. R

Rådbråkad

Allvetare
    Har kämpat och verkligen försökt förstå vad du menar, men hur jag än vänder och vrider på det kan jag bara komma fram till en slutsats, nämligen att du missförstått hela grejen: GRANNAR kan i allmänhet inte få det att regna mer, det är ett privilegium förbehållet SMHI. :rofl:

Och det obehagliga med min, som du antar "synnerligen obehagliga granne" är att han inte alls är obehaglig, tvärtom är han synnerligen hygglig och behaglig. Jag har aldrig haft några som helst svårigheter eller problem med honom, det jag har problem med är VATTNET, och det är ju illa nog, men som person gillar jag honom verkligen.

Har dessutom först nu, sent omsider, fått tag i den förra grannen och det var inte helt lätt; antar att han undrar vad fan JAG vill och hoppas han har hela skallen full med myror, för nu är det dags att utröna vem som ligger bakom det rent sadistiska och skändliga illdåd NÅGON begått mot mig och mina byggnader. Det kommer att bli väldigt intressant.

Den nuvarande grannen kanske inte är skyldig till mitt träsk rent anläggningsmässigt, det KAN ju vara den förra grannen alternativt "entreprenören" som alla i trakten pliktskyldigast anlitar, men som varandes ytterst ansvarig för sitt eget takvatten är den nuvarande grannen skyldig att åtgärda de missförhållanden som nu råder, oavsett vem som är orsaken till dem.

10. R

Rådbråkad

Allvetare
    Tack för ett mycket välformulerat och omtänksamt svar!

Visst gör det ont när kärlen brister
    Förvandlar min hjärna till trögflutet ister
    Men tills dess att den klarnar
    Jag allmänheten varnar:
    För fan, sätt mig inte i klister!
    :devilish:

11. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 038 inlägg

Excel

Husägare
    Du får väl knacka på hos grannen och snacka med dem? Är de normala människor drar de om rören till stenkista på egen tomt om nu så är fallet.

12. H
    Moderator · Stockholm · 42 801 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har rensat lite, igen.

/moderator

• Laddar…
  13. R

Rådbråkad

Allvetare
    Måste säga att du har underliga prioriteringar när du "rensar", min fantastiska dikt (som definitivt är offtopic, irrelevant och inte ens rolig) fick vara kvar trots en svordom, men mitt förra inlägg raderades trots relevant innehåll,

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.