Byggahus.se

Vattensjuk gräsmatta, måste dränera om runt huset!

1. R
    Allvetare · Tellus · 51 inlägg

Rådbråkad

Allvetare
    Kan vara att du har rätt, hur går jag tillväga för att utröna det?

2. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Vi hade läcka på inkommande vatten för ett antal år sedan. Det upptäcktes då vi har en gemensamhetsanläggning för vatten och han som skötte ekonomin då hade stenkoll på vad som var normal elförbrukning för pumpen. Så när elförbrukningen började dra iväg misstänkte de genast en läckande ledning så då fick alla ha samtliga kranar avstängda 1-2 timmar för att de skulle se om pumpen fortsatte arbeta till och från för att hålla konstant tryck i hydroforen. När det visade sig att pumpen fortsatte jobba så var planen att stänga av inkommande huvudledning för samtliga fastigheter för att se om läckan var inne på någon fastighet eller på stamnätet som tillhör gemensamhetsanläggningen. Men när det var dags att stänga vår huvudkran så krånglade den massor så den blev genast misstänkt och när de började gräva runt den (logger ca 1,5 m ner i marken) visade sig misstanken stämma.

Så får alla vatten från en gemensamhetsanläggning så kolla om pumpen verkar jobba som normalt eller om varje fastighet har vattenmätning/enskild elmätare för vattenpumpen så kan man kolla på de siffrorna om de är vettiga. Det förutsätter dock att alla har koll på vad som är normal förbrukning för dem. Kan man inte göra något av detta misstänker jag att det kan bli lite svårare.
    Finns det fler områden som är ovanligt blöta eller att växtligheten ser annorlunda ut på något ställe där en vattenledning går kan det vara en ledtråd. Minskat vattentryck i någon fastighet skulle även det kunna tyda på läckande ledning

3. R

Rådbråkad

Allvetare
    Satfläsk vilket projekt! Det är ca 350 hushåll anslutna till vattenverket, vissa har bara sommarvatten, andra har åretruntvatten...måste gå att komma på något annat...

JAG VET! Jag häller plutonium i vattenverkets in-tratt, sen kollar jag om gräsmattan blir självlysande...att alla grannar också lyser i mörkret vänjer man sig vid så småningom... kanske..
    :cool:

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 5 468 inlägg
    Finns väl avstängningar på vägen eller flera utgående matningar,kan inte tro att alla ligger på samma matning. 350 st så skulle en matning vara 150 mm minst för att försörja alla. Du får prata med ansvarig, stängs delar av till din matning och andra med så snurrar säkert en mätare, det går bara att göra så. Om jag inte mins fel så kan en kommuns VA-avdelning ha en sond som sättes ner i jorden och hör hur det brusar, läcksökning på högre nivå

5. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Ja, då blir det lite jobb att felsöka... Hos oss är det bara 12 bebyggda tomter anslutna till vår brunn, varav fyra då var sommarstugor, och alla känner alla så det var inte så svårt att få till den felsökningen även om det var tidskrävande.
    Men som ovan skrev har jag för mig att bla kommunen använder smartare system för läckagesökning, minns dock inte vad de heter men kan kolla med en kompis som är servicekille på reningsverket här om han vet. Jag vet att de ibland har i färgämnen i vattnet för att spåra, men minns inte i vilka lägen det funkar att göra så.

Men ett första steg skulle kunna vara att prata med de som sköter er vattenförsörjning och höra om de ser en ökad förbrukning som ser lite misstänkt ut. En annan sak kan vara att kolla hur stor förbrukningen är mitt i natten när de flesta bör sova och se om den verkar rimlig eller inte

• Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 185 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Med en skruvmejsel mellan örat och avstängningsventilen i gatan ska man visst också kunna höra om det passerar vatten när det inte är någon förbrukning i huset.

7. Bästa svaret

H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Nu har jag kollat med kompisen som jobbar på reningsverket i vår kommun. Förutom det jag tipsade om att kolla nattliga förbrukningen samt historik över normal dygnsförbrukning i området hade han några tips:

1. Är det kommunalt vatten är det bara att ringa kommunens VA-avdelning så skickar de ett läcksökningsteam. Är det inte kommunalt så kan man ringa deras VA-avdelning i alla fall och fråga om man kan beställa den tjänsten från dem eller om de vet företag i närheten som kan göra det. Ofta använder de en lyssningsutrustning som man måste ha ordentlig utbildning för då det tydligen inte är helt lätt att förstå vad man hör. Man ska tydligen lyssna efter luft, men har man inte gjort det tidigare så är då frågan "Hur låter luft?" så det är troligen ingen idé att bara hyra utrustningen själv utan man får köpa in den tjänsten

2. Det kan gå att färga vattnet om läckan är nära, men risken är stor att färgen hinner filtreras bort och hur vet man då att det inte är en läcka eller att marken har filtrerat bort färgen om vattnet förblir ofärgat?

3. Har ni koll på var det finns kopplingar, skarvar, avstängningskranar mm och hur ledningarna mellan fastigheterna går? I så fall är det bra att börja vid dessa då det är sannolikt att en läcka uppstår just vid olika typer av skarvar. Är det gamla, skruttiga stammar kan det även vara inträngande rötter som är problem och har det gått tunga transporter över mjuk mark så kan de ha tryckt sönder ledningen där.

4. Lite tips för att upptäcka läckor, dock främst inom egna fastigheten. Men vissa går att göra även på hela anläggningen även om det blir lite mer komplicerat https://www.uppsalavatten.se/hushall/vatten-och-avlopp/dricksvatten/vattenlackor/

8. R

Rådbråkad

Allvetare
    Skuldfrågan hundraprocentigt utredd! Grannens stuprör leder ner i marken och fortsätter i ett rör (100 mm slät, operforerad plast) raka spåret mot mitt hus och slutar ungefär vid tomtgränsen och övergår sedan i en undermålig stenkista SOM LIGGER PÅ MIN TOMT!!!!!!!!!!!!!!!

Min undersökning gick till som följer: Jag började med en 150 cm lång gängstång M6 och en borrmaskin. Inledde vid gyttjans epicenter och borrade ner tills gängstången slog i antingen berggrunden eller större stenar, drog upp stången ur marken, torkade av och analyserade geggan. Ganska snart upptäckte jag ett mönster: I de borrhål där gängstången drog med sig blöt lera föregicks den blöta leran av sandblandad jord och ett lager småsingel (8-16 och 16-32 kan jag tro). Jag jobbade mig uppför mot grannens stuprör och SURPRISE: det blev blötare och blötare ju närmare jag kom. Till slut var det tydligt att stenkistan började, jag stötte hela tiden på sten som gick att komma förbi om jag borrade ett nytt hål 5-10 cm bredvid det förra.

Provade att borra ett hundratal hål i marken runt omkring, ca 2-3 meter bredvid "blötrännan" som ledde rakt mot grannens stuprör. Ingenstans fanns vare sig sandblandad jord, singel eller blöt lera. Eftersom grannen gett mig fria händer att undersöka fenomenet (givetvis förutom att vidta några åtgärder eller börja gräva på hans tomt utan samtycke) tog jag isborren, jag har slutat fiska med gäddsax och knallkork, och vevade mig ner ca 1 meter där det var möjligt utan att stöta på sten. Skruvade loss grannens nedersta del av stupröret, hämtade min vattenslang, matade ner den i röret under jord. SURPRISE: röret leder rakt mot min gyttjepöl. Satte på vattnet och efter ca en minut var mitt meterdjupa hål bräddfylt med vatten.

Alla tvivel och alternativa teorier skjuts alltså härmed i sank: med hundraprocentig säkerhet beror mitt träsk på grannens takvatten!

Jag har bara konstaterat att så är fallet med just det stupröret, det finns åtminstone ytterligare fyra stuprör och jag har påbörjat arbetet med att detektera deras utlopp, med samma arbetsmetod som beskrivits här i texten. Har kommit så långt att misstankar riktas mot åtmintone två av de stuprör som rimligtvis inte KAN leda någon annanstans än mot mitt träsk. När grannen fyllde ut sluttningen ner mot min tomt för att plana ut sin gräsmatta lades halvstora stenar (10-30 cm) i botten, så hans utfyllnad slutar alltså i en "naturmur" ner mot min tomt längs ungefär 1/3 av tomtgränsen, alltså inte den del där jag borrat; där är det gräs och sly och den ursprungliga sluttningen. Vid närmare granskning av "naturmuren" har jag upptäckt ett område där stenarna aldrig torkar, därför tog jag varmluftspistolen och torkade de stenarna. SURPRISE: efter en kvart var samma stenar blöta igen. Upprepade, med samma resultat.

Alldeles nyligen har grannen lagt i ytterligare en växel: En ny ca 150 cm hög mur har byggts upp som fortsättning på "naturmuren" ca 10 cm från tomtgränsen och deras gräsmatta har alltså planats ut ytterligare.
    JÄVLAR VAD TJATIGT DET BÖRJAR BLI, MEN: SURPRISE!!!

På den helt nybyggda muren sipprar vattnet så sakteliga fram: på två triangulära, helt från varandra avgränsade områden, med 3-4 meters avstånd, torkar aldrig muren, och nedanför har jag borrat ca 50 hål med gängstången och gissa?

SURFUCKINGPRISE!
    DET ÄR LIKA GENOMSURT DÄR!!!!!!!!!!!!!!!!

Har hittills med tanke på grannsämjan valt att inte ladda upp några bilder, men det stadiet kan nog anses passerat. Nu handlar det istället om att rädda vad som räddas kan av mina byggnader och min tomt, få grannen att ERKÄNNA SITT ANSVAR OCH ORDNA SIN JÄVLA "DRÄNERING" så att fortsatt skada på min egendom omedelbart upphör, dokumentera ALLT jag gör (prio ett: införskaffa en GoPro "actionkamera" att sätta på skallen så ALLT JAG GÖR FILMAS och en drönare med bästa möjliga kamera för översiktsbilder) samt att skaffa nödvändig juridisk kunskap: Grannen skall stå för varenda spänn av mina kostnader, VARENDA JÄVLA SPÄNN!! Tänker fan kräva ersättning för nedlagd arbetstid också,samt eventuellt för framtida värdesänkning pga eventuell långsiktig skada.

Visserligen kan jag anses som en slarver och latmask i mångas ögon, och visserligen är jag måhända för timid för mitt eget bästa, men nu jävlar har jag ovedersägliga bevis på att grannens handlingar orsakat mig skada med fara för långsiktiga verkningar, så nu vaknar djuret inom mig. "Tomma tunnor skramlar mest" sägs det, men så lite jag skramlat hittills kan jag påstå att min tunna är full.
    AV GRANNENS JÄVLA VATTEN!

Inledde denna tråd med ett "HJÄÄÄÄÄÄLP!", och har nu nått fram till ett stadie där detta nödrop stavas

HJÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!

Som kanske framgår av mitt återhållsamt ursinniga inlägg är jag i stort behov av ALL hjälp som går att få, främst vad beträffar lagtolkningar, självklarheter, precis ALLT som kan tänkas vara till nytta i detta mitt nödläge. Jag vill understryka att tips typ: "skjut grannen" bara är slöseri med tid, inte för att de kan anses opassande, orimliga, ovidkommande eller för att jag skulle vara främmande för att bruka våld, utan för att jag faktiskt gillar grannen som person, han är jävligt juste i alla andra avseenden, även om min första tanke faktiskt är: MÖRDA! MÖRDA!

9. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Vad har grannen sagt om detta? Tänker att eftersom du tycker att grannen är en juste person så kanske det kan gå att resonera med denne? Har du fått stora skador på byggnader så kanske det blir svårare att komma överens men om du lyckas stoppa detta i tid kanske ni kan komma fram till en kompromiss där ni hjälps åt på ett eller annat sätt att åtgärda problemet?
    Och har du pratat med försäkringsbolaget om de täcker eventuella skador på dina byggnader? Ett tips här är att säga så lite som möjligt, men svara ärligt på deras frågor.

Min första tanke på en akut åtgärd för att förhoppningsvis tvinga grannen att agera är att gräva upp rören på din tomt så nära gränsen som möjligt och plugga igen dem. Om du verkligen får göra det eller om det kan riskera att orsaka andra/större skador har jag ingen aning om så det är antagligen en dålig idé utan att kolla upp eventuella risker först.

10. J
    Medlem · 5 468 inlägg
    NU det så i dag att varje fastighet ska omhänderta sitt drän/takvatten med stenkista eller ut i dike/kommunalt rör så det inte är till förfång för annan fastighet. Gå till kommunen och tala om hur det är, kanske din granne har gjort något som det inte finns bygglov för, tänker lite på den nya muren som läcker igenom och den avvattning som är utförd. Men som sagts tala med grannen på ett hövligt sätt och presentera fakta vad han förorsakat för sig och fråga hur han tänker åtgärda detta, innan du tar fram storsläggan.
    Det är alltid bäst att ta en dialog för att kunna komma överens, utan att säga något om hur det kan med dialogen, du har säkert en telefon med röstinspelning, sätt den i bröstfickan och aktivera den innan du går till grannen, han ska inte veta något och det är fullt lagligt att spela in

11. K
    Medlem · FRÄNDEFORS · 777 inlägg

kest

Medlem
    Grannen kanske har källare och du kan leda om vattnet dit:rofl:

12. D
    Medlem · Västra Götaland · 59 inlägg

Destrier

Medlem
    -Helgalen tråd!
    -Det har varit en extremt regnig och lerig säsong i hela södra delen av landet
    -Dräneringen runt huset brukar dock svälja vattnet ändå
    -Är trädgården stor - så får du väl täckdika...

-Att skylla på grannens takvatten är ju för roligt!!!
    -Hur många tusen kvadrat tak har grannen egentligen??? ...

13. R

Rådbråkad

Allvetare
    OK, Uppdatering: Har nu upptäckt och grävt fram två av de rör (släta , ej perforerade) som leder grannens takvatten RAKT IN PÅ MIN TOMT UTAN NÅGON SOM HELST INFILTRATION. Alltså är det inte fråga om att vattnet "rinner på berget under jorden" som grannen hävdat, det är inte fråga om "grundvatten", eller, som något geni härinne försökt förklara, att "ibland har man en sämre tomt än andra" vilket jag vetat hela tiden att så inte är fallet, skulle min tomt plötsligt ha försämrats så in i helvete drastiskt på ett par år efter att ha varit istort sett exakt likadan i 50 år? Nänä, jag kan vara korkad till en viss gräns, men jag är inte direkt efterbliven:

Det tredje röret, exakt likadant som de andra två, har jag inte grävt fram mynningen på, men målmedvetet, enträget och med en övertygelse som gränsar till besatthet har jag egenmäktigt demonterat de delar av grannfastigheten som hindrat min fortsatta utredning. Min vana trogen ledde jag ner vattenslangen i det underjordiska röret för att ta reda på rörets riktning och längd, och...SURPRISE...det leder rakt in på min tomt, utan någon infiltration eller fjolliga stenkistor, nänä, hardcore skareva, raka rör in på min tomt. Pytsade i en 25-litersdunk med vatten, tog gängstången och stack ner den i marken där röret enligt mina beräkningar tog slut. 55 sekunder senare var gängstången geggblöt. Det ROLIGA i sammanhanget är att grannen förnekat all kännedom om rörens sträckning och riktning, men ÄNDÅ lyckats placera sin jävla fejkkompost-tunna rakt ovanpå den plats (PÅ MIN TOMT) där röret mynnar ut...

Fjärde, femte och sjätte röret är ännu inte helt lokaliserade, men som jag tidigare nämnt finns det några stenar i "naturmuren" som aldrig torkar, och ser man på: står man och spejar från dessa ställen mot respektive stuprör syns tydligt en liten fördjupning typ tidigare grävd ränna i grannens gräsmatta som leder rakt mot respektive stuprör. Allt verkar mycket medvetet konfigurerat för att i lönndom leda DERAS JÄVLA TAKVATTEN IN PÅ MIN TOMT!

Jag är inte överdrivet konspiratoriskt lagd, och eftersom jag tidigare arbetat inom psykiatrin är jag MYCKET VÄL PÅLÄST vad gäller paranoiditet, psykoser och de gamla hederliga nojor som populärt går under benämningen "vanföreställningar", och jag kan med 100% säkerhet dementera eventuella insinuationer om att jag har tomtar på loftet. Med en träffsäkerhet på hittills 100% (3av3, 3 återstår) har jag bevisat att grannens takvatten håller på att kosta mig hus och hem och jag har en känsla av att det börjar bli BRÅTTOM! Har jävligt mycket att stå i just nu (tack granne! Karma finns!) och skulle bli oändligt tacksam för juridisk vägledning. Vart vänder jag mig för att ställa grannen till svars? Är så jävla trött på bortförklaringar och flummigt skitsnack om att "naturen gör som den vill" "vattnet är allas problem" och liknande, jag vill ha snabbt resultat och fastställande av skuldfrågan, det är ett solklart fall av skadegörelse!

• Laddar…
  14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 304 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Hejda dig. Hur ny kan grannens dränering vara? Jag gissar att den inte grävts ner under din näsa det senaste året. Det har säkert varit så här sen huset byggdes.

Gräv fram rören på din sida, kräv att grannen tar hand om sitt eget vatten i framtiden, men glöm kompensation och skadestånd om du inte kan visa att ditt hus är skadat. Det kommer inte vara värt det.

15. D
    Medlem · Västra Götaland · 59 inlägg

Destrier

Medlem
    De flesta som bor i villaområden är påkopplade på dagvattensystemet.

-Det finns inget som helst krav på att att behålla vatten på sin fastighet - tvärsom så får du inte dämma upp vatten hur som helst.

-Ett tak på en fasrighet ökar inte nederbördsmängden på densamma!

-Att det upplevs som ett särskilt blött och lerigt år beror inte endast på nederbörd.
    -Att du inte bor i norra delarna av landet med tjäle och snö säger sig självt - då hade du inte klagat över lera....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.