Byggahus.se

Vattensjuk gräsmatta, måste dränera om runt huset!

1. R
    Medlem Nivå 1
    HJÄÄÄLP!

Har ett timmerhus på torpargrund byggt 1970 med slänt mot huset i norr och slänt från huset i söder. I Nordöstra och sydöstra hörnen på huset går stuprören ner i nedgrävna rör som effektivt leder bort dagvattnet, Gud vet vart men det funkar. I nordvästra hörnet däremot slutar stupröret i markhöjd där jag förmodar att en stenkista skall leda bort vattnet. Gud vet vart, men det fungerar inte längre. Antar att stenkistan slammat igen och inte längre leder bort vattnet eftersom det på västra gavelns "gräsyta" numera går att gyttjebada.

Vill leda bort vattnet från nordvästra hörnet så effektivt och permanent som möjligt men vet inte hur...?
    Fattar inte varför byggherren, tillika dräneringsansvarig, inte gjorde likadant i nordvästra hörnet som i de östra hörnorna där det funkar så bra, kanske kan anledningen vara någon underjordisk bergklack som omöjliggör fall på ett nedgrävt rör? Sprängning är uteslutet. Hursomhelst MÅSTE det fixas, helst igår, men vet inte hur jag ska börja.

Är det vettigt att akut handgräva en "ränna" och under arbetets gång låta problemen uppdagas och lösa dem efterhand istället för att larma hit en grävare (vilket jag redan gjort för sex månader sen, men den jävla skitskallen till "entreprenör" som ändå befinner sig i området permanent lyckas förhala arbetet gång på gång fast jag påpekat att det är akut, grannen fick vänta fyra månader på ett jobb som tog två dagar och när "entreprenören" ändå bokstavligen stod med grävaren på MIN TOMT försökte jag övertala honom att lägga EN timmes grävtid på att rädda mitt hus, allt som behövdes för jobbet fanns på plats PÅ MIN TOMT, men icke...)

Som framgår av min desperata förfrågan är jag inget geni när det gäller tomtarbeten, men det känns surt att behöva slicka en gris i röven för att fixa problemet, dessutom förmodligen till grispris... ställer mig hellre med en spade och fördärvar ryggen under trial-and-error än att göda sånt folk.

• Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Börja med att gräva ett dike. Sen gör du det lite djupare och lägger ner ett rör.

3. Hep
    Garagebyggare Nivå 4
    Eftersom du bor i Stockholm finns det flera som hyr ut små grävare. Visst blir det lite slarvigare och tar längre tid än om ett proffs skulle gjort det, men inte sex månader längre tid och inte så illa som att huset står och badar som nu.

Ett alternativ mellan att handgräva och att vänta på den enda grävargubben som verkar finnas. Träningsgräv en grop en bit från huset innan du börjar gräva rännan. Det går rätt fort att lära sig, men synd att svänga med skopan åt fel håll precis vid fasaden.

4. engs
    Medlem Nivå 7
    Går inte att temporärt leda bort vattnet i slang eller rör nedanför / södra sidan tills du har en permanent lösning på plats?
    Om det inte drabbar nån granne eller så nedanför då.

5. J
    Medlem · Nivå 9
    Handgräv:) det hjälper.

positiva är att gräsmattan inte blir helt förstörd som om du kastar dit en grävmaskin i gyttjan. Dem svävar tyvärr inte ovanför allt o löser problem utan skapar ganska mycket oreda.

Jag tror inte hela problemet är takvattnet. Det är väldigt många fler kvadrarmeter markyta än takyta så ett dike som stoppar ytvatten är ofta en bra idé. Behöver ofta inte vara något rejält och stort utan bara placeras så ytvattnet leds bort innan din gräsmatta. På sikt skall så klart takvattnet ledas bort det också. Jag har en vattentunna som jag fyller under ett stuprör. När det är fullt leder jag bort det långt bort från huset.

6. H
    Medlem · Nivå 7
    Inte omöjligt att takavvattningen fortfarande fungerar och att det är det vattnet som regnar på marken runt omkring som inte leds bort. En ränna eller ett dike är en bra början för att få ner vattentrycket runt huset och så länge du gör så att rännan lutar bortåt och inte leds mot en annan byggnad/parkering/fin plantering eller liknande så kan det knappast gå fel.
    Antingen kan du handgräva, men det är väldigt roligt och mycket mindre arbetsamt att hyra en minigrävare (ex denna https://www.yrc.se/product/gravmaskin-800kg/). De allra minsta maskinerna (8-900 kg) brukar man kunna hyra med maskinsläp med totalvikt på 13-1400 kg så att de flesta bilar får dra den. Kan man bara stå på en lämplig plats så går det fort att lära sig hjälpligt att köra maskinen, det viktigaste är bara att inte göra stora rörelser med spakarna om man känner sig ovan. Brukar funka bra att "smyga" med den under hela arbetet även om det kanske tar lite längre tid än om man är van och kan manövrera den snabbare.

• Laddar…
  7. S
    Hobbysnickare Nivå 2
    Jag hade nog satsat på att gräva för hand. Larvfötter, gräver ner sig, å inte desto mindre om det är blött.
    Gräv 40 - 50 cm ner, helst så du når under grunden av huset. Lägg fiberduk, därefter dreniringslangen inbäddad i makadam.
    Så drenerade jag mitt hus, det har funkat.

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 1
    Vill du inte gräva ner grävaren i gräsmattan - så kan du ta ett par plywoodskivor att ställa den på - det räcker den korta stunden och för så liten grävare -om du inte väljer att handgräva förstås...

-Vi har haft flera extremt regniga månader nu - så dräneringen kan säkert vara fullt tillräcklig i normalfallet.

9. Martin72
    Medlem Nivå 1
    Ta in en firma som filmar i röret så får du bättre info om var dagvattnet leds. Kanske får du veta om det finns en stenkista och var den är. Då kan du eventuellt fixa en större eller fixa den som finns.

10. D
    Medlem Nivå 1
    En skiss över tomten och området runt om skulle underlätta, som några skriver så man inte skickar vattnet vidare till ev grannar. Är det berg på norrsidan? Isåfall kan det vara grundvatten som rinner under marken och kommer i dagen på din tomt. Kan vara så även om det inte är berg förstås, höjden på grundvatten kan skilja en hel del på en enda tomt beroende på hur marken ser ut under.
    Handgräv ett par gropar på olika ställen, även på den sidan där du inte har problem. Då får du en uppfattning om grundvattnets nivå.
    Var inte rädd att sabba gräsmattan! Gräs är lätt att återställa, under större delen av året växer det upp på 3-4 veckor efter nysådd till användbar yta.
    OM det är vatten från stupröret som ställer till det så försök leda bort det som akut åtgärd. Ta vad som finns tillhands för att åstadkomma en ränna tex 2 brädor som spikas/ skruvas ihop till ett V eller några bitar hängränna.

11. R
    Medlem Nivå 1
    Haha, precis det lyckades jag göra för 35 år sedan med en liten, liten Citarentmaskin utan hytt, det höll på att kosta mig ena benet. Nu till de goda nyheterna: har av en otrolig slump upptäckt att en lirare ett par kilometer bort har en liten grävare, kan tänka mig att det är den minsta grävaren som kan köras på egen hand, alltså 4 hjul och drivning på åtminstone några av hjulen, inte en sån med två hjul och två stödben Verkar möjligt att hyra den också, HURRA! Om jag bara får den hitkörd (vågar inte köra den på allmän väg med min obefintliga grävarvana) skall jag träningsgräva som aldrig förr och förhoppningsvis ordna alltihop!

Bra ide´ det där med provgropar, isborren får ny användning. Gräsmattan struntar jag i, byggnaderna är det enda viktiga. Har en vattentunna under utkastet på stupröret, så inte mänga droppar vatten når marken därifrån. Tror nog att du är någonting på spåren med berg som leder vattnet, men en otäck tanke har börjat slå rot i skallen på mig: vart leds grannens regnvatten? Nivåskillnaden är ca 2 meter mellan deras hus och mitt, avståndet är ca 30 meter och om deras stuprör bara går ner i marken leds vattnet troligen exakt till min gyttjepöl. Det måste utredas!

Vilket leder till nästa fråga: om grannens vatten leds direkt in till min gyttjepöl, vad kan jag i så fall begära/kräva för åtgärd från deras sida? Som nämnts tidigare bör man ju inte plåga grannar med sitt vatten...?

Vill för övrigt tacka alla som engagerar sig och lägger tid på att hjälpa en halvkorkad främling, det känns bra att få lite guidning när man tafflar och famlar på okänd mark...!

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag skulle lägga rör ovanpå marken just nu och på så vis leda bort vattnet ovanför huset.

Då kan du se om det fortsätter att bli blött och se om vattnet kommer från annat håll än ditt tak.

När våren kommer och marken torkat hyr du en liten minigrävare och lägger ner rör för takvattnet + dränering i marken + fixar fall från huset mot detta rör.

13. J
    Medlem · Nivå 12
    Enligt det nya nu att varje fastighet ska tillvarata sitt eget tak/dränvatten genom avledning till dike eller annat ställe, eller till en stenkistemodell större som kan svälja mängden vatten, OBS utan att det blir problem för närvarande fastigheter, det är med andra ord att avledning eller annan form av bortförande av vatten inte får påverka annan fastighet på ett icke förmenligt sätt som sjösättning av annans mark

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 9
    Har man en extremt blöt period där tex storstäder inte klarar att hålla vattnet borta från motorväg och tunnelbana på grund av fyllda reservoarer. Då har jag svårt o se att du få igenom ngt för att grannens stenkista skickar in vatten i din grop. Givetvis en annan sak om dem Inte har något hantering och låter takvattnet rinna på gräsmattan.

Men det finns en stor risk att de har en bra hantering med stenkista men den är full/hinner inte med. Då fylls din grop.
    Det är ju inte frågan om personliga täta pooler på varje enskild tomt utan alla delar samma jord och vi bygger system som bromsar flödena markvatten.

15. H
    Medlem · Nivå 7
    Härligt! Många som har maskiner privat/hobby kommer gärna förbi och fixar lite jobb mot fika, en flaska whisky och lite pengar svart. Och hyr de ut brukar frakt inte vara ett problem att ordna för dem. Det enda farliga med att hyra en och köra själv är att man ganska snart inser hur roligt det är och hur många roliga projekt man kan göra så helt plötsligt har en liten grävare flyttat in :rofl:

Man kan göra väldigt mycket förutom att gräva med dem. Även skaffa sig lite merjobb...:rolleyes:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0218.JPG
    DSC_0384.JPG
    DSC_0780.JPG
    DSC_0837.JPG