Hejsan,
Håller på med ett sommarprojekt att gjuta en vattenfontän i vår trädgård. Ska gjuta ett rör genom fontänens betongvägg för påkoppling av vattenslang respektive vattenpump.
Det jag inte får tag i är ett lämpligt rör som tål frost. Vet ej om det finns rostfritt rör eller om det Skulle fungera med PEM-rör🤔 Sedvanliga butiker som Hornbach, Bauhaus, Jula m fl som jag varit på varken har det jag söker eller kan ge tips på var man kan hitta sådana rör.
Tar tacksam emot råd!
Håller på med ett sommarprojekt att gjuta en vattenfontän i vår trädgård. Ska gjuta ett rör genom fontänens betongvägg för påkoppling av vattenslang respektive vattenpump.
Det jag inte får tag i är ett lämpligt rör som tål frost. Vet ej om det finns rostfritt rör eller om det Skulle fungera med PEM-rör🤔 Sedvanliga butiker som Hornbach, Bauhaus, Jula m fl som jag varit på varken har det jag söker eller kan ge tips på var man kan hitta sådana rör.
Tar tacksam emot råd!
PEM-rör funkar nog perfekt, om man kan leva med att de är rätt bängliga/envisa och behöver fixeras ordentligt för att tvinga dem till ett visst läge. Och att de säljs i lite större kvantiteter än vad man kanske behöver, vilket förvisso uppvägs av att den är rätt billig.
Se till att du konstruerar det hela så att det är lätt att tömma och undvika att vatten blir stående i rören över vintern bara.
Se till att du konstruerar det hela så att det är lätt att tömma och undvika att vatten blir stående i rören över vintern bara.
Det lutar nog åt plaströr typ PEM även om det är bökigt att bända som du skriver. Hade helst satt rostfritt metallrör med gängor men lyckas ej hitta.C cpalm skrev:PEM-rör funkar nog perfekt, om man kan leva med att de är rätt bängliga/envisa och behöver fixeras ordentligt för att tvinga dem till ett visst läge. Och att de säljs i lite större kvantiteter än vad man kanske behöver, vilket förvisso uppvägs av att den är rätt billig.
Funderar på att gjuta in röret med viss lutning så att vatten inte samlas i det när det är frost.
Verkar som PEM är att föredra.Larsa skrev:
Beträffande tömning funderar jag på att gjuta in röret en bit ovanför fontänens botten. För även om det ska vara tömt och täckt vintertid så kan det ändå samlas vatten i botten och frysa till is, tänker jag.
Om det rostfria skulle hålla i sisådär 8-10 år utan att vittra isär, föredrar jag det isf plast. Novis som jag är om detta undrar om ni tror det skulle fungera?
Kvittar om det skulle bli missfärgat eller ytlig rost. Ska vara under vattenytan sommartid och vattenfritt övriga året.
Kvittar om det skulle bli missfärgat eller ytlig rost. Ska vara under vattenytan sommartid och vattenfritt övriga året.
Äntligen gjutet! Det blev rostfritt rör från Rinkaby. Nu ska det putsas lite och sedan testas. Tack ni som tog er tid med råden👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lossa gamla vattenrör till tvättställsblandare samt inkoppling.
Vatten & Avlopp -
Varmt vatten i kallvattenrör efter installation av värmepannan
Värmepumpar -
Kallställa sommarstuga, tömma vattenrör
Fritidshus -
Kan frostskyddskabel installeras mot vattenflödet?
Vatten & Avlopp -
Frostskydda vattenrör i krypgrund
Fritidshus