Fick igår en kabelbrand så en skarvkontakt rök och funderade då till angående JFB. Det var den som löste ut först. (Antar att det var pga att det låg i ett plåtskåp som är jordat genom vattenrören)
Anledningen att skiten brann var för att det var just skit, kontakten hade svetsat och jag skulle ha bytt den men det hade inte skett.
Vad jag kan se nu och vad jag minns så finns ingen jordning till vattenrören (som är av koppar). Antar dock att någon form av jordning förekommer iom alla elkopplingar till vattensystemet typ cirkpump/elpatron osv. Vattensystemet har jag bytt själv från igentäppt galv. Elsystemet är bara "nytt" i badrummen resterande är för det mesta ojordat vad jag vet. Bla så är tvättmaskinen/tumlaren ojordad (det var den kontakten som brann).
Då över till min fråga:
Ska/bör det gå en kabel direkt från jordskenan (dit alla skyddjordar är kopplade) till vattenrören? Innan jag ringer eltattarna och blir utskrattad
Sökt men jag har mest hittat lite kringliga svar.
Här ser ni bilder av "kalaset" syns på IR-bilden att det gick rätt varmt till:
Anledningen att skiten brann var för att det var just skit, kontakten hade svetsat och jag skulle ha bytt den men det hade inte skett.
Vad jag kan se nu och vad jag minns så finns ingen jordning till vattenrören (som är av koppar). Antar dock att någon form av jordning förekommer iom alla elkopplingar till vattensystemet typ cirkpump/elpatron osv. Vattensystemet har jag bytt själv från igentäppt galv. Elsystemet är bara "nytt" i badrummen resterande är för det mesta ojordat vad jag vet. Bla så är tvättmaskinen/tumlaren ojordad (det var den kontakten som brann).
Då över till min fråga:
Ska/bör det gå en kabel direkt från jordskenan (dit alla skyddjordar är kopplade) till vattenrören? Innan jag ringer eltattarna och blir utskrattad
Sökt men jag har mest hittat lite kringliga svar.
Här ser ni bilder av "kalaset" syns på IR-bilden att det gick rätt varmt till:
Ja, egentligen ska allt ledande i en byggnad potentialutjämnas, dvs dina vattenledningsrör förbindas med jord via en 6mm2 grön/gul ledare och en särskild skena vid centralen.
Det finns dock inget krav på detta i de flesta äldre installationer.
Det finns dock inget krav på detta i de flesta äldre installationer.
har funderat på om det är föbjudet att lägga i en gammal installation en FK /RK till vattenröret o sen koppla den på jordskenan.
För jag kan inte hitta detta i SSF att det skulle vara förbjudet att lägga den på jordskenan i en redan befintlig installation.
För jag kan inte hitta detta i SSF att det skulle vara förbjudet att lägga den på jordskenan i en redan befintlig installation.
Tack för svar!
Nä att det inte är krav på det förstår jag men säkerheten går ju först.
Ska ta och fixa den där kabeln när annat ska fixas. Tex eluttag i tvättstugan så alla skarvsladdar slipper brinna upp
Torde ju gå på 10 minuter inklusive fika för den kabeln
Så kostnad torde inte bli mer än 40 kr plus material. Kanske lite väl lite att ta in någon för bara för det.
Röret sitter nämligen ½ meter från skåpet (i taket då).
Nä att det inte är krav på det förstår jag men säkerheten går ju först.
Ska ta och fixa den där kabeln när annat ska fixas. Tex eluttag i tvättstugan så alla skarvsladdar slipper brinna upp
Torde ju gå på 10 minuter inklusive fika för den kabeln
Röret sitter nämligen ½ meter från skåpet (i taket då).
Finns helt enkelt inte jordade uttag i kåken
Noll uttag nere i källaren om man inte räknar pannrummet och där är det ej lämpligt att ha en tvättmaskin och det är även det rummet som är längst från tvättstugan. Finns inte ens jordledare i kabeln till de övriga uttagen.
Vissa kablar är kulo tror jag (plåtskodda tvåledare) andra är hampa (???)ompspunnen nåt annat. Blymantlat finns också
Ska som sagt få satt in nya uttag så snart det är möjligt. Gamla kåkar har ju sina nackdelar också.
Att riva all el i kåken är helt enkelt för dyrt tyvärr. Man får ta det i etapper.
Vissa kablar är kulo tror jag (plåtskodda tvåledare) andra är hampa (???)ompspunnen nåt annat. Blymantlat finns också
Ska som sagt få satt in nya uttag så snart det är möjligt. Gamla kåkar har ju sina nackdelar också.
Att riva all el i kåken är helt enkelt för dyrt tyvärr. Man får ta det i etapper.
Redigerat:
För att förtydliga så medför jordning av vattenrören ingen ökning av säkerheten i samband med kabelbrand eller elfel i maskiner. Den mest akuta åtgärden för att öka eläkerheten i ditt hus är att sätta in jordfelsbrytare och jordade uttag.
Potentialutjämning av vattenrören minskar endast risken för skador i samband med åsknedslag samt förebygger - huvudsak ofarliga - vagabonderande strömmar.
Att förlängningskabeln brann visar på riskerna med stora och långvariga laster genom vanliga stickproppar. Element, torktumlare och likande stora förbrukare bör ha fast anslutning.
Potentialutjämning av vattenrören minskar endast risken för skador i samband med åsknedslag samt förebygger - huvudsak ofarliga - vagabonderande strömmar.
Att förlängningskabeln brann visar på riskerna med stora och långvariga laster genom vanliga stickproppar. Element, torktumlare och likande stora förbrukare bör ha fast anslutning.
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
mycke_nu skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Potentialutjämning kan till exempel användas för att förkorta frånkopplingstider vid fel, eller så kan den se till att inga farliga beröringsspänningar förekommer vid fel.
Att potentialutjämning bara skulle vara till som åskskydd vet jag inte vad folk har fått ifrån...
I detta fallet tror jag dock en mindre renovering av elinstalltionen skulle ge mer nytta.
Skarvsladden var en grövre variant men tyvärr hade honan vart utsatt för våld samt väder och vind så det var garanterat den som falerade och drog med sig det hela. Den var på vippen att bytas men "någon" hade förlagt den nya kontakten och sen glömdes det av den dagen. När jag kollade med kameran var kulon den "svagare länken" dvs den var varmare än skarvsladden.
Håller också med om att skarvsladd är helt idiotiskt, bla går det ju inte att stänga dörrar när de ligger där.
Får ta och skissa på det hela och se vad det kostar. Hål kan jag ju borra ikväll så kan man iaf kontrollera det värsta dammet samt att några kronor spars. Tur man bor på liten ort så att folk kan komma med kort varsel.
Men men jag har fått svar på min fråga och är därmed väldigt nöjd.
Håller också med om att skarvsladd är helt idiotiskt, bla går det ju inte att stänga dörrar när de ligger där.
Får ta och skissa på det hela och se vad det kostar. Hål kan jag ju borra ikväll så kan man iaf kontrollera det värsta dammet samt att några kronor spars. Tur man bor på liten ort så att folk kan komma med kort varsel.
Men men jag har fått svar på min fråga och är därmed väldigt nöjd.
Skarvsladdar/grendosor ska alltid räknas som en tillfällig lösning! Då vi åtgärdar besiktningsanmärkningar på större kontor/verkstäder osv så är det allt som oftast anmärkningar på att kunden har använd skarvdosor.