Byggahus.se

Vattenrör i yttervägg

1. M
    Medlem Nivå 9
    Nån som vet hurmycket isolering ska finnas för att röret inte ska frysa?
    I mitt fall är det RiR LK, 100 mm + 140 mm isolering, träfasad, rören ligger så gott det kan mot den värma sidan (ingen rörisolering utom själva hylsan) för att värme ska nå rören utan förhinder.
    Rätt så säker på att det inte fryser men just nu har möjlighet att flytta den men snyggast blir det om det ligger i yttervägg.
    Vad sägs om det?
    Hur djupt kan kylan tränga in i isoleringen? Vetenskapliga svar, tack!

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om vi tillåter oss att låta Säkert vatten vara vetenskap så är det i vart fall inte tillåtet, men det kanske du redan hade koll på?

3. M
    Medlem Nivå 9
    Har pratat med säkervatten. De säger att röret ska ligga på värmasidan och det står i deras anvisningar hur man drar rör i yttervägg. Så att säga enligt de är det godkänt. Men eran synpunkter är viktigare.

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag har en liknande situation fast med värmerör som jag funderar på och visste att jag läst det där i SV, men läser man en gång till så står det faktiskt "i isolering".Där ser man...

Men rimligtvis så har du inte minusgrader bakom gips/OSB i väggen, då lär det bli rätt kallt inomhus.... Att räkna på det överlåter jag åt någon annan. Inses lätt som min mattelärare sa en gång :)

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Om du är vetenskapligt lagd kan du göra en överslagsberäkning.
    Temperaturen i väggens isolering ändras linjärt mellan ute- och innetemperaturen.

Så har du -20°C ute och +20°C inne så är det ungefär 0°C mitt i väggen.
    Och ligger rören alldeles vid insidan så är risken liten att de skall frysa,
    om du håller utrymmet innanför uppvärmt.

Jag har själv lite rör i en yttervägg utan problem (än så länge :) ).
    Och är inte det minsta orolig.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt läs noga vad säker vatten säger "får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar".

Dvs. det får inte monteras inne i isoleringen. Montera som du tänkt dig, det kommer att fungera. Det viktiga är bara att det finns tillräckligt mycket isolering för att värmemotståndet i kakel/gips osv skall vara försumbart i förhållande till isoleringen. Om vi antar att 5% av "isoleringen" (dvs. gips, kakel och ev OSB eller plyfa) ligger på insidan av röret. Hur kallt skall det då bli utomhus innan du får minusgrader vid röret. Om du har +20 i rummet, så skulle det behöva vara ca -400 utomhus för att få minusgrader vid röret (om vi antar 5% av isoleringen). Med andra ord, inga problem.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 9
  8. M
    Medlem Nivå 9
    +Hempolaren
    Intressant beräkning. Värme konduktivitetsmotståndet för gips, kakel och 10 mm spånskiva måste vara betydlig lägre än isoleringen.
    Om vi antar att 100 cm av isoleringen släper 0,02 W per kvm vid 1k temp skillnad. Hur mycket kyla kan den släppa in, undrar jag?

9. M
    Medlem Nivå 9
    Hur fick du siffran -400?

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag försöker hjälpa till med min tolkning.
    Hempularen säger säkert till om det blir fel.

5% = 1/20.
    om det är +20°C inne, och 5% av isoleringen är innanför, och alltså 95% av isoleringen är utanför rören,
    så behöver det vara mer än 20 x 20 = 400 grader under 0°C utanför för att temperaturen i rören skall bli under 0°C.

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 9
    Det kan stämma. Men det är bästa att bevisa det svart på vit, en gång för alla.
    Jag har en ide. Värme förlusten genom (kakel+gibs+spånskivan) kan man räkna ut om man lägger ihop u- värden för materialen. Sen kan man räkna ut u- värdet för isoleringen och räkna ut värmeförlusten från rör området ut åt. Mellan skillnaden skulle vara den effekt som nås till rör området i watt.
    Det finns bara ett problem. Temp diff för första värmeförlusten.

12. C
    Medlem Nivå 8
    Jag måste få inflika en fråga här.
    Får man alltså inte ha nån vattendraging alls i krypgrunden enligt säker vatten?
    2.13 Frysskadesäker förläggning av
    tappvatten- eller värmeledning
    Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
    ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller
    vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
    monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.

Vi har precis fått bergvärme indraget och konverterat till vattenburet. Å de har dragit alla rör i krypgrunden. Är inte dte ok alltså?

13. M
    Medlem Nivå 9
    # calle336
    Samma sak gäller för golv. Det ska vara draget på värmasidan, vilket med storsannolikhet din anlitade firma gjort. De kunde istället skriva att de får dras på varma sidan. Otydlig är det, tycker jag
    Se bild
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Yttervägg.jpg

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag fick vattenrör frysta i krypgrunden på ett hus. Men det var en gammal dragig torpargrund.
    Badrummet låg åt nordost, och vid ostlig vinterstorm blev det ibland helt enkelt för kallt.
    Jag hade ett gammalt elelement liggande där nere under badrummet,
    och vid kritiskt väder satte jag i kontakten till elementet då och då.

Men en modern, tät krypgrund skall väl hålla värmen någorlunda?

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 9
    Nu har jag räknat en del. U-värde 30 cm vägg med träreglar och ovannämnd isolering blir grovskattad 0,19 W/m2*C. Temp diff 40 grader (20+ inne och 20- ute) och arean bakom duschen är typ 2,4 m2. Då blir värmeförlusten i det område ca 0,19*40*2,4=18,24 watt. Om vi antar värsta scenariot att temperaturen sjunker ner till säg 3 grader vid rören då är väreförlusten från detta område utåt blir: 0,17*23*2,4=9,38 watt. Mellan skillnaden blir 9 watt som tillförs till området bakom kakel o gips och spånskivan. Alltså 9 jouls/sek.
    Vad det nu det säger ?!