Byggahus.se

Vattenrör i yttervägg VS. Säker vatteninstallation

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej!

En fråga angående hur jag bör göra med förläggning av vattenrör i yttervägg.
    Jag hade tänkt att montera vattenrör i väggen direkt till duschblandaren för att slippa fula utanpåliggande rör.

Har för ändamålet införskaffat rör i rör. Läste sedan till min förskräckelse i "Säker vatteninstallation" att man inte får dra vattenrör i isoleringen i en yttervägg :eek:

Det skulle innebära för min del att jag måste dra rören inne i innerväggen, för att sedan innan ytterväggen börjar, lägga utanpåliggande rör! Inte så roligt när man sett fram emot att slippa fula utanpåliggande rör :(

Hur har ni gjort som har en duschblandare på "insidan av en yttervägg" ? Finns det tillräckligt stor frysrisk inne väggen för att man ska ta detta på alvar och förlägga utanpåliggande?

Mvh.
    Kim

2. P
    Medlem Nivå 2
    nej det är det inte.
    I detta fallet skippa säker installation, annvänd huvudet när du drar slangarna och se bara till att du inte lägger rören ut mot ytter sidan.

3. B
    Medlem Nivå 5

Är det säkert

Puh!

Det var det svar som jag hade hoppats på att höra :)

Är det någon annan som har invändningar mot att dra rören i ytterväggen. (På varma sidan av isoleringen, som är 150mm)

Mvh. Kim

4. M
    Medlem Nivå 11
    Om reglerna för detta kan jag inget. Men om isoleringen och väggen är homgen, så tänk som så att på utsidan är väggen aldrig kallar än yttertemperaturen (ju tjockare isolering, dess närmre yttertemperaturen kommer den att komma). Säg till exempel aldrig sämre än minus 20 grader. På insidan 20 grader. Det vill säga att fryspunkten som värst kommer att ligga i mitten. Har du ännu kallare ute, flyttas fryspunkten längre in mot innerväggen. Samma sak om du sänker värmen inomhus.

---- Mats ---

5. B
    Medlem Nivå 5

Värt att fundera på

Bra förklaring! Låter logiskt.

Frågan om man vägar chansa... Det kan ju bli svettigt om det blir strömavbrott och värmen sjunker inomhus:rolleyes:

Mvh. Kim

6. hajof70
    Medlem Nivå 7
    Don't!! ;) Mina föräldrars 60-talskåk hade vattenledningarna dragna i isoleringen på vinden. Farsan var alltid nervig när vi reste bort mer än bara någon dag på vintern och skulle ha in grannarna att kolla att värmen fungerade etc etc. Måste ha förstört många semestrar för dem, åtminstonde ur ett avslappningsperspektiv.

7. B
    Medlem Nivå 5

Beslutsångest!

Ångest!

Jag som just hade tänkt att dra rören i väggen...

Tänkte att man kan dra dem helt på varmsidan av isoleringen precis innan väggskivan. Tänkte dessutom att använda extra rörisolering av skummgummi som jag ska dra mina rör i rör genom:cool:

Fler synpunkter mottages tacksamt!

mvh Kim

8. P
    Medlem Nivå 2
    Förläggning med pex sk RiR går ej att jämföra med cu rör eller dom galvade ledningar som förlades på 60 talet.

På mitt kommande villa område (60 hus) så stitter dush bl i yttervägg...Och likadant på dom 100st husen i dom förra etapperna. (där är många ljushuvud som ska godkänna ritningarna innan man kör på)
    Drar man med huvudet så fryser det inte!
    en annan aspekt, om en pexslang fryser så fläks inte den upp som ett galvat/cu rör gör..

9. J
    Medlem Nivå 9
    Luft leder värme rätt dåligt. Det kan ju vara så att du bara har +5 grader på insidan av väggen när det annars är 18 grader i rummet när det är riktigt kallt ute och då faller tesen om att du har mittpunkten mitt i väggen. Jag vet inte vad som är det rätta svaret i detta fall men det kan finnas skäl att fundera både en och två gånger innan du drar nått i ytterväggen.

10. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    OM du dcrar i ytterväggen så lägg dom "slang i slang" - men det kanske du redan tänkt göra ?

Dvs en ytterplastslang och en inre så ser du dels om det börjar läcka, och du kan byta slangen, och dessutom slipper du förhoppningsvis få vattenskador i väggen då om vattnet rinner ut i ytterslangen s.a.s.

/K

11. B
    Medlem Nivå 5
    Med slang i slang menar jag samma sak som "rör i rör".

Det verkar ju lovande att man förlägger blandare i yttervägg i nybyggnation, då kan ju inte frysrisken vara så stor i praktiken ändå?

Man kanske ska testa temperaturen i väggen genom att kolla med en sladd från en yttertempearatur mätare som man borrar in i ett hål i väggen? Lite fältprovning kanske ger svar.
    Återkommer med besked!

Mvh. kim

12. M
    Medlem Nivå 1
    Tänkte bara ifall någon som jag råkar snubbla in denna gamla tråd.. Enligt "Säker Vatten" får man dra rör inuti en yttervägg, dock får man precis som trådstartaren säger INTE dra den igenom isoleringen utan röret ska förläggas på den "varma sidan" av isoleringen, alltså ovanpå isoleringen men innanför ytskikt t ex gips eller spån eller vad man nu har.. Detsamma gäller för golv mot kryp- torpargrund samt ouppvärmda vindar..

13. W
    Medlem Nivå 1
    Råkade ut för ett ofrivilligt frystest med pex-rör för några dgr sedan.

Vi har en Smålandsvilla som när dom levereras har färdigt golvbjälklag på övervåningen. Drog därför pex-rör för värmen i väggen istället. Ett av rummen ska bli dusch/bad och där saknas värme. Dottern hade åkt iväg några dgr och elementet var avstängt på hennes rum. Inget flöde i rören tillsammans med att det var -20 ute samt att dörren var stängd till ouppvärmt utrymme ledde till att rören frös i väggen. Inget särskilt hände förutom att hon inte fick någon värme på elementet! Andra möjliga fel kunde uteslutas efter att ha gått en match mot elementet och sett att det var ok, samt att alla andra element funkade. Måste medge att man var lite orolig ett tag och höll noggrann uppsikt på tryckmätaren på värmesystemet så det inte läckte något.

• Laddar…
  14. K
    Medlem Nivå 6
    Ursäkta jag tar upp så gammal tråd här, men hade själv samma fråga - och läste just aktuell "Säker vatten" (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjXvIGGy5DnAhUKt4sKHazvATgQFjAAegQIBBAB&url=https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf&usg=AOvVaw0o-lffRsSNzPrKsCAVzGYM) ... från 2016 (!?) osäker på om detta verkligen är den senaste, men tycker det ser ut som att det är ok, men dom ska inte ligga just i isoleringen, utan på insidan. Ska man tolka det så eller vad tror ni?

Jag har dessutom frågan hur detta förhåller sig i en osiolerad betongvägg i källare. Där det då inte finns någon isolering, men man befinner sig under källfritt djup (1,2 i min klimatzon). Har ha en aktuell installation av en VVS-firma där dom gjort det försänkt i väggen i källarvåning.

15. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Så som jag har förstått det hela så har du helt rätt. Så länge man lägger rören på den varma sidan av väggen så är det i linje med Säker vatten. När jag renoverade mitt badrum så skar jag bort isoleringen runt rören så att de är oisolerade mot rummet och det har fungerat bra de senaste 5 åren. Dessförinnan så satt de gamla kopparrören också i ytterväggen på samma vis och de höll i 55 år innan jag tog bort dem. Inget att oroa sig för alltså.