Har en vattenpump som är kopplad så som bilden (1) visar. Min fråga är kan denna modell av vattenpump klara av 50m avstånd från där pumpen är inkopplad till huset? Har även en grävvattenbrunn som är 8 m djupt. Fungerar denna vattenpump? Eller måste de vara en annan modell ? Sedan vad behöver jag tänka när jag kopplar denna vattenpump för att jag ska få bra vattentryck in till huset? (Villa hus) Har bifogat bild.

Grön vattenpump i garage med kopparledningar, rörmokarverktyg och en tryckmätare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Specifikationsetikett på en JET100T vattenpump med tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sughöjd max 8 meter ( bäst att inte ha mer än 5 meter ) lyfthöjd det som den ger i bar. är lika med 1 bar = 10 meter, hur högt över pumpens plats ska det pumpa

Utifrån märkskylten så ger den pumpen 4.7 bar vid 10/l minut. Det är i huvudsak inte längden mellan pumpet och huset som är avgörande utan höjden. För varje meters höjdskillnad tappar du 0.1 bar. Jag skulle säga att det är lämpligt med 32mm pem slang den sträckan. Sätt sugslangen så att den sitter ca 30cm ovanför botten på brunnen så ska det gå bra. Sughöjden beräknas från vattenytan och upp till pumpen, med andra ord så kommer du ha 8 meters sughöjd när vattnet nästan är slut.

Om vattenpumpen installeras i villan sen drar slangen 50m till gärvbrunnen som är 8 m djupt fungerar denna i sådan fall eller måste den vara starkare ? Ifall vilken rekomenderar ni .

F Fad123 skrev:
Om vattenpumpen installeras i villan sen drar slangen 50m till gärvbrunnen som är 8 m djupt fungerar denna i sådan fall eller måste den vara starkare ? Ifall vilken rekomenderar ni .
Hur bra det fungerar eller ej beror på höjdskillnaden mellan vattenytan och pumpen.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Hur lånt bort måste man gräva brunnen från huset? Brunnen är 1 m/diameter

F Fad123 skrev:
Hej!

En brunn ska alltid vara på övre sidan om ev en avloppsanläggning, sen det med avstånd från hus beror lite på hur dagvatten bortföres, den typen ska vara nedströms en brunn

• Gilla
Fad123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.