Hallå!
Helt ny med hus och ska göra ett vattenprov på husets borrade brunn. I vårat köpeavtal till huset framgår att vi ska göra ett vattenprov för att se om vattnet är tjänligt eller ej. Om det inte är det så finns pengar avsatta från tidigare ägare för att vi ska kunna köpa filter.
Tidigare ägaren kan inget om huset så jag kan inte rådfråga där.
Har beställt analysbehållarna från ett välrenommerat företag.

Till mina funderingar:
Var ska jag tappa vatten för provtagningen? Helst vill jag väl testa vattnet innan ett eventuellt befintligt filter? Annars får jag ju redan rengjort vatten och då vet jag ju inte vad utgångsvärdet är. Som kännedom har jag inte hittat något befintligt filter i huset, men jag vet å andra sidan knappt vad eller var jag ska leta. De enda delarna i detta är att jag har hittat det jag tror är brunnen samt hydroforen i huset. Vid det jag tror är hydroforen sitter ett antal rörkopplingar som man kanske kan öppna och tappa vatten från, men jag gissar att det kan vara trycksatt.

Någon vettig människa får gärna hjälpa oss här. Vi vill ju gärna ha filtret om det är så att vattnet är dåligt!

harry73
jag tycker att du ska ta vattnet från kranen. Finns det redan ett filter som åtgärdar eventuella problem, finns det ju ingen anledning att tidigare ägare bekostar ett nytt filter.
Om brunnen var oanvänd en längre tid, kan det vara bra att spola ordentligt

Var sitter i regel filtret?

L
Ta ett eller flera foton på pump och annat som finns där , så går det att se vad son finns

harry73
Om filtret ska fungera för alla tappunkter, borde det finnas i början av ledningen i närheten av hydroforen

Du fick väl med dokumentation kring detta när du hämtade analysbehållarna?

När jag gjorde kunde man välja att sänka ned den 20 cm i brunnen eller köra efter hydroforen, isf skulle allt vatten där i bytas ut, spola kranen runt 20-30 min beroende på storlek på hydroforen.

Se till att ta ett riktigt labb och inte dom som är billigast som har egna filter då får du alla värden och slipper dryga säljare

Hur ser flödet av komponenter ut i ett typiskt system? Min bild av det nu utan att ha en aning är:
vattenpump (längst nere i borrhålet?), hydrofor, varmvattenberedare och sen ut till respektive förbrukare. Var i ordningen sitter filtret normalt?

Det beror på filter typ mitt sitter efter hydroforen

Ring till din kommuns miljöförvaltning. Genom kommunen får du provflaskor och instruktioner för provtagning. Du kan även få hjälp att välja parametrar för provtagning (glöm ej radon!). Provet tas ur tappstället, spola en stund först.
Proverna lämnas till kommunen som skickar till labb. Har man småbarn så finns även möjlighet till rabatt eller gratis prover.

Citat:
Hur ser flödet av komponenter ut i ett typiskt system? Min bild av det nu utan att ha en aning är:
vattenpump (längst nere i borrhålet?), hydrofor, varmvattenberedare och sen ut till respektive förbrukare. Var i ordningen sitter filtret normalt?

Så här kan en typisk installation se ut. Pump > hydrofor > filter och vidare till förbrukare. Pumpen kan antingen sitta nere i borrhålet, eller som här ovan jord.
(Bilden är tagen när jag höll på att bygga pumphuset, därav röran runt om) Installation av vattenpump, hydrofor och filter vid en husvägg, under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska stå i instruktionen för provtagning du beställt.

Ett vanligt vattenprov tas i köket då det är där man dricker mest vatten. Sedan är det lite beroende på vilka prover du har beställt som avgör hur du ska ta provet. (Morgon/stillastående/efter spolning m.m)

Men tänk logiskt. Vill du veta status på vattenkällan för att se vilken rening du behöver. ==>Ta provet innan alla filter/reningar.
Vill du istället kolla status på befintlig rening==>Ta prov i kökskran. Då kan du även få med status på om kopparrören fäller ut mycket koppar.

Men du måste veta vad du vill ta prov på. De enklast proverna är endast kemiska och de tar t.ex. inte bakterier eller radioaktiva ämnen.

• Gilla
FaffeF
  • Laddar…
Det är min bestämda åsikt att man ska ta första provet före eventuella filter. Vem vet, det kanske inte ens behövs ett filter även om det sitter där?
Nu är det en borrad brunn som förhoppningsvis är mantlad och tät från ytvatten, men om så inte är fallet eller om det är en grävd brunn så tar jag mina prover i fritidshuset i augusti. Räknar med att man då får en säkrare indikation på bakteriehalter från omgivande mark som ev tar sig ner i brunnen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I Inspektörn89 skrev:
Ring till din kommuns miljöförvaltning. Genom kommunen får du provflaskor och instruktioner för provtagning. Du kan även få hjälp att välja parametrar för provtagning (glöm ej radon!). Provet tas ur tappstället, spola en stund först.
Proverna lämnas till kommunen som skickar till labb. Har man småbarn så finns även möjlighet till rabatt eller gratis prover.
Det där varierar från kommun till kommun. Här hjälper de inte till utan hänvisar till de stora labben. Dock kan man få bidrag om man har småbarn.

Tack för svaren så långt. Jag kommer göra så gott som alla mätningar som går att göra då vi köpte det stora provpaketet. Finns instruktioner i paketet, men de säger att jag ska testa vid kranen. Jag är dock tveksam till om det är vad jag vill eftersom jag egentligen vill veta om vattnen är tjänligt från borrhålet. Det känns mer och mer som att det inte finns något filter i huset eftersom jag inte kan hitta något som liknar det som pegee har på bilden. Är det ett rimligt antagande? Är det vanligt att inte ha något typ av filter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.