Hej! Vi har fått en vattenmätare installerad på ingående vatten till varmvattenberedning.
Matningsledning med kallvatten har ytterdimension 42,4mm DN 32, och vattenmätaren har röranslutning med ytterdiameter 26,9 DN 20.
Då detta är bostadsrättshus så servar denna anläggning 125st lägenheter.
När jag kikar på angivna flöden för vattenmätare så hittar jag denna flödestabell:
Flöde Q3 [m3/h] Anslutning
2,5 DN 20 (G1B)
4 DN 20 (G1B)
4 DN 20 (G1B)
10 DN 25 (Gi KB)
16 DN 40 (G2B)
och när jag sedan kikar på nedanstående dokument över rekommenderade flöden i förhållande till antal lägenheter, så hittar jag exempel för 117st lägenheter och där rekommenderas ett flöde på 10 kbm/timme
ttps://www.armatec.com/globalassets/armatec-se/sidor/konceptsidor/vatten-energimatning/kunskap/val-av-vattenmatare-180228.pdf
Så vad jag som lekman då förstått är att man på en ledning med 42,4mm mi diameter har monterat på en vattenmätare med 26,9mm i diameter, och minskat möjligt flöde från gissningsvis runt 13 kbm/timme till 4 kbm/timme.
Min fråga är då om detta är att anse som en korrekt installation, som inte försämrar anläggningens förmåga att skicka varmvatten till våra 125 st lägenheter.
Jag har tagit kontakt med företaget som genomfört installationen, men fick svar att de skulle skicka frågan/ärendet till den rörmokare som gjort installationen, och där blir det väl lite fel för mig, att den som utfört detta, nu skall förklara om det är rätt eller inte, och därav söker jag lite stöd från de som kan mer än mig i området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto