2 889 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Vattenmantlad kamin + Frånluftsvärmepump
Mitt hus byggt 1990 ett 1 1/2 plans LB hus hade som enda värmekälla en frånluftsvärmepump som matar vattenburna element . Funkade ju då 1990 med de elpriserna .
Detta kan man ju kompletera med en braskamin vilket jag kört med sedan vi köppte huset 2004 .
Nu i sommar byttes denna ut mot Vattenmantlad kamin kopplad mot 500 L ackumulatortank dockat mot frånluftsvärmepannan .
I går mata jag förförsta gången tanken riktigt full med värme över 90c
sedan lät jag frånluftsvärmepumpen och acktanken jobba över natten
Värmepumpen drar bara 300 w nånting och ger 1,5 Kwh detta var mumma och stötta med vedvärme i stället för elpatron d^_^b
Och vad härligt det var att komma upp tidigt i morse och hela kåken var varm och skön
Förr med vanlig kamin blev jag tvungen och elda varje morgon om jag inte körde med el . Det slipper jag nu
Nu räcker 1 eldning om dan ser det ut . Är så nöjd !
Bra lösning detta för hus byggda utan pannrum d^_^b
Ska bara kompletera med vattenburna element uppe på övervåningen nu . Saknas där :S Men det ska fixas
Detta kan man ju kompletera med en braskamin vilket jag kört med sedan vi köppte huset 2004 .
Nu i sommar byttes denna ut mot Vattenmantlad kamin kopplad mot 500 L ackumulatortank dockat mot frånluftsvärmepannan .
I går mata jag förförsta gången tanken riktigt full med värme över 90c
sedan lät jag frånluftsvärmepumpen och acktanken jobba över natten
Värmepumpen drar bara 300 w nånting och ger 1,5 Kwh detta var mumma och stötta med vedvärme i stället för elpatron d^_^b
Och vad härligt det var att komma upp tidigt i morse och hela kåken var varm och skön
Förr med vanlig kamin blev jag tvungen och elda varje morgon om jag inte körde med el . Det slipper jag nu
Nu räcker 1 eldning om dan ser det ut . Är så nöjd !
Bra lösning detta för hus byggda utan pannrum d^_^b
Ska bara kompletera med vattenburna element uppe på övervåningen nu . Saknas där :S Men det ska fixas
Jag funderar också på en sådan lösning för ett nybyggt hus. Jag har varit i kontakt med rörmokare men de tycker att detta är en dålig lösning eftersom frånluftsvärmepumpen arbetar med mycket lägre temperaturer. Får man fråga exakt hur du kopplat ihop FLVP, acktank och kamin?
Ja det är just därför man måste ha en acktank för att man får hetare vatten från kamin . Där till är frånluftspannan en Nibe fighter 310 p i mitt fall kompletterad med orginal dockningssatts för just detta . Den består av en laddomat som pumpar över värme från acktanken när flvp kallar på tillskott . Denna laddomaten har någon slags blandningsfunktion så att den reglerar tempen till max 63 c på inkommande vatten till flvp . när flvp är uppe i 50 c i gen slutar tillskottspumpandet . Ungefär nått sådant . Tyverr fick jag mycket problem med min dockning . När pumpandet slår i från så stannar även värmepumpen för en tid . Jag har även problem att få elpatron att gå som den ska .
och i övrigt blev det lite dumt i vår trånga tvättstuga med en acktank där . Lättare för dig att anpassa som bygger nytt kan jag tro
Läs mera här
http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/Dockningssats/
och i övrigt blev det lite dumt i vår trånga tvättstuga med en acktank där . Lättare för dig att anpassa som bygger nytt kan jag tro
Läs mera här
http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/Dockningssats/