Byggahus.se

Vattenmantlad braskanin och ack tank på bergvärme system

1. L
    Medlem Nivå 2
    Det är helt OK att idiotförklara mig MEN
    Läget är det att jag tittar på en fastighet som har bergvärme installerat sedan några är tillbaka. Till fastigheten hör en del skog.Som fri herre har jag tid att fälle kapa klyva själv och undrar.

Går det till en rimlig peng att koppla på en vattenmantlad braskamin/kakelugn och ack tank till bergvärmesystemet? Tänker självklart inte göra detta själv.

2. S
    Medlem Nivå 13
    Klart det går att koppla in men rimlig kostnad när du redan har en billig värme källa är nog tveksamt.

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Bättre att kapa och klyva och sälja till folk för dyra pengar, då kan du lyxa och hålla 27grader inne om du så lnskar

• Laddar…
  4. L
    Medlem Nivå 7
    Har en kompis som gjort så men INTE av ekonomiska skäl. Han har en idé om att köpa så lite el som möjligt men ändå ha möjlighet att lämna huset längre perioder utan att kostnader och elförbrukning skjuter i höjden. Han har två vattenburna kaminer. En i form av kökspanna och en vanlig snygg vardagsrumskamin. Han eldar mot två tankar varav en är en intelligent tank som styr värmepumpen(jordvärme). Dock är det som skrivits ingen mening rent ekonomiskt med vedeldning eftersom priset per kWh knappast är billigare med ved än en vp med bra cop./ LOB

5. L
    Medlem Nivå 2
    Tackar försvaren och ja jag lägger min idé i runda arkivet

6. V
    Medlem Nivå 6
    Den största fördelen med en vattenmantlad kamin om man redan har en billig uppvärming är att man kan elda i kaminen utan att det blir tokvarmt i ett bra isolerat hus.

• Laddar…