Jag äger en industrifastighet som ska börja användas för en ny verksamhet. P.g.a. begränsad likviditet de 2-3 första åren kommer jag att börja med akuta, i förekommande fall provisoriska, åtgärder och därefter renovera byggnaden genomgående med hjälp av hantverkare. Detta är nödvändigt för att kunna komma igång med verksamheten och bygga upp det kapital som krävs för renoveringen. Det är ej avsett för bostadsändamål, men där kommer att finnas WC, duschkabin och ett litet kök.

Idag har vi grävt in kommunalt vatten och avlopp, men vattnet är ännu inte anslutet till vattenmätare. Ur golvet kommer ett 75mm avloppsrör som skyddsrör och i det en 40mm PEM-slang för det inkommande vattnet. Jag har valt att överdimensionera den inkommande slangen då jag idag inte vet hur behovet av vatten kan bli i framtiden. Skyddsröret löper under marken och mynnar ut i dagvattendräneringen utanför byggnaden.

I det rum där vattenslangen kommer in och vattenmätaren ska anslutas, saknas golvbrunn. Där finns ett indraget avloppsrör tänkt att använda till diskbänk etc. Jag tänker att det är vettigt att montera vattenmätaren i ett vattenmätarskåp, dit alla anslutningar sker och är skyddade från yttre påverkan. Behöver vattenmätarskåpet anslutas till avloppsröret eller räcker det med skyddsröret?

Behöver det vara ett specifikt vattenmätarskåp eller skulle det fungera med andra skåp/apparatlådor som är vattentäta? Jag har vattenmätarkonsollen och alla kopplingsdelar som behövs och behöver därför inte ett färdigt skåp. Vilken typ av genomföring rekommenderas för skyddsröret (75mm) till botten av skåpet?

Jag ser av installationsanvisningarna till ett Roth vattenmätarskåp att man ska täta mellan PEM-slangen och skyddsröret, samt att läckageindikering ska monteras och mynna ut synligt vid ett avlopp för att läckage ska kunna upptäckas. Innebär det att man inte kan/får använda skyddsröret för avrinning om det skulle uppstå ett större läckage i skåpet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.