Hej!
Vi bor i ett helt nytt tvåvåningshus sedan två år, köket är placerat i bottenvåningen. Avloppet i köks-hon har fungerat helt OK ända tills för två månader sedan. Vi har ibland fått problem med avrinningen efter ett större stopp som vi hävde genom att först köra med rensband men sedan köpte vi rensspiral med vev. Vi körde spiralen (ca 7 m) flera gånger. Det blev bättre men inte helt bra. Vattnet sjunker mycket sakta ned och vi undrar vad som hänt.
Diskon har tre olika utlopp (två-hoar och ett avlopp i en sköljyta på diskbänken) men ingen separat avluftning vad man kan se. Ett av avloppen kan man stänga med ett vred. En diskmaskinsavlopp är också anslutet till avloppsröret.
Se bifogade bilder. Det finns inget vattenlås som går att ta isär, bara en rörböj som ej går att gänga isär.
Om man tar loss avloppsslangen från anslutningen (via gummipackningen) i väggen, och spolar hon direkt i en hink verkar det rinna jättebra.
Tacksam för svar hur vi kommer ill rätta med problemet!
Sture
Komplicerat köksavlopp under diskbänk med flera rörkopplingar och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplicerat avloppssystem under köksdisk med rörböjar och anslutning för diskmaskin.
Skapa konto
Bild av komplicerad vattenlåsinstallation under köksskåp med anslutna avloppsslangar och rörböj.
Skapa konto
Avloppsrör och vattenlås under diskbänken, inklusive anslutningar för diskmaskinen, med synliga gummipackningar.
Skapa konto
Närbild på avloppsanordning under diskbänk med synliga rör och avloppsslang.
Skapa konto
Köksdiskbänk i rostfritt stål med tre avlopp, kran och synliga vattenstänk.
Skapa konto

Vattenlåset måste gå att få isär, är ju gängade kopplingar med garanterat gummipackningar innuti.
Vitt vattenlås under handfat med gängade kopplingar och gummipackningar markerade med röda pilar.
Skapa konto

Hej! Tack för svaret. Tyvärr verkar det omöjligt att få isär låset. Det finns inga flänsar så man får grepp. Är delarna "ihopsnäppta"?

• Vattenlås under handfat utan flänsar, synliga rörkopplingar och flexibla anslutningar.
    Skapa konto
Då är dom i så fall bara ihoptryckta skulle jag tro

G ekaa88 skrev:
Men hur får jag i så fall isär delarna?

G ekaa88 skrev:
Se min senaste bild.
Jag har försökt dra isär delarna men får som sagt inget grepp, delarna sitter som berg.
Om jag skulle få isär dem, hur får jag då ihop dem igen och framför allt få det tätt?

Kan du se någon tillverkare, RSK nummer eller liknande någonstans? Låter helt sjukt att man inte ska kunna ha isär ett vattenlås.

Samtidigt med tanke på vad du skriver om att det rinner bra kanske det vore läge att högtrycksspola ledningarna?

G ekaa88 skrev:
Kan du se någon tillverkare, RSK nummer eller liknande någonstans? Låter helt sjukt att man inte ska kunna ha isär ett vattenlås.
Jag vet bara att Diskbänk o kranar heter Blanco. Plaströren o övriga detaljer kan jag inte se några beteckningar på..

G ekaa88 skrev:
Samtidigt med tanke på vad du skriver om att det rinner bra kanske det vore läge att högtrycksspola ledningarna?
Om det är det enda alternativet som återstår får vi kanske överväga att göra det fast jag tycker det hela verkar vara väldigt skumt. Jag tycker man bode kunna fixa en sådan här sak själv.
Med vänlig hälsning
Sture

Lima 2015 Lima 2015 skrev:
Om det är det enda alternativet som återstår får vi kanske överväga att göra det fast jag tycker det hela verkar vara väldigt skumt. Jag tycker man bode kunna fixa en sådan här sak själv.
Med vänlig hälsning
Sture
Ja men du ka ju köpa en vessla till din högtryckstvätt, har du ingen sån så får du ju möjlighet att köpa en sån också :)

OK, men en sak tycker jag är väldigt konstig:
Om jag tar loss avloppsslangen från anslutningen (via gummipackningen) i väggen (se tidigare bilder), och spolar vatten i hon direkt med avloppsslangen ned i en hink verkar det rinna jättebra. Det tycker jag tyder på att det är något fel med (av)luftning, eller?

Jag skulle mer tro att det är problem med avloppet ut till stammen. Har ni problem med något annat handfat, tvättställ, dusch eller toa som .vatten tar lång tid att få undan?

G ekaa88 skrev:
Jag skulle mer tro att det är problem med avloppet ut till stammen. Har ni problem med något annat handfat, tvättställ, dusch eller toa som .vatten tar lång tid att få undan?
Nej, inga problem med andra handfat etc

Lima 2015 Lima 2015 skrev:
Nej, inga problem med andra handfat etc
Då tycker inte jag det låter som avluftningsproblem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.