Hej!
Vi bor i ett helt nytt tvåvåningshus sedan två år, köket är placerat i bottenvåningen. Avloppet i köks-hon har fungerat helt OK ända tills för två månader sedan. Vi har ibland fått problem med avrinningen efter ett större stopp som vi hävde genom att först köra med rensband men sedan köpte vi rensspiral med vev. Vi körde spiralen (ca 7 m) flera gånger. Det blev bättre men inte helt bra. Vattnet sjunker mycket sakta ned och vi undrar vad som hänt.
Diskon har tre olika utlopp (två-hoar och ett avlopp i en sköljyta på diskbänken) men ingen separat avluftning vad man kan se. Ett av avloppen kan man stänga med ett vred. En diskmaskinsavlopp är också anslutet till avloppsröret.
Se bifogade bilder. Det finns inget vattenlås som går att ta isär, bara en rörböj som ej går att gänga isär.
Om man tar loss avloppsslangen från anslutningen (via gummipackningen) i väggen, och spolar hon direkt i en hink verkar det rinna jättebra.
Tacksam för svar hur vi kommer ill rätta med problemet!
Sture
Vi bor i ett helt nytt tvåvåningshus sedan två år, köket är placerat i bottenvåningen. Avloppet i köks-hon har fungerat helt OK ända tills för två månader sedan. Vi har ibland fått problem med avrinningen efter ett större stopp som vi hävde genom att först köra med rensband men sedan köpte vi rensspiral med vev. Vi körde spiralen (ca 7 m) flera gånger. Det blev bättre men inte helt bra. Vattnet sjunker mycket sakta ned och vi undrar vad som hänt.
Diskon har tre olika utlopp (två-hoar och ett avlopp i en sköljyta på diskbänken) men ingen separat avluftning vad man kan se. Ett av avloppen kan man stänga med ett vred. En diskmaskinsavlopp är också anslutet till avloppsröret.
Se bifogade bilder. Det finns inget vattenlås som går att ta isär, bara en rörböj som ej går att gänga isär.
Om man tar loss avloppsslangen från anslutningen (via gummipackningen) i väggen, och spolar hon direkt i en hink verkar det rinna jättebra.
Tacksam för svar hur vi kommer ill rätta med problemet!
Sture
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Då är dom i så fall bara ihoptryckta skulle jag tro
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Kan du se någon tillverkare, RSK nummer eller liknande någonstans? Låter helt sjukt att man inte ska kunna ha isär ett vattenlås.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Samtidigt med tanke på vad du skriver om att det rinner bra kanske det vore läge att högtrycksspola ledningarna?
Om det är det enda alternativet som återstår får vi kanske överväga att göra det fast jag tycker det hela verkar vara väldigt skumt. Jag tycker man bode kunna fixa en sådan här sak själv.G ekaa88 skrev:
Med vänlig hälsning
Sture
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Ja men du ka ju köpa en vessla till din högtryckstvätt, har du ingen sån så får du ju möjlighet att köpa en sån ocksåLima 2015 skrev:
OK, men en sak tycker jag är väldigt konstig:
Om jag tar loss avloppsslangen från anslutningen (via gummipackningen) i väggen (se tidigare bilder), och spolar vatten i hon direkt med avloppsslangen ned i en hink verkar det rinna jättebra. Det tycker jag tyder på att det är något fel med (av)luftning, eller?
Om jag tar loss avloppsslangen från anslutningen (via gummipackningen) i väggen (se tidigare bilder), och spolar vatten i hon direkt med avloppsslangen ned i en hink verkar det rinna jättebra. Det tycker jag tyder på att det är något fel med (av)luftning, eller?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Jag skulle mer tro att det är problem med avloppet ut till stammen. Har ni problem med något annat handfat, tvättställ, dusch eller toa som .vatten tar lång tid att få undan?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg