Byggahus.se

Vattenlås sluter inte tätt, Blir tokig!

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej, tror jag håller på bli tokig!

Har nyligen flyttat till en ny lägenhet där badrummet är renoverat ca 2008, därefter är det gjort kakel-på-kakel nyligen, badkaret är in-kaklat vilket inte gör det enklare heller. Efter en tid började det lukta mer och mer avlopp vilket resulterade i att jag rensade vattenlåset och satte tillbaka det men då blev det värre. Jag köpte därefter ett nytt vattenlås (Purus RAN) då jag tänkte att o-ringen blivit gammal och läcker luft. Men trots detta känner jag att det läcker, det verkar helt enkelt inte som att det sluter tätt, nu har jag tom testat med att bygga på o-ringen med att linda "gladpack" flera varv för att "bygga på" o-ringen ytterligare vilket minskat läckan något tycker jag. Är det fel vattenlås? Är ganska säker på att det var en Purus RAN innan men å andra sidan funkade ju inte den felfritt heller...

Det är detta jag köpt:
    https://www.vvsochbad.se/Avlopp-Gol...tenlaasinsats-RAN-Plast-1990-2008-355951.html

Ser här att det även finns en annan modell med ett annat RSK-nummer, vad är skillnaden?
    https://www.vvsobadrum.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=7118082

Har även uteslutit att lukten kommer från WC, tvättmaskin, handfat genom att täta på samtliga ställen med silvertejp.
    Golvbrunn:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9498.JPG

Vattenlås:
    IMG_9500.JPG

Läckagetest, observera övertrycket under plasen:
    IMG_9481.JPG

Tack för svar på förhand!

2. S
    Medlem · Nivå 8
    Med övertryck i avloppet skulle det kunna vara stopp i ventilationen av avloppsledningen.
    Har du tilluft i lgh?

3. N
    Medlem Nivå 1
    Har frånluft i bad och kök, bor längst upp i hus och således nära avluftningen av stammen men kanske inte påverkar. Å andra sidan borde flera lägenheter ha samma problem (inte hört något) då vi har samma system. Tycker det borde få tätt trots lite övertryck i avloppet.. :confused:

4. N
    Medlem Nivå 1
    Efter en del sökande på fortumet och tittande på andra bilder har jag lagt märket till detaljen nedan på min bild, kan det vara så att o-ringen inte kommer ner ordentligt u golvbrunnen och därför inte sluter tätt eller ser det ut som det ska? Som sagt är det ett in-kaklade badkaret vilket inte gör operationen och felsökningen optimal..
    IMG_9499.jpg

5. T
    Medlem · Nivå 11
    Har du fått ned vattenlåset ordentligt? Det sitter en plastbit som gör att det måste vara vridet åt rätt håll. Annars kan det hjälpa att ha diskmedel eller tvål på o-ringen för att få den att glida ned lite bättre