1 452 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Vattenläcka trotts relining
Jag bor i bostadsrätt o min granne ovanför fick vattenläcka för 2 år sedan i badrummet när dom gjorde mätning på alla lägenheter. Och nu 2 år senare har jag fått vattenläcka vid avloppsbrunnen. Dom har inte stambytt utan gjort relining och då undrar jag om det ens är nån ide att renovera nu om det är så att det är pga dåligt gjord relining? Både jag o min granne hade badrum äldre än 25 år . Så hur kan jag framföra till min bostadsrätts förening att det kan bero på att dom inte stambytt? Om det är pga dålig relining måste jag stå för renovering av badrum då?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Det är lite krånglig juridik här och en del regleras i bostadsrättslagen och en del regleras av vad som står i bostadsrättsföreningens stadgar. Så kolla dem.
Men en vanlig lösningen är att du ansvarar för ditt badrum och dess tätskikt inklusive tätringen i brunnen medan föreningen ansvarar för stammar och brunn. D v s ni bekostar de olika delarna. Men kostnaden för en ny brunn och rör är i material några hundralappar medan en badrumsrenovering ligger på över hundratusen kronor. D v s BRFens eventuella kostnadsdel kommer att vara småpengar när du ändå måste renovera badrummet.
Rent försäkringsmässigt så tar din hemförsäkring med bostadsrättstillägg hand om skadorna på badrummet medan BRFens försäkring hanterar skador på föreningens hus. Hur mycket ersättning som utbetalas domineras av åldersavdrag. Så ta kontakt med föreningen och ditt försäkringsbolag så tar ni er igenom processen.
Men en vanlig lösningen är att du ansvarar för ditt badrum och dess tätskikt inklusive tätringen i brunnen medan föreningen ansvarar för stammar och brunn. D v s ni bekostar de olika delarna. Men kostnaden för en ny brunn och rör är i material några hundralappar medan en badrumsrenovering ligger på över hundratusen kronor. D v s BRFens eventuella kostnadsdel kommer att vara småpengar när du ändå måste renovera badrummet.
Rent försäkringsmässigt så tar din hemförsäkring med bostadsrättstillägg hand om skadorna på badrummet medan BRFens försäkring hanterar skador på föreningens hus. Hur mycket ersättning som utbetalas domineras av åldersavdrag. Så ta kontakt med föreningen och ditt försäkringsbolag så tar ni er igenom processen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Att det läcker vid brunnen behöver inte betyda att något är fel med reliningen. Mer troligt är att ditt tätskikt inte sluter tätt mot brunnen. Det är vanligt i så gamla badrum.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Bara för att förtydliga. Tätskiktet och dess anslutning mot brunnen är ditt ansvar. Om du renoverar måste ev. även brunnen bytas ut. Om den är äldre än ca. 1992 så går det inte att ansluta tätskiktet på ett godkänt sätt.
Det året infördes nya typprovningsregler. Äldre brunnar är inte provade enl. de nya reglerna. Hela tätskiktet ink. anslutning till brunnen måste vara typgodkänd.
Det året infördes nya typprovningsregler. Äldre brunnar är inte provade enl. de nya reglerna. Hela tätskiktet ink. anslutning till brunnen måste vara typgodkänd.
Jag har lite erfarenhet av relining! Kanske jag kan vara till hjälp.
Vad har du för brunn ? Plast eller gjutjärn ? Om gjutjärn har man penslat brunnen?
Vilket företag utförde relining ?
Har man relinat hela vägen till brunnen, eller från brunnen ut till stamm ?
Hur menar du att brunnen läcker ?
Vad har du för brunn ? Plast eller gjutjärn ? Om gjutjärn har man penslat brunnen?
Vilket företag utförde relining ?
Har man relinat hela vägen till brunnen, eller från brunnen ut till stamm ?
Hur menar du att brunnen läcker ?
Är nog så i detta fall men "teknisk livslängd" på bara 20 år ( har sett det förut) är ju normalt alldeles för kort. Är alla brunnar, rör, tätskikt nytt ska det hålla mycket längre än så. Omodernt javisst men ska funka. Relining är inte lika bra som nytt.Karlia skrev: