Byggahus.se

Vattenläcka i kök, vad göra

1. Kave
    Medlem · Elfsborg · 524 inlägg

Kave

Medlem
    Jag har i ett par dagar sett att mitt köksgolv börjat resa sig mellan plankorna. Jag har gissat att det har haft med vintern att göra. Jag har kollat ledningar till diskmaskin osv, men inte hittat någon vattenläcka.
    Idag tog jag tag i saken på allvar, mycket riktigt hittade jag en läcka. Det droppar tydligen lite emellanåt till anslutningen för diskmaskinen.
    Så här ser golvet ut där diskmaskinen stått:
    Diskmaskinen har stått på en avsedd plastskiva som skall leda fram vattnet så man ser det om det skulle börja läcka. Vattnet har dock droppat ner i skåpet med diskhon, se pilen i bilden. Det ser ut lite som mögel, svarta små kulor där plastskivan suttit, inringat till höger i bilden.
    Såhär ser det ut framför skåpet, det var så jag upptäckte läckan:

Såhär ser möglet ut:

Golvet antar jag är ett furugolv, slipat för några år sedan och sedan lackat. Jag har haft planer på att slipa ner det igen och ev luta det eller spåa det.
    Nu till mina frågor:
    Vad skall göras? Måste jag riva upp hela golvet, det tycks mig som dessa furubrädor är själva golvet? Kan man torka upp ordentligt med värmefläkt och "hoppas" att det inte möglar mer?
    Detta är i ett suterränghus byggt 1973, på andra våningen. Det tycks vara isolering under golvet.
    Så här ser golvet ut i sin helhet:
    Såhär ser ett likadant golv ut som inte blivit slipat av förre ägaren:
    Detta golv är tak och det ser ut så här i taket direkt under "skadan":

2. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Re: Vattenläcka i kök, vad göra

det ser som ett mindre lekage - taket under har inga synliga skador. Skura bort mögelfläckar och låt stå fritt och torka av sej själv innan du behandlar golvet med det du vill . Droppandet är slut så golvet kommer att torka. Fukten har lämnat sina spår men diskmaskinen täcker skadan igen ;)
    Lycka till!
    gaia

3. Kave
    Medlem · Elfsborg · 524 inlägg

Kave

Medlem

Re: Vattenläcka i kök, vad göra

Tacj för ditt lugnande svar.
    Så man skall inte kontakta försäkringsbolaget då? Det kanske bara blir krångel med dem? Isoleringen under, torkar den upp också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.