Närbild på ett fönster med springa mellan fönsterbleck och karm där vatten samlat sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en fönsterkarm med en synlig springa mellan karmen och fönsterblecket mot en bakgrund utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag behöver era kloka synpunkter.

Jag bor i ett flerbostadshus byggt på 20-talet. För ett år sedan gjordes en totalrenoveringen av orginalfönstren samt bleck mm. Därefter har vid några tillfällen vatten trängt in under fönstren vid kraftigt skyfall. Min teori är att fönsterblecken är felaktigt monterade/konstruerade. Det är en springa på nästan en halv cm mellan bleck och karm. Vid regn bildas en pöl under karmen (se bild). Styrelsen i min förening har, när jag tidigare påtalat detta, sagt att det är innerbågarna som är dåligt tätade och att det därför är något jag ansvarar för själv som bostadsrättsinnehavare. Vad tror ni om detta? Innerbågarna är redan tätade med plastlister.

Finns det något jag kan göra tillfälligt för att förhindra vatteninträngning? Tex sätta en tätningslist under fönsterkarmen mot blecket?

Mvh / Clara

Du förväxlar karm och båge. Ser helt okej ut. Ett inåtgående fönster tätar på det sättet. Får du in vatten vid regn beror det på att tätningslisten inte håller tätt.

Okej! Det hade ju varit bra om det är så. Vad kan jag göra åt det? Har redan nya tätningslister.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.