Byggahus.se

Vattenläcka eller?

1. oavvs
    Medlem Nivå 5
    på en fläck vid en husknut under ett skärmtak har vi fått blöt och det sprider sig lite i sidled och nu har vi gräft upp men hittar ingen läcka kulverten som går där är en plast kulvert och där vattnet kommer in i huset är det en plåt luck (inspektions) och över den är det tort och under den är det blött och det är blött under plattan på huset men vi hittar ingen vatten läcka och nu börjar tankarna gå att det är grundvattnet som har bytt rikning pga pålning 500m bort och att dem har pålat i en åder så att den har strypts och bytt rikning jag undrar om ni har några förslag för jag har slut på ideer

2. I
    Medlem Nivå 6
    jag kan nästan lova att en pålning 500m bort inte har nåt med saken att göra.... det enda som skulle kunna påverka är att om dom har gjort en grundvattensänkning runt det området och leder det nånstans i närheten av dig... fast det borde dom ha dubbelkollat isf...

grudnvattenflöden ändrar sig av naturliga skäl hela tiden... kan ha nåt att göra med att vi haft en väldigt blöt sommar och en lång blöt höst...

men naturligtvis är det ju viktigt att kolla upp vart vattnet kommer ifrån om det visar sig vara problem för ditt hus...

mvh

3. oavvs
    Medlem Nivå 5
    ok tackar för svaret håler på och undersöker saken får se vad som händer men kan det vara farligt för ett radhus att ha blöt mark under sig hela tiden som är från 82?

4. I
    Medlem Nivå 6
    har inte så bra koll på hur farligt det är för en platta... men en tumregel är väl att alltid ha fukten så långt bort från huset som möjligt ;)

5. oavvs
    Medlem Nivå 5
    m tack för den snabba hjälpen får under söka saken hoppas att vi hittar någe