Hej!
Behöver hjälp å min systers vägnar. Hon köpte ett hus från ett dödsbo. Badrummet i huset har passerat bäst-före-datum och bör renoveras. Detta visste min syster vid köp och hon hade tagit dit en hantverkare för att få offert. Hantverkan hade inte tid förrän efter sommaren och sa att badrummet är gammalt men tätskikten är okej så badrummet är okej att använda. Idag, dagen efter inflytt, när min syster står i köket börjar det droppa från taket, badrummet är precis ovanför.

Det är oklart vad i badrummet som läcker, inget synligt. Min syster visste som sagt att badrummet är gammalt men inte att något var trasigt. Hon frågade dödsbodelägaren vid tillträde om det var något trasigt men fick nekande svar men att man nog inte ska använda handfatet. Min syster frågade igen om det är säkert att det inte är något trasigt men fick återigen ett nekande svar. Vi misstänker att vattenläckan var känd för dödsbodelägarna.
Är detta dolt fel? Vad ska min syster göra? Bita i det sura äpplet och snabbt bekosta renovering?

Tack för tips och hjälp!

K Karin h skrev:
Hej!
Behöver hjälp å min systers vägnar. Hon köpte ett hus från ett dödsbo. Badrummet i huset har passerat bäst-före-datum och bör renoveras. Detta visste min syster vid köp och hon hade tagit dit en hantverkare för att få offert. Hantverkan hade inte tid förrän efter sommaren och sa att badrummet är gammalt men tätskikten är okej så badrummet är okej att använda. Idag, dagen efter inflytt, när min syster står i köket börjar det droppa från taket, badrummet är precis ovanför.

Det är oklart vad i badrummet som läcker, inget synligt. Min syster visste som sagt att badrummet är gammalt men inte att något var trasigt. Hon frågade dödsbodelägaren vid tillträde om det var något trasigt men fick nekande svar men att man nog inte ska använda handfatet. Min syster frågade igen om det är säkert att det inte är något trasigt men fick återigen ett nekande svar. Vi misstänker att vattenläckan var känd för dödsbodelägarna.
Är detta dolt fel? Vad ska min syster göra? Bita i det sura äpplet och snabbt bekosta renovering?

Tack för tips och hjälp!
Ring försäkringsbolaget och hälsa din syster att hon ska besiktiga nästa hus hon köper!

• Gilla
gunnar.malmstrom och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ring försäkringsbolaget och hälsa din syster att hon ska besiktiga nästa hus hon köper!
Det är redan gjort. Och huset är besiktigat. Men hur menar du att en besiktningsman skulle se att ett rör i i golvet var sönder/skulle gå sönder?

K Karin h skrev:
Det är redan gjort. Och huset är besiktigat. Men hur menar du att en besiktningsman skulle se att ett rör i i golvet var sönder/skulle gå sönder?
Har din syster beställt besiktning eller var det säljarens? Hur gammalt är badrummet?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har din syster beställt besiktning eller var det säljarens? Hur gammalt är badrummet?
Vet inte om hon gjorde den själva eller köpte in sig. Badrummet är nog 20 år+, som sagt så visste hon att den tekniska livslängden har passerat men det är inte samma sak som att ett rör är trasigt tänker jag.

Exakt samma hände när vi flyttade in i det här huset, som stått tomt ett tag. Vi fick riva trumman i taket som avloppsrören gick i, rekommenderar att din syster börjar där också. Riv kökstaket där det droppar vatten, att riva upp badrumsgolvet är betydligt mer omständligt.
I vårt fall var det antagligen limmet i en rörskarv som torkat ihop och orsakat läckan. Vi bytte de aktuella rörbitarna själva, och det blev tätt. Inget försäkringsbolag inblandat alls.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
El och VVS brukar alltid besiktningsmän friskriva sig från vid besiktningar, typ Anicimex.

Vad står det ordagrant i besiktningsprotokollet beträffande VVS?

Sen så bör man misstänka att stammar från "förr" är av tvivelaktig kvalitet.
Dolt fel kommer du inte långt med, avlopp kan man filma inifrån.

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
El och VVS brukar alltid besiktningsmän friskriva sig från vid besiktningar, typ Anicimex.

Vad står det ordagrant i besiktningsprotokollet beträffande VVS?

Sen så bör man misstänka att stammar från "förr" är av tvivelaktig kvalitet.
Dolt fel kommer du inte långt med, avlopp kan man filma inifrån.
Tack för svar! Tänkte nog inte att filma rör ingick i normal undersökningsplikt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Karin h skrev:
Badrummet i huset har passerat bäst-före-datum och bör renoveras.
På vilket sätt vet inte din syster vad som ska göras när hon vet det här?

Badrummet är slut och har inget ekonomiskt värde. Läcker till och med rören är det bara stt sluta använda allt. Och i och med att det var känt att den ekonomiska livslängden är slut finns det ingen ekonomisk ersättning att få heller.

Finns det inget annat badrum i huset är det med andra ord bara att skynda sig.

• Gilla
Jonatan79 och 8 till
  • Laddar…
Det är inte ett fel som kan ge ersättning (kallas ibland dolt fel). Vid köpet visste ni ju att badrummet var gammalt. Om det mot förmodan skulle vara möjligt med ersättning så baseras det på restvärdet av ett sådant badrum, som uppskattningsvis är noll.
Det är inte första gången på detta forum som det beskrivs att läckor inträffar efter att ett hus har stått tomt så uppenbarligen ökar risken när det sker

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är inte ett fel som kan ge ersättning (kallas ibland dolt fel). Vid köpet visste ni ju att badrummet var gammalt. Om det mot förmodan skulle vara möjligt med ersättning så baseras det på restvärdet av ett sådant badrum, som uppskattningsvis är noll.
Det är inte första gången på detta forum som det beskrivs att läckor inträffar efter att ett hus har stått tomt så uppenbarligen ökar risken när det sker
Tack för svar! Låter rimligt och en renovering är såklart inplanerad, mest irriterande är nog ändå att dödsbodelägaren kände till felet men valde att mörka.

Samtidigt dödsbodelägare bodde inte själva i huset.

Kanske ägaren ej hade nämnt det.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
K Karin h skrev:
Tack för svar! Låter rimligt och en renovering är såklart inplanerad, mest irriterande är nog ändå att dödsbodelägaren kände till felet men valde att mörka.
Varför är du så säker på att dödsboägaren kände till felet. Han/hon har ju sannolikt aldrig bott i huset. Om felet var gammalt, så borde din syster och/eller besiktningsmannen ha sett det. En vattenläckai taket ger stora fläckar. Om de inte reparerat så skulle ju tillochmed taket ha varit blött. Det låter osannolikt.
Som nämnts behöver inte detta bli någon dyr reparation. Öppna upp i kökstaket, och laga därifrån.

• Gilla
Skymag och 7 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför är du så säker på att dödsboägaren kände till felet. Han/hon har ju sannolikt aldrig bott i huset. Om felet var gammalt, så borde din syster och/eller besiktningsmannen ha sett det. En vattenläckai taket ger stora fläckar. Om de inte reparerat så skulle ju tillochmed taket ha varit blött. Det låter osannolikt.
Som nämnts behöver inte detta bli någon dyr reparation. Öppna upp i kökstaket, och laga därifrån.
Tack för svar!
Misstänker det eftersom hon flera gånger nämnde att man inte borde spola vatten i handfatet. Handfatet kan ha varit oanvänt i ett par år. Men det viktigaste är att åtgärda felet och det är lika bra att totalrenovera så som det är tänkt.

K Karin h skrev:
Tack för svar!
Misstänker det eftersom hon flera gånger nämnde att man inte borde spola vatten i handfatet. Handfatet kan ha varit oanvänt i ett par år. Men det viktigaste är att åtgärda felet och det är lika bra att totalrenovera så som det är tänkt.
Det är naturligtvis misstänkt. Men var är då skadan? Om hon visste att det var handfatet, måste ju mycket vatten ha läckt, innan de konstaterat att det var från handfatet.
Det är dock ointressant, då inget kan bevisas, och inga pengar finns att hämta.
Naturligtvis menar jag att det ska renoveras ordentligt. MEN, om badrummet bara är 20år gammalt, finns det ingen anledning att renovera ännu. Reglerna var nästan lika då, som nu. Så badrummet håller troligtvis minst 10år till. Att den tekniska livslängden är slut betyder bara att det inte har något formellt värde kvar. Inte att det verkligen är slut.
Sen dröjde det också innan någon renovering kunde ske. Då är det bättre att laga vattenskadan underifrån så länge.

• Gilla
Karin h och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.