Byggahus.se
Hej,

Jag hade nyligen en vattenläcka. Dock ingen skada skedd då det var i ett utrymme med golvbrunn.

tänkte bara dela med mig av felet, som var på en anslutningsslang, som jag anser vara ganska ”säker installation”

Anslutningsslangen är 300mm och hänger utan något rörstöd från två fasta ventiler.
De är installerade för att nå fram sista biten till blandarens anslutningsslangar.

Jag funderar på om det är just ett stöd eller klämma för slangen som hade kunnat undvika detta? Eller om anslutningsslang inte är en bra lösning?

Jag är ganska övertygad om att slangarna inte utsatts för nån annan fysisk påverkan.

• Anslutningsslangar utan rörstöd hängande från två fasta ventiler, eventuellt orsak till vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt sett är anslutningsslangar en väldigt vanlig lösning som ska hålla över tid. Ser ut att varit dåligt tillverkade av leverantören, att pressningen inte har varit tillräcklig. Kan det ha varit tryckstötar i vattenledningarna som har snabbat på processen lite också?

ådal ådal skrev:
Generellt sett är anslutningsslangar en väldigt vanlig lösning som ska hålla över tid. Ser ut att varit dåligt tillverkade av leverantören, att pressningen inte har varit tillräcklig. Kan det ha varit tryckstötar i vattenledningarna som har snabbat på processen lite också?
Ja, jag anser också att det är en vanlig lösning. Men tror också på nåt tillverkningsfel. Märket är neoperl. Köpt på vvs&bad. Kanske lågbudget?

Säkert tryckstötar som orsakat det, men jag tror inte jag har onormala tryckstötar just vid denna blandare eller i huset för övrigt. Den har också bara suttit i 1 år..

nu ska jag köpa några vattenlarm! :)

Tur det inte blev några följdskador. Säkert vatten föreskriver att installationen ska se ut så här:
Illustration av korrekt installation för köksblandare med klämförband på kopparrör och mjuka PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JSten
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tur det inte blev några följdskador. Säkert vatten föreskriver att installationen ska se ut så här:
[bild]
Ja, tack!
Ja det där är ju en önskvärd lösning.
Dock tror jag nog många hem har skarvade anslutningsslangar.

I mitt fall skulle slangarna nog ha klamrats nära skarven för att minskat risken för detta. Som i exempel 2.

Det korrekta nu vore ju att skarva på pex med 30cm till för att uppnå scenario enligt bild 2..

V
Peter1986 Peter1986 skrev:
Hej,

Jag hade nyligen en vattenläcka. Dock ingen skada skedd då det var i ett utrymme med golvbrunn.

tänkte bara dela med mig av felet, som var på en anslutningsslang, som jag anser vara ganska ”säker installation”

Anslutningsslangen är 300mm och hänger utan något rörstöd från två fasta ventiler.
De är installerade för att nå fram sista biten till blandarens anslutningsslangar.

Jag funderar på om det är just ett stöd eller klämma för slangen som hade kunnat undvika detta? Eller om anslutningsslang inte är en bra lösning?

Jag är ganska övertygad om att slangarna inte utsatts för nån annan fysisk påverkan.
Är ens dem där skitslangarna godkända för ändamålet fortfarande

V Villaägarenr1 skrev:
Är ens dem där skitslangarna godkända för ändamålet fortfarande
Inte av mig iaf ;)
Finns det slangar som är godkända för ändamålet, eller är det ”fast” installation som gäller?

När jag tittar på produkten nu så verkar den inte vara godkänt för dricksvatten heller. Men säljs för WC, diskmaskin etc..
Läckan var på varmvatten sidan. Så det kanske är värmen som är felet?

ajabaja av mig iaf…
Men finns godkända slangar för ändamålet? :)

Ja, tack!
Ja det där är ju en önskvärd lösning.
Dock tror jag nog många hem har skarvade anslutningsslangar.
Säkert så, men det blir det ju inte bättre av :D. Kostar inte många kronor att göra det rätt och så du kan sova gott.

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Krilleman
Men finns godkända slangar för ändamålet? :)
Givetvis finns det sådana!

Viktigt att kolla efter godkännande för minst 10bar och 70 grader. Då fungerar den för både kallt&varmt tappvatten. (y)(y)

Finns inte den dokumentationen så köp inte anslutningsslangen!

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Dessa slangar verkar ha utgått ur Neoperls sortiment, men vad jag kunde hitta verkar vara att de är av PVC och ej godkända för dricksvatten samt tål max temperatur 25 grader.

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.