Har en vattenutkastare mitt i trädgården. Ett vattenrör med kran och utkastare som kommer upp ur marken och bredvid det så sitter det ett 4-kants järn som man stänger av vattnet med inför vintern.
När jag köpte huset för 3 år sedan så sa tidigare ägaren att man alltid var tvungen att stänga av ventilen i marken med 4-kants järnet eftersom att det blev vattenläcka i marken annars. Och de sa att man brukar märka det om man använder mycket vatten en längre stund eftersom att gräsmattan blir plaskblöt.
Det här är alltså 4de sommaren jag bor här och det har aldrig blivit blött i gräsmattan, 4-kantsjärnet står öppet dygnet runt hela sommaren. Jag har även vattnat med vattenspridare i några timmar tidigare utan att det har blivit blött i gräsmattan pga läckage. Jag har tänkt att de inte öppnat ventilen helt och hållet, vilket kan leda till att ventilen läcker.
Idag så fyllde jag en pool i 5 timmar. När jag går i gräsmattan ca 5-6meter från kranen, rakt över vattenledningen så är det helt genomblött, verkligen stänker om fötterna när man går där.
Alltså läcker vattenröret under marken, men hur kan den läcka 5 meter bort, och bara när kranen är öppen och vattnet flödar?
Antar att enda lösningen i längden är att gräva upp och byta ut röret?