En hand pekar på isolering i en skadad fönsterkarm med synliga träbitar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med takpannor och ränna, vått efter regn, nedfallna löv, grå och beige nyanser.
Skapa konto
Delvis uppbrutna träkonstruktioner och isolering, möjlig vattenskada eller röta, närbild inomhus.
Skapa konto
Hej!

Imorse när jag vaknade upptäckte jag en vattenpöl i uterummet. Vattnet hade på något vis runnit nedför dörrlisten och bildat en pöl på golvet nedanför. Vattnet hamnade alltså ute i uterummet men intill dörren mot vårt vardagsrum. Uterummer är ca 10 år gammalt och oisolerat. Kanalplasttaket är bytt för 2 år sedan.
Vi tog loss dörrlisten i uterummet för att försöka lokalisera vart vattnet kom ifrån och såg en del som verkade vattenpåverkad (se bild 1) men allt var i övrigt torrt och såg fint ut.

När kvällens första rekäla regnskur kom nyss så gick vi ut igen och då såg vi att det droppade vatten inuti väggen mellan uterummet och husfasaden. Vad fasen kan det bero på och hur gör vi nu? i samma veva såg mannen att en skarvad list på uterumstaket såg lite skev ut, kan den ha med saken att göra? Kan det vara taket som läcker?

All information mottages tacksamt!
Med vänlig hälsning,
Livrädd

E EPP skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej!

Imorse när jag vaknade upptäckte jag en vattenpöl i uterummet. Vattnet hade på något vis runnit nedför dörrlisten och bildat en pöl på golvet nedanför. Vattnet hamnade alltså ute i uterummet men intill dörren mot vårt vardagsrum. Uterummer är ca 10 år gammalt och oisolerat. Kanalplasttaket är bytt för 2 år sedan.
Vi tog loss dörrlisten i uterummet för att försöka lokalisera vart vattnet kom ifrån och såg en del som verkade vattenpåverkad (se bild 1) men allt var i övrigt torrt och såg fint ut.

När kvällens första rekäla regnskur kom nyss så gick vi ut igen och då såg vi att det droppade vatten inuti väggen mellan uterummet och husfasaden. Vad fasen kan det bero på och hur gör vi nu? i samma veva såg mannen att en skarvad list på uterumstaket såg lite skev ut, kan den ha med saken att göra? Kan det vara taket som läcker?

All information mottages tacksamt!
Med vänlig hälsning,
Livrädd
Hej Livrädd!

Fick du någon hjälp med detta?
Känns som jag just sitter i din sits.

Mvh
Robert

R Robert Lotberg skrev:
Hej Livrädd!

Fick du någon hjälp med detta?
Känns som jag just sitter i din sits.

Mvh
Robert
Ja, det visade sig lyckligtvis att läckan hade uppstått nyligen och behövde bara torkas ut (inget virke var exempelvis rötskadat). Orsaken hade varit en felkonstruerad tillbyggnad av uterummet. Detta fick byggas om och försäkringen tog inget.. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.