2 161 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Vattenklosett eller förbränningstoa?
Sida 1 av 2
Hej! Jag har ett badrum där det idag bara finns dusch och handfat, och där jag hade tänkt sätta in en förbränningstoalett.
Avloppet från dusch och handfat går till en sluten tank, som jag har trott var enbart för bdt-vatten (nyköpt hus, och det var de uppgifter jag fick från säljaren). Nu fick jag plötsligt veta att tanken tvärtom är anpassad även för wc - jag får alltså koppla in en vattenklosett på den om jag vill. Så plötsligt blev jag osäker på den förbränningstoa jag tidigare hade bestämt mig för!
Det är en 1,20 kbm tank med slamavskiljare, med tömning en gång/år.
Är det smartare att sätta in en "vanlig" vattentoa (nån snålspolande variant) istället för förbränningstoa? Jag kommer inte att göra något själv, utan leja ut arbetet. Har budgeterat 40 000 för en förbränningstoalett, men kan tänka mig att lägga lite mer om det gör att jag kommer ner i driftskostnad eller det blir enklare/bättre på något sätt.
Avloppet från dusch och handfat går till en sluten tank, som jag har trott var enbart för bdt-vatten (nyköpt hus, och det var de uppgifter jag fick från säljaren). Nu fick jag plötsligt veta att tanken tvärtom är anpassad även för wc - jag får alltså koppla in en vattenklosett på den om jag vill. Så plötsligt blev jag osäker på den förbränningstoa jag tidigare hade bestämt mig för!
Är det smartare att sätta in en "vanlig" vattentoa (nån snålspolande variant) istället för förbränningstoa? Jag kommer inte att göra något själv, utan leja ut arbetet. Har budgeterat 40 000 för en förbränningstoalett, men kan tänka mig att lägga lite mer om det gör att jag kommer ner i driftskostnad eller det blir enklare/bättre på något sätt.
Redigerat:
En förbränningstoalett drar elsmh skrev:
Hej! Jag har ett badrum där det idag bara finns dusch och handfat, och där jag hade tänkt sätta in en förbränningstoalett.
Jag skulle välja vatten alla dagar. Men för att installera den så krävs det åtkomst till avloppet. Sedan kommer ev. tätskiktet att brytas. Är badrummet nyrenoverat?smh skrev:
Vet inte vad, som är bäst, men 1200 l tank låter litet för att tömmas 1 gång/år. 5 l/spolning ger ju bara 240 spolningar ( = inte varje dag ) och sedan ska ju urinen och BDT-vattnet i också. Du får nog räkna lite på användningen och kalkylera med rimliga siffror.
Med slamavskilljare ? 1 ,2 m3 och ska gå att använda för toa, normalt är det min 2 m3 , normalt 3 m3 för en sådan och ut i en infiltration, finns det en sådan. Låter lite konstigt även med att tömma en gång per år. Du måste nog kolla upp det ordentligt med kommunen vad som finns i bygglov för VA . Debateras ofta på forumet , ingen garanti för något.smh skrev:
Badrummet är ganska nytt (ca 2016) men det finns inga våtrumsintyg och jag misstänker att det är lite fuskbyggt (som det mesta i huset). Så spontant tänker jag att det inte skulle göra nåt att bryta tätskiktet, men vet å andra sidan inte vad nackdelarna med det skulle kunna vara?T Tompafix skrev:
Hm, bra, det tänkte jag inte alls på. Det är ett fritidshus men jag bor och jobbar därifrån ca fyra månader om året. Bor visserligen själv, men har en hel del besök. Är det alls nån idé att tänka på wc då?HasseTeknik skrev:
Enda anledningen till att jag upptäckte detta var att det när jag fick meddelande om den årliga slamtömningen stod "Anläggning: 1,20 kbm WC"J jonaserik skrev:Med slamavskilljare ? 1 ,2 m3 och ska gå att använda för toa, normalt är det min 2 m3 , normalt 3 m3 för en sådan och ut i en infiltration, finns det en sådan. Låter lite konstigt även med att tömma en gång per år. Du måste nog kolla upp det ordentligt med kommunen vad som finns i bygglov för VA . Debateras ofta på forumet , ingen garanti för något.
Så då mejlade jag dem och sa som det var, att jag inte hade koll på vad jag har för tank och frågade om jag får koppla in en wc på den. Fick då svaret:
"Er WC med slamavskiljare kan ni koppla en vatten klosett. Tanken är menad för vattentoalett kopplat till slamavskiljare. Det innebär att både det som är wc samt ert gråvatten(BDT ) går till denna tank och filtreras i markbädd."
Så då antar jag att det åtminstone är tillåtet, eller tolkar jag dem tokigt?
Om du har en slamavskiljare och en markbädd samt årlig tömning ser jag inget hinder för att koppla in wc, vattnet infiltreras ju lokalt och den av kommunen utsedd entreprenören tömmer ju slammet årligen.smh skrev:
Enda anledningen till att jag upptäckte detta var att det när jag fick meddelande om den årliga slamtömningen stod "Anläggning: 1,20 kbm WC"
Så då mejlade jag dem och sa som det var, att jag inte hade koll på vad jag har för tank och frågade om jag får koppla in en wc på den. Fick då svaret:
"Er WC med slamavskiljare kan ni koppla en vatten klosett. Tanken är menad för vattentoalett kopplat till slamavskiljare. Det innebär att både det som är wc samt ert gråvatten(BDT ) går till denna tank och filtreras i markbädd."
Betyder "slamavskiljare" alltså att vattnet infiltreras ut i marken, dvs ej behöver räknas in i vad som ryms i tanken? Ursäkta okunnigheten, det här är mitt första hus med avlopp ...F fribygg skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Om jag ska aspie-bokstavligt tolka mejlet, så har du inte en sluten tank. Du har en 3-kammarbrunn med volym 1,2 kubikmeter (ganska liten mao, det är väl pga att det är fritidshus), där sedan vattnet rinner ut i en markbädd. Slammet stannar kvar i 3-kammarbrunnen, det är ju mycket riktigt en slamavskiljare. Du behöver alltså inte oroa dig för att 3-kammarbrunnen blir full ens om du kopplar in en WC.smh skrev:
Enda anledningen till att jag upptäckte detta var att det när jag fick meddelande om den årliga slamtömningen stod "Anläggning: 1,20 kbm WC"
Mitt svar är WC, helt klart. Jo, det känns som en konstigt slösig 1900-talsgrej att skita i rent vatten, men att bränna upp skiten mha el är nog ändå värre!
Då har du en anläggning för fritidshus, det innebär då att någon permanentbostad kan det inte bli, då ska slambrunnen vara minst 2 m3 helst 3 m3. Då du fåt det svaret från kommun så är det fritt fram att koppla på en toa. men troligtvis så måste du begära bygglov för det. Det är en förändring till men ( större belastning )för anläggningen. Men är nog inga problem att få. Så kontakta dom igen och fråga. kanske att du måste få ett godkännande och då ska det vara skriftligt. Grattis att ha det i princip klart.smh skrev:
Eller så frågar man inte så mycket om man inte vill bekosta en helt ny anläggning utan beställer en eller två extra slamtömningar om året om slamavskiljaren blir fullJ jonaserik skrev:Då har du en anläggning för fritidshus, det innebär då att någon permanentbostad kan det inte bli, då ska slambrunnen vara minst 2 m3 helst 3 m3. Då du fåt det svaret från kommun så är det fritt fram att koppla på en toa. men troligtvis så måste du begära bygglov för det. Det är en förändring till men ( större belastning )för anläggningen. Men är nog inga problem att få. Så kontakta dom igen och fråga. kanske att du måste få ett godkännande och då ska det vara skriftligt. Grattis att ha det i princip klart.