Vattenhål=bergsvärme ?

1k läst  8 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Har en djupborrad vattenbrunn på ca 90m
    har gått i tankarna att eventuellt dra in kommunalt vatten.
    Kankse kan hålet anvädas till bergsvärme ??
    Vad tror dom som vet ?

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Vattenhål=bergsvärme ?

om hålet rymmer 2 kolektorslanger så ska det gå att andvända, men du megöver säkert några hundra meter jordvärme i serie om nu hust inte är litet förståss.

3. B
    Medlem Nivå 9

90 meter räcker ganska långt. Du kan kräma ur ca 12.000 kWh per år d.v.s. ca 18-20.000 kWh värme till kåken inkl el till värmepumpen.
    Det brukar motsvara ett hus med ca 30.000 kWh årsförbrukning före värmepumpsinstallation.

4. C
    Medlem Nivå 14

Va sa du nu?
    han har 90m total djup, inte aktivt djup om jag fatta det rätt.
    om man värmer en kåk med 20 000kWh i värme + hushåls el så skulle jag ialla fall montera in en pump som ger 7-8Kw vid 50 grader & dimensionera borran till att ge en min temp på KB in på 0 grader, vilket kanske motsvarar 130-140m aktivt djup.

om hans aktiva djup är 80m så behöver han 120-140m jordvärme i seria med borran för att få motsvarande temp på kb in.

----------------------------
    har inga exakta uppgifter på mitt hus, men det bräknades till att den totala elförbrukningen låg på 30 till 35 000 kWh/år
    Jag instalera en värmepump som gav 8,5kW vid 50 grader & en borra på 170m aktivt djup. anläggningen är viserligen överdimensionerad. Men jag har löjligt låg uppvärmningskostnad nu!

5. P
    Medlem Nivå 5

Är det 100kvm som ska värmas?
    Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?
    Vet du vilken framledningstemperatur du behöver, när det är t.ex. -10°?
    Var i landet finns huset?

Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.

6. C
    Medlem Nivå 14

en 5Kw pupm är nog lagom till borrhålet, men det är inte mycke att värma ett hus med!

7. S
    Medlem Nivå 3

Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?

Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote]

Det är 65 kvm + övervåning och källare
    Har ej kört Elpanna, eldat ved nu pellets
    Panntempraturen brukar ligga på 70 grader med en shuntning på omkring 1 av 10.
    Vad framledningstempraturen blir vet jag inte.
    Huset ligger i västmanland.

8. P
    Medlem Nivå 5

Då ser jag inga problem.

Du verkar ha låg framledningstemp. Bra bra.

9. C
    Medlem Nivå 14

Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote]

Det är 65 kvm + övervåning och källare
    Har ej kört Elpanna, eldat ved nu pellets
    Panntempraturen brukar ligga på 70 grader med en shuntning på omkring 1 av 10.
    Vad framledningstempraturen blir vet jag inte.
    Huset ligger i västmanland.
    [/quote]

hur varmt ska du ha i källaren.
    en oisolerad källare som du förmodligen har kan dra hur mycke energi som helst = en %kW pump har jämt att göra med att endast värme källaren till +21 grader

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: