449 läst · 5 svar
449 läst
5 svar
Vattenglas VS betongfärg vid putsning
Ska reparera yttertrappan till huset nu till våren och har funderingar kring det här som jag hoppas ni kan svara på. Trappan är i betong som ska lagas och sedan putsas. Jag brukar använda vattenglas till socklar och trappor utomhus för att stärka och täta betongen och det ska jag göra även här. Skillnaden är att den här trappan ska målas med betongfärg och då kommer frågan om vilket jag lägger på först på den nya putsen.
Om jag stryker på vattenglas först kanske inte betongfärgen tränger in och biter fast som den ska. Alternativet är att måla först men då kanske inte vattenglaset tränger in. Var inne på att blanda färg och vattenglas till strykbar viskositet och lägga på först men detta kanske förstör fästförmågan för nästa lager med både färg och vattenglas.
Vet att det finns betongfärg med vattenglas men det är inte det alternativet som frågan gäller eftersom jag har har en hel del vattenglas kvar från tidigare jobb.
Om jag stryker på vattenglas först kanske inte betongfärgen tränger in och biter fast som den ska. Alternativet är att måla först men då kanske inte vattenglaset tränger in. Var inne på att blanda färg och vattenglas till strykbar viskositet och lägga på först men detta kanske förstör fästförmågan för nästa lager med både färg och vattenglas.
Vet att det finns betongfärg med vattenglas men det är inte det alternativet som frågan gäller eftersom jag har har en hel del vattenglas kvar från tidigare jobb.
Vad menar du med betongfärg i sammanhanget?
Så vitt jag vet finns det tre alternativ:
1. Cementbaserad färg, här bör man nog definitivt undvika förbehandling med vattenglas då färgen skall binda kemiskt mot betongen.
2. Akrylatbaserad färg, funkar förmodligen bra på de flesta underlag inklusive vattenglas.
3. Silikatfärg, = vattenglas så det blir ju kaka på kaka. Vet inte om du uppnår något genom att lägga flera omgångar, risken är att du egentligen får ett sämre slutresultat. Mer är inte alltid bättre.
Så vitt jag vet finns det tre alternativ:
1. Cementbaserad färg, här bör man nog definitivt undvika förbehandling med vattenglas då färgen skall binda kemiskt mot betongen.
2. Akrylatbaserad färg, funkar förmodligen bra på de flesta underlag inklusive vattenglas.
3. Silikatfärg, = vattenglas så det blir ju kaka på kaka. Vet inte om du uppnår något genom att lägga flera omgångar, risken är att du egentligen får ett sämre slutresultat. Mer är inte alltid bättre.
Nej, inte alternativ 3, silikatfärgen ska jag inte använda. Det var den jag menade sist i trådstarten, borde skrivit silikatfärg.
Då är det frågan om vilken färg jag ska använda och i vilken ordning. Fortfarande frågande till det här.
Då är det frågan om vilken färg jag ska använda och i vilken ordning. Fortfarande frågande till det här.
Har kollat på den typ av färg jag tänkt använda och samtliga varianter anger Akrylat eller Styrenakrylat i beskrivningen. Ser även att den här färgen ska tränga in i betongen och kanske inte blir bra med vattenglas i underlaget.
För att göra ett försök att leda mitt resonemang i någon sorts slutsats.G gws skrev:
Om du väljer cementfärg kan du hypotetiskt lägga vattenglas utanpå. Förmodligen med tvivelaktigt kosmetiskt resultat, och du får då välja silikat- eller akrylatfärg nästa gång det är dags att måla om.
Om du väljer akrylatfärg kan du förbehandla med vattenglas.
Men det är mina tankar, inget jag testat i praktiken.
Tack, då vet jag säkert. Det blir akrylat på vattenglas. Har studerat beskrivningarna för vattenglas och färger men kombinationen med färg har inte varit helt tydligt.C cpalm skrev:För att göra ett försök att leda mitt resonemang i någon sorts slutsats.
Om du väljer cementfärg kan du hypotetiskt lägga vattenglas utanpå. Förmodligen med tvivelaktigt kosmetiskt resultat, och du får då välja silikat- eller akrylatfärg nästa gång det är dags att måla om.
Om du väljer akrylatfärg kan du förbehandla med vattenglas.
Men det är mina tankar, inget jag testat i praktiken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Då var frågestunden avslutad
Arkiv: Fråga advokaten söndag 26 januari 20-22 -
Gäller upphovsrätt på offentliga handlingar
Juridik -
Golvvärme i träbjälklag vs betongplatta
Stenhus -
Byta till tunnare bänkskiva - vad göra med avstånden till kaklet
Kök -
Varför vill byggaren inte berätta vilket vvs företag som gjort vvs