Byggahus.se

Vattengenomträngning i källare.

396 läst  2 svar

1. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Hej gott folk! Efter att ha hängt på forumet alldeles för länge utan att ställa en fråga så är det nu dax.

Jag köpte ett hus som är byggt 1928 i sommras. Något vi redan vid köptillfället blev informerade om var att det rinner vatten längs berget i källaren. Nu senaste dygnet har det kommit ca 25 mm och det syns så att säga där nere. Förre ägaren har gjort lite smålösningar så viss del av vattnet rinner till en brunn.

Problemet är att huset står på berg i halva källaren. Delen som är helt urgrävd har inga problem med fukt genom golv motsvarande, men i den halvt utgrävda delen rinner det vatten. Dels från små öppningar i berget men även från yttermuren. Tidigare ägare har gjort som en klack, är dock väldigt osäker på vad dess syfte är.

Källaren är ingen boyta, utan endast pannrum, tvättrum och förråd.

För övrigt så ligger huset i en sluttning.

Så till frågan! Vad bör göras? Bör något alls göras eller är det bara att leva med att det rinner vatten?

Ha det fint alla där ute!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DE000955-CD42-411A-87F1-FC55BBFB2F44.jpeg
    DCEDCF34-DB22-41B0-AA48-7EF5BAC4603D.jpeg
    F43E6C7B-88BC-4781-85C1-32F7F9339989.jpeg
    95B61B80-7554-44C0-825C-378ABBBD3F4D.jpeg
    B2F17A4E-8C94-415D-B2FE-37D7F0AE04F0.jpeg

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Det är väl inte mycket du kan göra egentligen. Det är ju som det är och det är troligare billigare att hålla efter det och låta det rinna där än nå andra magiska lösningar med okänt resultat (förutom tunnare plånbok)

Allt beror ju på hur det ser ut på utsidan förstås. Ta bort lite berg och lägga dränering är ju inte omöjligt antar jag.

3. Blueline
    Medlem Nivå 5
    Hej och tack för snabbt svar Stefan.
    Ja så gick tankarna vid köp av huset, det har stått i 100 år och lär kunna stå i 100 till även fast det rinner i källaren.

Det jag funderar på är den klacken som är lagt vid berg och yttervägg, det är ju där det läcker in. Frågan är om det är dräneringen utanför (senast dränerat -69) som på senare år är helt slut eller varför det just kommer vid klacken?

Men och andra sidan så lär en dränering vara svår och kostsam för det lilla det uppnår.

Det som bekymrar mig lite är att det ligger små vattenpölar på berget. Om de avdunstar så ska vatten ta vägen någonstans och det lär ju gå upp i golvet till första plan över..?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka