Byggahus.se

Vattenflöde 2 månader efter borrning

1. M
    Bannad Nivå 2
    Hej,
    Jag har fått en del problem och undrar om någon har råkat ut för något liknande ?
    Jag skall försöka fatta mig kort …

För ett par månader sedan installerade vi bergvärme (för övrigt Thermia Diplomat TWS 8 ... fungerar fint så här långt).
    Vi borrade 11 meter ner till berget (och totalt 140 m).

Den 22/12 mötes jag av vattenpölar på golvet i mitt fd pannrum. Vattnet visade sig komma från ledningen där bergvärmerören gick in (som är under markytan).

När jag gick ut i trädgården fick jag se att det ”bubblade upp vatten” (som en Islänsk källa ungefär) på gräsmattan där borrhålet var. Borrhålet var vid detta tillfälle igengrävt.

Jag ringde min leverantör av bergvärmen som kom och grävde ett hål ner till anslutningen. Därefter satte de dit en dränkbar pump och pumpade vattnet till en brunn. Detta för att inte vattnet skulle följa ledningarna mot huset (som orsakade vattnet i mitt pannrum … och vattnet kom in för att de inte tätat ordentligt).

Anledningen till att vattnet kommer upp på detta sätt tror de beror på att dagvattnet som kommer rinnande uppifrån samhället, längs berget (11 meter ner), fick lättast att komma upp hos mig eftersom det var borrat där (?)

Det tar ca 14 sek att fylla en spann på 10 liter vilket medför att det kommer upp ca 2,5 kubikmeter vatten i timman.

Det har inte minskat utan det kommer upp lika mycket idag (2/1) som den 22/12.

Efter att ha varit i kontakt med Kommunen, som varit på plats och tittat, har vi kommit fram till att enklaste/bästa sättet att leda bort vattnet är att lägga ner ett rör från platsen där vattnet kommer upp och koppla det på den kommunala vattenbrunnen (jag kan inte ansluta till min egen drenering på ett enklare sätt).

Detta kommer då innebära kostnad i form av kommunal arbetstid och asfaltering etc. (7000-10000:- ?).

Om någon annan råkat ut för något likande ... vem tog då denna kostnad ?
    - Leverantören av bergvärmen (det uppstod ju pga av borrningen) ?
    - Kommunen (vattnet kommer ju troligen inte bara från min tomt, utan jag får upp vatten hos mig som kommer uppifrån samhället) ?
    - Du själv ?

Tack på förhand.

Mvh Magnus

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Vattenflöde 2 månader efter borrning

kommer vattnet alltså inte från borran i berget, uten vattnet kommer utan på berget 6 följer utsidan av foderröret upp till din tomt?

3. M
    Bannad Nivå 2

Det stämmer. Vattnet följer utsidan av foderröret upp och kommer upp vid sidan om dessa. Själva bergvärmepumpen fungerar som den skall.

4. C
    Medlem Nivå 14

då måste ju bästa lösningen vara att gräva en drenering / avledning av vattnet långt ner, ända nere vid berget hälst. o sen forsla bort vattnet till lämplig plats

5. M
    Bannad Nivå 2

Jag fattar inte. Lägga drenering 11 meter ner ?!?
    Det låter kompliserat. Jobbet är gjort. Det blev ett fast, slutet rör ca en meter under där foderröret kom upp. Detta anslöts till det kommunala.

6. L
    Medlem Nivå 8

Vem fick stå för kostnaderna?

7. M
    Bannad Nivå 2

Det mesta fick jag ta ... vilket var kostnaden för att ansluta till det kommunala.
    Firman jag anlitade för installation av bergvärmen hjälpte till med rören (=några hundralappar). Kanske skulle man kunna pressa dem mer, men man vill ju ha en bra relation med dem ifall något händer, så det får väl vara bra så här.