Hej!
Att vara villaägare är kul nästan hela tiden..... man får lära sig så mycket nytt.

Jag behöver avsyning till mitt vatten då det är för surt. Jag får gröna avlagringar och grönt hår så jag gjorde en analys på vårt filtrerade vatten för att se vilken kvalitet driksvattnet har. Där konstaterades pH6. Jag bifogar provresultatet.

Filtret vi har är ett gammalt Culligan filter som kräver att det får stå med Kaliumpermanganat ett par timmar för att sedan backspolas manuellt en gång i månaden. Vi gjorde ett enklare vattenprov för ett tag sedan på ofiltrerat vatten och det visade Fe 0,3 mg/l. Jag jag förstår så är det ett Järn/Mangan filter och det stämmer bra när man jämför de två analyserna.

Så nu är frågan, vad göra? Skall jag avsyra vattnet med ett nytt filter i serie med det gamla filtret. I så fall med vilken typ av filter. Eller skall jag passa på att ersätta mit befintliga filter också för att få ett bättre pris, kanske slippa slabbet med kaliumpermanganat. Svårt att veta hur länge det filtret kommer att fungera.

Jag har varit i kontakt med flera leverantörer. Renton/Billigafilter, Västkustfilter och Callidus. Renton vill sälja på mig två filter, ett som ersätter mitt gamla och ett som avsyrar (17000). Dessa skulle moteras i serie. Västkustfilter vill sälja ett kobifilter för (19000) som skall klara av att göra båda delarna. Callidus var och så två filter men bra mycket dyrare (30000). De verkade använda kaliumpermanganat, men det tillsatte detta och spolade atomatiskt.
Alla tre fick ta del av provningsrapporterna som jag bifogar här.

Är det någon som har några tipps på hur man skall tänka. Jag tycker detta är skitsvårt. Hur skall man veta vad man får för pengarna och vad som är nödvändigt?
Vattenanalysresultat visar pH-värde på 6,6 och järn på 0,3 mg/l från VK-LAB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt Culligan vattenfilter med synliga avlagringar och slangenkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kosta på dig en ackrediterad råvattenanalys, i alla fall en kemisk normalkontroll, kostar typ en 500-ing hos eurofins eller synlab. Går du via en noggrann vattenreningsfirma så har du den pengen tillgodo på filterkostnaden.

Ett tillförlitligt resultat på järn och mangan är att önska innan köp, har du inte mer järn än vad den bifogade grovanalysen visar så bör du klara dig med ett traditionellt pH-filter (cybertank med lättlösligt kalcium-magnesiumgranulat och bärlager i form av grövre sand i botten) där har du i regel tillräcklig filtrering för den låga halten järn. Fördelaktigt är att välja ett filter med automatisk backspolning, det kostar lite mer i inköp men motverkar att massorna stelnar samt spolar ut det mängd järn som samlats i massan.

Storleken på filtret är viktig, ju surare vatten desto mer massa behöver vattnet passera för neutralisera det sura. Detta har de flesta firmor koll på.

Lycka till.

Hej, tack för svar, såg du att det nederst i mitt inlägg fans en bifogad fil med provsvar från Synlab? Det visar inte mängden Järn och Mangan korrekt då mitt befintliga filter var inkoplat vid tillfället.

Menar du att pH-filtret skulle ersätta mitt nuvarande filter då det innehåller både magnesiumdioxid och kalcium?

Hej igen,
Yes, jag såg den samt att den var efter filter. Därav min rek. om en ny ackrediterad råvattenanalys.
För att säkerställa värdet på Järn och Mangan på råvatten.

Ja det är korrekt uppfattat (med viss reservation för råvattenvärdet på järn/mangan), så länge filtret backspolas. Det finns manuella filter där du själv får ställa om kranar för att utföra backspolningen. Det finns dock roligare saker att göra än att titta på ett filter som backspolar.
Automatisk spolning är att föredra, normalt varannan natt. Då spolas uppsamlat järn ut i avloppet samt att massorna lyfts och rumlas runt för att motverka att massorna stelnar (brinner ihop).
Kalk, sand och vatten är ingredienserna till cement ;)

Men först, med risk för att vara tjatig: ny råvattenanalys. :)

Jag håller med bergback, en ackrediterad analys på råvattnet är att rekommendera. Det är värt att lägga de extra pengarna. Jag tycker att företagen inte ska utgå ifrån en icke ackrediterad analys, det är för mycket chansning då.

Alla deras förslag skulle nog fungera bra, det handlar nog mest om vad du vill ha för typ av underhåll och driftkostnader.

• Gilla
bergback
  • Laddar…
Hej! Tack för era synpunkter och råd. Nu har jag utfört ett nytt kemiskt vatteprov hos Eurofins, de var något billigare än Synlab, men bara för att man fick stå för returen till inlämningsstället själv.

I jämförelse med det gamla provet från synlab så kan man se att vattnet är lite mindre surt 6,7 jämfört med 6,0. Järnhalten och Manganhalten är högre men fortfarande låga. Det är inte så konstigt då mitt filter var inkopplat vid synlab provet.

Nu med provsvaren i hand så tänker jag att kanske enbart skall investera i ett avsyrningsfilter med kalk som jag kopplar i serie innan mitt gamla kaliumpermanganat-järnfilter. Med tanke på mängden järn så kan mitt filter gamla filter fungera bra länge innan massan tar slut....

Så vad säger expertpanelen? Har ni några kloka råd?

Vill du bra råd ring Morgan på Brava i Örebro. Efter ha famlat runt själv i denna djungel fick jag den hjälp vi behövde. Nu har vi bra vatten. Borrad egen brunn med behov av flera åtgärder.
obs. Har inget intresse i Brava men där fanns ett proffs. Har inte samma erfarenhet av andra.

• Gilla
bergback
  • Laddar…
Ja det skall jag göra. Får se vad han säger. Vad säger @bergback och @marcusala ? Har ni några övriga tankar i frågan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.