Hallå forumet

Här kommer en rent generell fråga angående tillverkare av vattenfilter.

Inom många olika områden (exempelvis fordon) finns det jämförelser mellan olika tillverkare där man kan mäta någon form av kvalitetsskillnad. Exempelvis är Toyota en driftsäker bil.

Jag undrar om det finns något liknande inom vattenfilter / vattenrening? Vilken tillverkare gör de bästa filtren som är bra i vattenkvalitet men även i driftsäkerhet?

Vilken tillverkare och varför? Finns det tester att ev länka till?

Jag har sökt på nätet kring detta men hittar mest reklam om/för olika tillverkare.

Tack på förhand

Samma här. Har inte hittat något. Dessutom verkar det som man måste vara kemist för att förstå skillnader om man ens får reda på vilka typer av massa respektive filter innehåller.

Hej på er

Jag får ofta höra just denna fråga vilket filter är bäst? Och jag kan bara svara att det beror på.
Man kan jämföra vattenfilterköp med ett husköp.

Vid ett husköp/husbygge så tittar man först och främst på vilket behov har jag. Hur stort ska det vara, garage, tjocklek på väggar, energivärde på fönster osv.

Samma sak gäller vid köp av vattenfilter, steg ett är att ta reda vilket behov man har. En ackrediterad vattenanalys från ett oberoende vattenanalysföretag är ett måste. Sen måste man titta på förutsättningarna på plats, vilken vattenkälla har man, avlopp, flödeskapacitet och vilket flöde behöver man. Från det så kan man komma fram till på vilket sätt man ska rena ett vatten (teknik).

Nu när vi vet detta kan vi titta på vilka företag som har denna tekniken, vad är underhållskraven, underhållskostnaden, ev. förbrukningskostnader, livslängd.

Varför är det skillnad på pris?

Jag får ofta frågan -Vad kostar ett järnfilter? Den frågan är lika svår att svara på som frågan -Vad kostar ett hus? Här måste man veta hur mycket järn, vilken form (Fe II eller Fe III), finns det mer saker i vattnet, man kanske kan åtgärda flera saker med ett och samma filter.

Vattenfilter kan enkelt delas in i tre kategorier, manuella filter, tidsstyrda filter och flödesstyrda filter.

Manuella filter är självklart billigast men kräver ofta mycket underhåll och ställer mer krav på skötsel.

Tidstyrda filter anpassas efter hur man tror att vattnet kommer att förbrukas. Vid stora vattenuttag måste kanske filtret backspolas manuellt.

Flödestyrda filter anges värdet på det som skall renas och filtret vet själv när rätt mängd vatten förbrukats.

Vet man om att man tar ut vatten lite oregelbundet, vattnar mycket eller om man har en badtunna eller stort badkar, kanske flödestyrt är bra. Har man ett fritidshus som används några månader om året kanske man ska ha ett manuellt filter. Det vanligaste är tidstyrt filter.

Sen skiljer självklart priset mycket också på hur ett filter säljs, internet kanske är billigare men man kanske inte är lika trygg och ansvaret vilar tyngre på konsumenten att man verkligen köper rätt filter.

Vill man att företaget ska komma ut alt. en rörmokare så blir det ju dyrare, men troligen tryggare för dom som är osäkra. Personal kostar och ska en rörmokare komma ut så vill han också ha betalt.

Mitt tips är att skaffa så mycket information som möjligt så man vet vilken teknik som fungerar, sen är det bara att börja jämföra.

Har man hyfsad bra koll på vattenrening kan man enkelt köpa filter på nätet. Annars skulle jag rek. Att ta kontakt med någon lokalt som kan hjälpa er.

Vilka företag är bra då?

Mitt svar är att i stort så är alla väldigt duktiga. Men självklart är det så att man pratar för sin vara. Vissa företag arbetar med sin teknik och pratar självklart för den, medan andra har en annan teknik och pratar sig varm för den. Men i det stora hela så är det ofta samma produkter i slutändan. Det svåra för en kund är just vad som skiljer dom åt, dom har suspekta produktnamn, och saknar ofta specifikation på filtermassa.

Men det är här du som konsument är stark och har makten. Kan man inte förklara för dig vad du köper, känner du dig osäker på funktion, underhåll eller livslängd, köp inte utan gå till någon annan.

Som slut ord, vattenrening är inte alltid enkelt. Vore det enkelt skulle inte vattenreningsföretag finnas, utan vattenfilter skulle säljas tillsammans med diskmaskiner och tvättmaskiner.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Tack Mogge för en bra genomgång.
Som du skriver finns så många företag i branschen vilket gör det svårt att bedöma som amatör vad som är rimligt en bra lösning. Lokallösning med nära till leverantör är nog bra.
Blir dock förvirrad när en leverantör skriver världsunik i sin reklam.
Finns det verkligen världsunika lösningar eller bara väl beprövade. ?

M mogge_73 skrev:
Hej på er

Jag får ofta höra just denna fråga vilket filter är bäst? Och jag kan bara svara att det beror på.
Man kan jämföra vattenfilterköp med ett husköp.

Vid ett husköp/husbygge så tittar man först och främst på vilket behov har jag. Hur stort ska det vara, garage, tjocklek på väggar, energivärde på fönster osv.

Samma sak gäller vid köp av vattenfilter, steg ett är att ta reda vilket behov man har. En ackrediterad vattenanalys från ett oberoende vattenanalysföretag är ett måste. Sen måste man titta på förutsättningarna på plats, vilken vattenkälla har man, avlopp, flödeskapacitet och vilket flöde behöver man. Från det så kan man komma fram till på vilket sätt man ska rena ett vatten (teknik).

Nu när vi vet detta kan vi titta på vilka företag som har denna tekniken, vad är underhållskraven, underhållskostnaden, ev. förbrukningskostnader, livslängd.

Varför är det skillnad på pris?

Jag får ofta frågan -Vad kostar ett järnfilter? Den frågan är lika svår att svara på som frågan -Vad kostar ett hus? Här måste man veta hur mycket järn, vilken form (Fe II eller Fe III), finns det mer saker i vattnet, man kanske kan åtgärda flera saker med ett och samma filter.

Vattenfilter kan enkelt delas in i tre kategorier, manuella filter, tidsstyrda filter och flödesstyrda filter.

Manuella filter är självklart billigast men kräver ofta mycket underhåll och ställer mer krav på skötsel.

Tidstyrda filter anpassas efter hur man tror att vattnet kommer att förbrukas. Vid stora vattenuttag måste kanske filtret backspolas manuellt.

Flödestyrda filter anges värdet på det som skall renas och filtret vet själv när rätt mängd vatten förbrukats.

Vet man om att man tar ut vatten lite oregelbundet, vattnar mycket eller om man har en badtunna eller stort badkar, kanske flödestyrt är bra. Har man ett fritidshus som används några månader om året kanske man ska ha ett manuellt filter. Det vanligaste är tidstyrt filter.

Sen skiljer självklart priset mycket också på hur ett filter säljs, internet kanske är billigare men man kanske inte är lika trygg och ansvaret vilar tyngre på konsumenten att man verkligen köper rätt filter.

Vill man att företaget ska komma ut alt. en rörmokare så blir det ju dyrare, men troligen tryggare för dom som är osäkra. Personal kostar och ska en rörmokare komma ut så vill han också ha betalt.

Mitt tips är att skaffa så mycket information som möjligt så man vet vilken teknik som fungerar, sen är det bara att börja jämföra.

Har man hyfsad bra koll på vattenrening kan man enkelt köpa filter på nätet. Annars skulle jag rek. Att ta kontakt med någon lokalt som kan hjälpa er.

Vilka företag är bra då?

Mitt svar är att i stort så är alla väldigt duktiga. Men självklart är det så att man pratar för sin vara. Vissa företag arbetar med sin teknik och pratar självklart för den, medan andra har en annan teknik och pratar sig varm för den. Men i det stora hela så är det ofta samma produkter i slutändan. Det svåra för en kund är just vad som skiljer dom åt, dom har suspekta produktnamn, och saknar ofta specifikation på filtermassa.

Men det är här du som konsument är stark och har makten. Kan man inte förklara för dig vad du köper, känner du dig osäker på funktion, underhåll eller livslängd, köp inte utan gå till någon annan.

Som slut ord, vattenrening är inte alltid enkelt. Vore det enkelt skulle inte vattenreningsföretag finnas, utan vattenfilter skulle säljas tillsammans med diskmaskiner och tvättmaskiner.
Stort tack för ett välutvecklat och pedagogiskt svar!

Så det finns egentligen inte någon kvalitetsskillnad på olika tillverkare? Att det finns olika kvaliteter på olika modeller är ju givet, men tänker mig om någon tillverkare har generellt bättre kvalitet än övriga?

Det händer att det kommer nya filtermassor som är väldigt bra. Men det finns ingen filtermassa som är bra på allt.
Världsunikt är väll att ta i, och dessvärre inte alltid väl beprövat. Det finns ingen bra information på hur eller varför en filtermassa fungerar, inte ens från tillverkaren då det finns oftast många olika applikationer för massan, krav på flöde, aktivering osv. Så mycket av vattenreningen för hushåll sker genom att testa och utvärdera. Men det som fungerar på ett vatten behöver nödvändigtvis inte fungera på nästa. Alla vatten är unika på ett eller annat sätt vilket gör att man kan inte bara köpa ett järnfilter och alltid tro att det kommer fungera.

M M911 skrev:
Stort tack för ett välutvecklat och pedagogiskt svar!

Så det finns egentligen inte någon kvalitetsskillnad på olika tillverkare? Att det finns olika kvaliteter på olika modeller är ju givet, men tänker mig om någon tillverkare har generellt bättre kvalitet än övriga?
Både jag och nej, det beror lite på vad man menar med kvalitet. Det finns olika kvaliteter på filtertuber och ventiler. Sen finns det olika sätt att arbeta med flöde genom ett filter, för att maximera kontaktyta eller ex. saltförbrukning.

En standard tub (gasflaska) är lång och smal, sen finns det korta och tjocka, dubbeltuber. Alla är bra på sitt sätt och vid olika tillfällen eller filtermassor.

Filtermassorna är inget unikt utan alla har oftast tillgång till dessa. Det handlar om hur man sätter ihop alla dessa olika delar för att få en lösning som fungerar på lång sikt och med bra ekonomi.

För att ge ett exempel. Aktivt kol är nog den absolut bästa filtermassan som finns. För humus fungerar den jättebra och man kanske byter kolet efter 1-2år. Men innehåller vattnet lite järn också är massan slut på några månader. Både humusen och järnet är bort, men till en väldigt hög totalkostnad. Det är därför det är så viktigt att få rätt filter på just det vattnet.

Tittar man historiskt på vattenrening så kom den från att man ville bota en symtom. Man hade till exempel färg på vattnet och ville ta bort den symptomen. Alltså satte man in ett järnfilter eller ett humusfilter, och så länge vattnet såg bra ut var man nöjd.

Idag vet vi att ett vatten innehåller ex. radon, uran, arsenik eller andra ämnen som inte ger färg eller lukt ifrån sig. Men marknaden i mångt och mycket håller fortfarande på att bota symptom. Detta håller sakta men säkert på att förändras främst för att Livsmedelsverket rekommenderar riktiga vattenanalyser och verkligen har satsat på att få ut informationen. Konsumenterna ställer högre och högre krav på hälsa och att ta hand om huset så det inte förstörs av ett vatten.

Visst det är enkelt, "Har du järn"? köp ett järnfilter, lägg i korgen och betala direkt och få det levererat direkt till din dörr. Enkelt och smidigt. Men tänk om du har ett otjänligt vatten ändå, här kommer vikten av just en vattenanalys, innan man börjar lägga pengar på symptom.

• Gilla
M911
  • Laddar…
Håller helt med Mogge.
Vi började i fel ände innan vi kom på rätt spår.
Vattenanalysen från ett ackrediterad institut ska alltid vara starten.
Tyvärr gick vi dessutom på mina där rörmokaren som skulle installera radonavskiljaren gjorde fel och installerade radonavskiljaren före järnfiltret vilket gjorde att vi fick massa fällningar i radontanken och som dessutom tog ner flödet så att järnfiltret inte fick tillräckligt högt flöde.Vattnet blev sämre.

Det blev med tiden åtgärdat men många samtal behövdes.

Vi har nu själva järn/mangan filter, humus filter och radonavskiljare.

M mogge_73 skrev:
Både jag och nej, det beror lite på vad man menar med kvalitet. Det finns olika kvaliteter på filtertuber och ventiler. Sen finns det olika sätt att arbeta med flöde genom ett filter, för att maximera kontaktyta eller ex. saltförbrukning.

En standard tub (gasflaska) är lång och smal, sen finns det korta och tjocka, dubbeltuber. Alla är bra på sitt sätt och vid olika tillfällen eller filtermassor.

Filtermassorna är inget unikt utan alla har oftast tillgång till dessa. Det handlar om hur man sätter ihop alla dessa olika delar för att få en lösning som fungerar på lång sikt och med bra ekonomi.

För att ge ett exempel. Aktivt kol är nog den absolut bästa filtermassan som finns. För humus fungerar den jättebra och man kanske byter kolet efter 1-2år. Men innehåller vattnet lite järn också är massan slut på några månader. Både humusen och järnet är bort, men till en väldigt hög totalkostnad. Det är därför det är så viktigt att få rätt filter på just det vattnet.
Det var detta jag syftade på. Kvaliteten på utrustningen mer än filtermassan.

Om jag ändå behöver köpa filter när analysen är klar (har beställt en vattenanalys av ett ackrediterat bolag) så vill jag köpa utrustning med kvalitet.

E Evamag skrev:
Håller helt med Mogge.
Vi började i fel ände innan vi kom på rätt spår.
Vattenanalysen från ett ackrediterad institut ska alltid vara starten.
Tyvärr gick vi dessutom på mina där rörmokaren som skulle installera radonavskiljaren gjorde fel och installerade radonavskiljaren före järnfiltret vilket gjorde att vi fick massa fällningar i radontanken och som dessutom tog ner flödet så att järnfiltret inte fick tillräckligt högt flöde.Vattnet blev sämre.

Det blev med tiden åtgärdat men många samtal behövdes.

Vi har nu själva järn/mangan filter, humus filter och radonavskiljare.
Jag har en vattenanalys från ett ackrediterat företag, men undrade mer om kvalitet på utrustning. Jag har något höga halter av Järn 3,4 samt Turbiditet 20.

Vårt vatten är kalkrikt så vi har ett kalkfilter som enligt papper är installerat på slutet av 80-talet. När vi flyttade in för två år sedan gjorde vi direkt ett vattenprov hos ett ackrediterat företag och faktum är att filtret fortfarande fungerande tillfredställande för vattnet var bra och om man kopplar förbi filtret så märker man direkt att det är mycket kalk i vattnet. Det låter dock ganska mycket och förbrukar mycket salt (antar att det backspolar ofta) men jag är osäker på hur man ställer in det så det får tuffa på utan åtgärd.

Däremot satte vi in ett nytt kalkfilter i det förra huset vi bodde i. Det var ju naturligtvis mycket modernare med flödesstyrning på backspolningen och då kördes alltid backspolningen på natten. Tystare och lättare att ställa in var det med.

Den dagen vi byter filter kommer vi absolut lägga pengarna på ett "dyrt" filter för om det kommer hålla lika länge som vårt gamla är det värt varenda krona för att få de extra finesserna. Utslaget på 30 år är det en försumbar kostnadsökning att välja ett dyrare filter.

Posta gärna analysen här så kan vi titta.

Det man vill titta på är hur vattnet ser ut i övrigt.
Ex. Humus (COD), pH, konduktivitet, ev. Svavelväte, salter, kalk. Allt är viktigt när man ska rena ex. Järn. Och 3,4 är en del järn, här räcker det inte att rena till 90%. 0,34 räcker gott för att ställa till problem.

Jag tänker mig ett omvänd osmosfilter för hela huset. Men har en fundering där: Tar ett sådant filter allt oavsett hur många steg det är uppbyggt kring? Flera företag har dessa typer av filter, beroende på antal steg skiljer det sig rätt mycket pengar. Beställer man från utlandet kan man få ett för 1/3 av priset (samma märke).

• Vattenanalysrapport med olika parametrar och värden för kontaminanter, samt metodreferenser och enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Godmorgon!
Är detta en grävd brunn?

Omvänd osmos, finns det ingen anledning för er att ha. En sådan för hela huset är 90-150 000:- och något sådant problem har du inte.

Vad jag kan se så har du ett lågt pH och en massa järn. Frågan är i vilken form järnet är i,
Fe II eller Fe III.

Så två frågor vad är det för sorts brunn och vilket tryckkärl har ni, hydrofor eller hydropress (med eller utan gummiblåsa)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.