Hej, har gjort analys av vattnet från vår källa eftersom vi hade problem med rör som korroderade. Visade sig att pH var 5.6 och bly och järn förhöjt, blyet dubbla gränsvärdet. Har fått förslag på filter: BWT Empress FAAU-T-60 (29 000kr). Denna ska aktiveras med en oxipress (10 000 kr). Detta för pH. För blyet en annan typ av pump som monteras under köksvasken (16 000 kr).
Det blir ju rättså dyrt. Har förtått att det är en djungel med filter. Jag tänker att blyhalten sjunker om jag får upp pH? Då kanske inte bly-filtret behövs. Har jag fått förslag på dyraste filtren och lönar det sig att leta billigare och vad ska jag isåfall tänka på? En person bor i huset, används sparsamt med vatten.

J JoakimPh skrev:
Hej, har gjort analys av vattnet från vår källa eftersom vi hade problem med rör som korroderade. Visade sig att pH var 5.6 och bly och järn förhöjt, blyet dubbla gränsvärdet. Har fått förslag på filter: BWT Empress FAAU-T-60 (29 000kr). Denna ska aktiveras med en oxipress (10 000 kr). Detta för pH. För blyet en annan typ av pump som monteras under köksvasken (16 000 kr).
Det blir ju rättså dyrt. Har förtått att det är en djungel med filter. Jag tänker att blyhalten sjunker om jag får upp pH? Då kanske inte bly-filtret behövs. Har jag fått förslag på dyraste filtren och lönar det sig att leta billigare och vad ska jag isåfall tänka på? En person bor i huset, används sparsamt med vatten.
Hej! En viktig detalj: Du blir inte av med någon metall genom att bara höja pH, den utfällda metallen måste tas bort från vattnet på något sätt. Vanligtvis i sandfilter eller andra filter, men då efter pH -höjning och/eller luftning.
Sen undrar jag var ditt bly kommer ifrån? Har du kollat om grannarna har samma problem? Om inte, är det eventuellt din egen utrustning (t ex mässingsrör). Jag hade börjat med grannarna, det kan bli mkt billigare (och enkelt att fråga). Mvh Anders

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
O Olsbx skrev:
Hej! En viktig detalj: Du blir inte av med någon metall genom att bara höja pH, den utfällda metallen måste tas bort från vattnet på något sätt. Vanligtvis i sandfilter eller andra filter, men då efter pH -höjning och/eller luftning.
Sen undrar jag var ditt bly kommer ifrån? Har du kollat om grannarna har samma problem? Om inte, är det eventuellt din egen utrustning (t ex mässingsrör). Jag hade börjat med grannarna, det kan bli mkt billigare (och enkelt att fråga). Mvh Anders
Hej, tack för svar. OK, låter ändå enklare med sandfilter än 16 000-kronors-filtret under köksvasken. Jag undrar också var blyet kommer ifrån. Grannen (bara en granne som vi delar vatten med) säger att hans vatten är bra, efter någon typ av sandfilter. Rörmokaren säger att vi har plaströr.

Bly kommer ofta från rörledningar och framför allt där lågt pH förekommer.

Vad är det för värden ni har? Kan ni posta analysen här?

lågt pH kan försvåra utfällningen av järn och mangan så i vissa fall måste man få upp pH först. När man höjer pH ökar utfällningen av järn och mangan, detta kan man utnyttja och ibland slå två flugor i samma smäll. Men det hänger lite på vilka värden vi pratar om.

Tack för svar. Det här blir alltmer avancerat...
Så här ser analysen ut. Även höga järnhalter. Vattenanalysrapport med värden för kalium, kalcium, järn och andra ämnen, indikerar höga halter av järn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanalysrapport som visar resultat och enheter för turbiditet, pH, klorid och andra ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppsan Kerstin!! ”Något förhöjt” värde av järn!!!
Det är 6 gånger över gränsvärdet!

Vad är det för brunn? Grävd, borrad?
Om det är borrad är det berg i dager?

M mogge_73 skrev:
kapar tråden lite och undrar vad berg i dager skulle göra för påverkan?

ska till att borra ny brunn själv och vill ju placera den så bra det är möjligt och har berg mest överallt……

M mogge_73 skrev:
Hoppsan Kerstin!! ”Något förhöjt” värde av järn!!!
Det är 6 gånger över gränsvärdet!

Vad är det för brunn? Grävd, borrad?
Ja, jag reagerade ju inte så mycket på det, känns ju inte så hälsovådligt? Det är ingen brunn utan källa.

Vad menar du med ”källa”? Det är alltså inte en grävd eller borrad brunn. Spets, sjövatten?

Nej, järn ger inte en hälsomässig anmärkning. järn ger en teknisk anmärkning då det sätter igen rör på sikt. Det ger även en estetisk anmärkning då den missfärgar. Men upplever ni inte järnet som problem kan ni ha det kvar.
Det låga pH-värdet ger korrosion på ledningsnätet och kan förklara ert höga värde av bly.
PH-värdet anges dock som referensvärde och analysen visar inte ert faktiska värde. Troligen ligger ni runt 5 i pH. Det är ruskigt lågt.

Det finns ingen som tvingar er att åtgärda ert vatten, jag försöker bara ta reda på vilka förutsättningar som råder, så jag kan hjälpa er med den kunskap jag har.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
T Taxture skrev:
kapar tråden lite och undrar vad berg i dager skulle göra för påverkan?

ska till att borra ny brunn själv och vill ju placera den så bra det är möjligt och har berg mest överallt……
Berg i dager ökar risken för påverkan från ytligt grundvatten då berget är uppbyggt i lager. Fickor med vatten utarmar den buffrande egenskapen i marken och ger då ett extremt aggressivt vatten som inte har den naturliga tillgången till alkaliska ämnen.

Det behöver självklart inte betyda att det alltid blir så, men enligt min erfarenhet är det ”vanligt” att detta uppträder. Inte alltid med samma resultat, det kan också ge negativa påverkan från humus och lera.
Men det kan också gå hur bra som helst.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag tror jag menar ytvattentäkt. Vattnet ansamlas alltså i en stenkista ca 2 m djup och leds därifrån till vattencentralen med pump och hydropress. Kanske förklaringen att det är mycket järn? Mycket sten (småland). Såklart vill vi åtgärda järnet om det kan ge problem på sikt. Jag är jättetacksam för råd!

M mogge_73 skrev:
Vad menar du med ”källa”? Det är alltså inte en grävd eller borrad brunn. Spets, sjövatten?

Nej, järn ger inte en hälsomässig anmärkning. järn ger en teknisk anmärkning då det sätter igen rör på sikt. Det ger även en estetisk anmärkning då den missfärgar. Men upplever ni inte järnet som problem kan ni ha det kvar.
Det låga pH-värdet ger korrosion på ledningsnätet och kan förklara ert höga värde av bly.
PH-värdet anges dock som referensvärde och analysen visar inte ert faktiska värde. Troligen ligger ni runt 5 i pH. Det är ruskigt lågt.

Det finns ingen som tvingar er att åtgärda ert vatten, jag försöker bara ta reda på vilka förutsättningar som råder, så jag kan hjälpa er med den kunskap jag har.

Vi ska nog komma fram till nåt bra, finns mycket kunskap i detta forum.

Men du måste nog förklara mer?

Stenkista används oftast för dagvatten, dvs avrinning från grundvatten eller regnvatten.
Hur menar du med vattencentral?!

M mogge_73 skrev:
Vi ska nog komma fram till nåt bra, finns mycket kunskap i detta forum.

Men du måste nog förklara mer?

Stenkista används oftast för dagvatten, dvs avrinning från grundvatten eller regnvatten.
Hur menar du med vattencentral?!
Ja, avrinning från regnvatten.
Vattencentral alias hörnan i lagården dit det var praktiskt att leda vattnet först på den tiden de hade djur på gården innan det gick vidare till boningshuset. Nu är det inte så praktiskt längre men det blir en senare fråga.

Oj! Då bör ni nog ta ett bakterieprov också. Det är lätt att få med fågelspillning och dyl. (Det skulle förklara det relativt hög värdet på nitrat). Kan järnet (metallerna) komma från byggnaden kanske? Regnvatten är ruskigt aggressivt och saknar alkalinitet som normalt kommer från marken.

Jag skulle nog titta på en annan vattenkälla, känns dumt att lägga 30-40 000:- på ett vatten om ni ändå ska byta så småningom.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JoakimPh skrev:
Ja, avrinning från regnvatten.
Vattencentral alias hörnan i lagården dit det var praktiskt att leda vattnet först på den tiden de hade djur på gården innan det gick vidare till boningshuset. Nu är det inte så praktiskt längre men det blir en senare fråga.
Hej! Inte helt klart för mig hur det ser ut…. Kan du göra en skiss så vi ser var vattnet kommer ifrån?
Annars håller jag nog med Mogge73, du ska kanske överväga att se dig om efter en annan täkt. Vi borrade nytt grundvattenrör, med pump och hydropress, för ca 80k. Djup 90 m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.