Bakgrunden är att Vattenfall haft ett stort projekt i området där elnätet skulle grävas ned. De har anlitat en rad olika entreprenörer och underleverantörer för att göra detta, flera olika firmor har genomfört jobbet i området och många har varit på min tomt.
Inför projektet var där en projektansvarig på plats för att förklara för alla tomtägare och få ett avtal signerat om att kabel får grävas ned. Vi blev lovade att tomten skulle återställas så det inte skulle synas. Även detta var en entreprenör.
Nu till problemet, deras entreprenörer gick fram som en ångvält genom området när de grävde. Det skulle gå fort, och utan hänsyn till den återställning som utlovats. Entreprenörerna har grävt ner kabel som planerat enl. sträckningen som vi kommit överens om. Dock har de grävt rakt genom grus lager och markduk och sedan fyllt på med bärlager på de ställen de inte "fått tillbaka" tillräckligt med material.
Idag står jag med en tomt som har sättningar på flera ställen, gruset är nästan borta och det sticker upp markduk på flera ställen.
Ett par månader av kontaktsökande med vattenfall och entreprenörer har inte lett någonstans annat än halvhjärtade försök att visa intresse. De har varit här tre gånger och tittat på mitt problem och sagt att det givetvis skall fixas.
Hur tar jag detta vidare? Ska jag stämma Vattenfall? Försöka mig på entreprenörerna? Sluta betala elräkning? Alla alternativ jag kommer på lär inte få någon att ta timmen ur röven och fixa detta.
Jag har ju inget avtal med entreprenörer som var här och grävde och Vattenfall kommer bara skratta åt en stämning, eller stänger av min el om jag slutar betala räkningar.
10 436 läst · 21 svar
10k läst
21 svar
Vattenfalls entreprenörer förstörde min tomt
Sida 1 av 2
-
Medlem · 4 inlägg 25 nov 2020 06:59
-
Medlem · 6 683 inlägg 25 nov 2020 07:1725 nov 2020 07:17 #2
Välkommen till forumet!
Trist historia men kanske inte helt ovanligt.
Blanda inte in ditt eget elavtal i detta.
Jag hoppas att du har någon form av avtal med Vattenfall. Vad står i det avtalet som ni skrev på?
Prata inte med entreprenörerna, det är enbart VF som gäller som din kontraktspartner. Se till att all kommunikation är skriftlig, inte SMS eller telefon. Fotodokumentera flitigt.
Här kan du läsa hur ett sådan projekt ska gå till: När vi behöver komma åt privat mark | Kraftringen
Det är brukligt att markägarna skriver en "nöjdhetsförklaring" efter avslutat arbete, just för att intyga att allt har blivit bra. Fråga VF om det inte ingå i deras arbetssätt och om inte, varför.
VF måste ges en skälig tid att återställa korrekt, hur lång tid det är har jag ingen aning om, kanske några månader.
Meddela VF att du kommer att låta en annan entreprenör återställa på Vattenfalls bekostnad. Det går till så att den andra entreprenören utför arbetet, du betalar och kräver sedan tillbaka pengar från VF, i nödfall med en stämning.
Lycka till!- Laddar…
-
25 nov 2020 08:24 #3
Hur ser det ut hos grannarna.
Har de också klagat till Vattenfall?
Gör alla sen som Thomas säger så, ökar nog sannolikheten att de tar ut en entreprenör för att fixa.
Att ta ut någon för att fixa någon timme hos så kostar nog etableringskostnaden mer än timkostnaden(Även om det inte är du som skall betalar), så det är nog därför de är sega. -
Medlem · 4 inlägg 25 nov 2020 10:3625 nov 2020 10:36 #4
Avtalet jag skrev var ju med en entreprenör som jag inte sett efter det - det är väl en hel kedja med entreprenörer; likt ett vattenfall som förvandlar en stor flod till en mängd små droppar =)
I det här projektet har jag skrivit avtal med en entreprenör "på uppdrag av vattenfall", som det står. Denne entreprenör har jag varit i kontakt med minst två gånger efter avtalet ang. återställningen. Denne har väl sedan anlitat en projektledare som jag förstått det - som i sin tur anlitat en uppsjö av lokala entreprenörer/grävfirmor. Jag har varit i kontakt med i princip alla om att åtgärda detta, antingen på initiativ av mig, eller påringning från entreprenörer efter jag varit på både Vattenfall och huvudentreprenören.
Min tomt är väl en av de värst drabbade enligt mig, där de grävde utefter hela grusplanen (c:a 30 meter gissar jag).
De flesta andra har endast några meter påverkade på tomten, ofta på gräsmattan. De har faktiskt slängt på frön i området; de gjordes samma dag som mitt första klagomål. Ungefär samtidigt så var de här med ett "grusprov" som var helt annorlunda jämfört med det grus jag har, både i färg och form. Så, dom har ju gjort några halvhjärtade försök att åtgärda problemen, men inte kommit riktigt i mål.
Om mina grannar klagat vet jag inte - men jag tvivlar på det. Den närmaste grannen sådde nytt gräs själv innan de hann komma hit, en annan nära granne hade knappt någon inverkan alls på sin tomt. En tredje grannes tomt såg redan helt förjävlig ut - det ser lika illa ut där som innan. Tvivlar på att dom klagat. I resten av byn vet jag faktiskt inte, har inte så mycket kontakt med grannarna längre bort. På de flesta ställen kunde dom gräva ner kabel i kommunens väg istället för på privata tomter.Redigerat 25 nov 2020 10:43 -
25 nov 2020 12:46 #5
- Laddar…
-
Medlem · 76 inlägg 25 nov 2020 13:3025 nov 2020 13:30 #6
Att ej betala räkningen vid eventuell tvist är inget man bör göra alls.
Man kan däremot deponera betalningen till länsstyrelsen som då kommer hålla på pengarna tills eventuell tvist är löst och det kommer räknas som att man har betalat räkningen.
Dvs företaget i fråga kan alltså inte skicka vidare till inkasso/kronolle.
Skrev detta mest då det kan vara bra o veta om man skulle behöva ta till det nån dag.
Sen om detta är ett lämpligt förfarande i detta fall är en helt annan sak.
Detta är ju inte en direkt "anslutning" till elavtalet, men samtidigt så är det ju inte 100% frånkommande då det är kablarna som förser ditt hus med el och vad man betalar för med elnätsavgiften.
Jag skulle säga att det är 50/50.- Laddar…
-
25 nov 2020 14:01 #7
- Laddar…
-
25 nov 2020 14:10 #8
Har du haft kontakt med deras kundombudsman? Kontaktuppgifter finns på denna sida:
https://www.vattenfall.se/kundservice/om-du-inte-ar-nojd -
Medlem · 613 inlägg 25 nov 2020 14:1925 nov 2020 14:19 #9
Att gå på entreprenörerna är hopplöst, dem tycker redan att dem har gjort ett bra jobb.
Det du ska göra är att prata direkt med projektledaren hos Vattenfall Eldistribution och bestämma möte på plats. Kontaktuppgifterna ska stå i infobrevet som gått ut innan arbetet påbörjades, eller i avtalet som ni skrev på. Alternativt ska du prata och bestämma möte med den beredaren som var ute och planerade jobbet.- Laddar…
-
25 nov 2020 19:00 #10
Vattenfall har alltså grävt ner en tidigare luftledning på din fastighet. Då antar jag att dom har servitut på ledningen? Vad ingår i ett sådant servitut, kan man gå in på en fastighet och gör lite som man vill? Vad hade hänt om luftledning gått över en byggnad, kan man riva ner den då, utan att fråga?
-
25 nov 2020 19:04 #11
Jag har också haft med arroganta Vattenfall att göra. Vattenfall ville fälla träd på min tomt och ta bort träden. Själva avverkningen var katastrofal. Träden lämnades kvar liggande. Många träd som skulle stå kvar skadades. Hos Vattenfall varierade man sig genom att lova att åtgärda problemen och att skylla på entreprenörer och skicka mig vidare till dessa. I övrigt hände inte mycket.Nu är det dags för en ny avverkning. Redan när man initialt kontaktade mig för denna nya avverkning skickades informationen till fel adress... Denna gång vill jag ha ett tydligt kontrakt där det tydligt specificeras vad och hur avverkningen ska ske. Detta meddelade jag Vattenfall. Deras respons var att skicka ut ett standardavtal med returkuvert. Nu väntar jag på nästa förslag.
- Laddar…
-
25 nov 2020 19:31 #13
-
25 nov 2020 19:40 #14
-
25 nov 2020 19:47 #15
Entreprenören ska ta in en nöjdhetsförklaring som är en del av deras slutdokumentation.
Det rev-avtal du skrivit på borde vara med Vattenfall även om det är en entreprenör eller beredare som administrerat.
Under pågående projekt ska marken hållas i rimligt skick för att inte orsaka skada på tredje man, alltså dig. Först när allt är klart ska det vara snyggt igen.
Att det gått flera månader sedanävning är grävning är inget konstigt i sig. Nöjdhetsförklaringar tas in när projentet börjar bli klart vilket kan ta lång tid. Det är normalt ca en mil som ska grävas, det nya elnätet ska kopplas ihop och sedan ska stolplinherna raseras. Rasering görs helst på tjälad mark. Så i ditt fall kanske rasering hinns med i vinter eller nästa vinter.