Byggahus.se

Vattenfalls elförbrukning visar fel i sin graf

1. Kokarn
    Medlem · 175 inlägg

Kokarn

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0B19661D-D44F-4EC3-AA72-3A711F29B036.png
    Logga in på vattenfalls sida och mina sidor för att kolla elförbrukningen på mitt hus , Titta även på elförbrukningen i stugan där allt är avslaget förutom ett grenuttag med lampa på strömbrytaren , Det konstiga är att jag vet att det finns inget annat än grenuttaget som är inkopplat och ingen har varit i stugan förutom i tisdags den 24 september , Då körde vi ett 1000watts el element i ca 3 timmar och koka kaffe med n vatten kokare inget annat har varit på under hela månaden och såhär ser förbrukningen ut enligt vattenfall

2. Kokarn
    Medlem · 175 inlägg

Kokarn

Medlem
    Elanvändning
    Här visar vi mätvärden som hämtas från din elmätare. Det kan förekomma en fördröjning på upp till fem arbetsdagar innan vi får in dina mätvärden så att vi kan visualisera dom i graferna nedan. Saknade värden kan också bero på att du inte haft någon förbrukning eller att användningen ligger under 1 kWh per timme.
    (det här skriver vattenfall på sin hemsida extremt förbryllande och kan man lita på deras elektroniska elmätare då det visar sådär mkt fel när man inte har någon förbrukning , hur mkt fel visar det då hemma där man förbrukar rätt mkt el som man inte kan kontrollera ?

3. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 4 916 inlägg

Peter2400

Medlem
    Ingen vansinnig förbrukning, men fel är det ju.
    Varför bryter du inte strömmen helt?
    Är det inget anslutet i grenuttaget?

4. Kokarn
    Medlem · 175 inlägg

Kokarn

Medlem
    Nej det är ingen stor felvisning , och det är inget anslutet i grenuttaget ,men om det visar fel i en tom stuga hur mkt fel visar det runt om i alla hem då ? Det är det jag funderar på , Har inte brutit strömmen då jag kan åka förbi någon gång i månaden på hösten och koka lite kaffe mysa i stugan en stund

5. M
    Husägare · Östergötland · 2 176 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Har du kollat siffrorna på själva elmätaren för att utesluta att det enbart är webbsidan som visar fel? Verkar väldigt mystiskt att mätaren skulle mäta fel på det sättet när siffran för den 24:e ser ut att stämma perfekt.

6. Kokarn
    Medlem · 175 inlägg

Kokarn

Medlem
    Ja det är det som är så konstigt , och nej jag har inte kollat förbrukningen i siffror på själva mätaren men läser man vad som står på deras hemsida så är grafen hämtad från elmätaren i siffror så deras graf och elmätaren ska stämma med varandra enligt hemsidan

7. Kokarn
    Medlem · 175 inlägg

Kokarn

Medlem
  8. Kokarn
    Medlem · 175 inlägg

Kokarn

Medlem
    Är tillförlitligheten på våra el leverantörers digitala mätare som jag funderar över inte att jag måste betala för 19kwh i september

9. M
    Husägare · Östergötland · 2 176 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Det finns minst en gammal tråd här om en mätare som mätte tokfel (alldeles för högt) pga störningar som skapades av någon inkopplad apparat. Men om verkligen allting är avstängt borde inte det felet kunna inträffa. Andra typer av felmätningar borde uppstå antingen som ett procentuellt fel på faktisk användning (typ att det blir 9 eller 11 kWh när det borde vara 10) eller att någon av de tre faserna inte mäts (ger för lågt värde).

10. 5
    Husspekulant · Haparanda · 1 380 inlägg

50procent

Husspekulant
    Kollat fakturorna från föregående månad(er) å jämfört?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.