Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂

Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.

Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?

Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱

slut på gnället
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
CFj och 15 till
  • Laddar…
S
Om det verkligen är viktigt med växthuset så skulle du kunna schakta själv och lägga ett grovt rör på godkänt djup. Vattenfall skulle sedan bara behöva dra kabeln i ditt rör, alternativt dra sitt eget rör inne i ditt om deras regler kräver det. Beroende på deras debiteringspolicy så kanske det inte påverkar priset så du kanske måste dubbelbetala.
 
  • Gilla
Veronica Jordmån
  • Laddar…
S STB skrev:
Om det verkligen är viktigt med växthuset så skulle du kunna schakta själv och lägga ett grovt rör på godkänt djup. Vattenfall skulle sedan bara behöva dra kabeln i ditt rör, alternativt dra sitt eget rör inne i ditt om deras regler kräver det. Beroende på deras debiteringspolicy så kanske det inte påverkar priset så du kanske måste dubbelbetala.
Jo jag har tänkt på det, men det ska vara 110rör enligt en viss spec och de får vara max 20m långa sen måste det vara en draggrop( som kommer hamna någonstans mitt i odlingsområdet) sen blir en kostnad på runda slängar 3000kr inkl driftkostnad för grävaren och material. Något som jag tvivlar på att Vattenfall kommer ersätta oss för

Men oavsett, vem skulle jag ta den diskussionen med, den förtvivlade kvinnan i kundtjänst? Jag vet inte vilken firma ska göra jobbet och handläggaren, hänvisar till elektrikern (som allt ska gå via ), vet lika lite som jag.

Som kund är jag helt utelämnad, det finns ingenstans att vända sig för att klaga, ingen ansvarig chef och jag har ingen möjlighet att häva avtalet för jag har ingen konkurrent att gå till eftersom nätbolagen har monopol och kan därför bete sig hur de vill
 
  • Gilla
Aitak och 1 till
  • Laddar…
Dessutom vet jag att jag är långt i från ensam, andra här ute har väntat över 3 år på sin anslutning
 
  • Gilla
Smsson
  • Laddar…
När vi byggde ut huset så fixade Vattenfall byggström. Det tog två dagar, sen stod en box utanför. När vi sedan ville plocka bort den så fick vi bråka i åtta månader och det skylldes på att vi inte kunde få nån handläggare då alla var upptagna med efterdyningar av corona och stormen Alfrida och allt möjligt upptänkligt. Många sköna kronor de fick in på vårt tillfälliga abonnemang där...😢
 
  • Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
Energimarknadsinspektionen har tillsyn på området. Vänd dig till dem för att få svar på om det är en tillåten tidsåtgång.

Det är kostnadsfritt att begära prövning av din anslutningsavgift hos Ei

Som elkund kan du begära prövning av:

anslutningsavgiften
tidsåtgången för att ansluta din elanläggning
tilläggskostnader
övriga villkor som kan uppkomma i samband med anslutningen.
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...ll-elnatet/provning-av-villkor-for-anslutning
 
  • Gilla
spikplanka och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr blir det så när elbolagen har monopol. De tjänar inget på att bete sig anständigt mot sina kunder, kanske de till och med tjänar på att bete sig illa.

Min gissning är att det beror på att de måste göra något väldigt dyrt för att koppla in dig. Kanske uppgradera någon transformatorstation eller liknande och då blir det enklare/billigare att bara ignorera dig och låtsas som att de utreder frågan i maklig takt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Energimarknadsinspektionen har tillsyn på området. Vänd dig till dem för att få svar på om det är en tillåten tidsåtgång.
Man får ju hoppas att staten slår sig själv på fingrarna då. Tyvärr är ju risken uppenbar att staten tycker att staten gör rätt. Både Vattenfall och Ei ägs av staten.
 
Håkanen67
Min granne har elmätare och inkommande el i ett elskåp i tomtgräns, där slutar nätleverantörens åläggande. Från elskåp till elcentral i huset drog hans vanliga elektriker sedan el.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man får ju hoppas att staten slår sig själv på fingrarna då. Tyvärr är ju risken uppenbar att staten tycker att staten gör rätt. Både Vattenfall och Ei ägs av staten.
Om EI skulle ge Vattenfall gräddfil jämfört med andra aktörer så lovar jag att de aktörerna skulle ta frågan till EU som inte tycker om sådant alls.

Men det kan mycket väl vara att tillfällig anslutning i praktiken är tillåtet under mycket lång tid.

Om EI inte hjälper kanske TS kan komma överens med vattenfall om att ändra anslutningspunkt till någon bod eller skåp nära fastighetsgräns och ordna dragningen därifrån helt själv?
 
  • Gilla
Veronica Jordmån och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂

Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.

Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?

Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱

slut på gnället
Lider med dig,, men det är tyvärr så det blir med ett monopol. Har haft kontakt med många nätägare, och alla är dåliga, men Vattenfall är sämst.
 
  • Gilla
Lasse Hoby och 1 till
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Man får ju hoppas att staten slår sig själv på fingrarna då. Tyvärr är ju risken uppenbar att staten tycker att staten gör rätt. Både Vattenfall och Ei ägs av staten.
Ei ÄR staten. Det är en statlig myndighet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Ei ÄR staten. Det är en statlig myndighet.
Och Vattenfall ägs till 100% av staten. Så staten har kontroll över både Ei och Vattenfall, naivt att tro något annat. Även om Vattenfall inte är en myndighet så tillsätter staten styrelsen. Miljöpartiet såg väl till att några i styrelsen byttes någon gång för att deras politik skulle genomföras. Ungefär som med SR/SVT som ska vara så oberoende av staten, men även där tillsätter staten styrelsen som givetvis vet att de bara sitter i styrelsen så länge de gör som staten vill. Men visst, lev vidare i illusionen att de är fristående på något sätt.
 
  • Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Energimarknadsinspektionen har tillsyn på området. Vänd dig till dem för att få svar på om det är en tillåten tidsåtgång.



[länk]
Textutdrag om att skicka in ansökan till Ei inom 2 år från offertdatum för att undvika avslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är ju offerten inte mer än 1,5 år
Men enligt det här så får man vänta mer än 2 år så kan man inte klaga?
 
  • Gilla
Philippp och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
[bild]
Nu är ju offerten inte mer än 1,5 år
Men enligt det här så får man vänta mer än 2 år så kan man inte klaga?
Det handlar nog om det är priset eller annat skrivet innehåll i offerten som är tvistigt.

Har de i offerten utlovat någon leveranstid?
 
  • Gilla
MKG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.