Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂
Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.
Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?
Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱
slut på gnället
Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.
Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?
Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱
slut på gnället
Om det verkligen är viktigt med växthuset så skulle du kunna schakta själv och lägga ett grovt rör på godkänt djup. Vattenfall skulle sedan bara behöva dra kabeln i ditt rör, alternativt dra sitt eget rör inne i ditt om deras regler kräver det. Beroende på deras debiteringspolicy så kanske det inte påverkar priset så du kanske måste dubbelbetala.
Jo jag har tänkt på det, men det ska vara 110rör enligt en viss spec och de får vara max 20m långa sen måste det vara en draggrop( som kommer hamna någonstans mitt i odlingsområdet) sen blir en kostnad på runda slängar 3000kr inkl driftkostnad för grävaren och material. Något som jag tvivlar på att Vattenfall kommer ersätta oss förS STB skrev:Om det verkligen är viktigt med växthuset så skulle du kunna schakta själv och lägga ett grovt rör på godkänt djup. Vattenfall skulle sedan bara behöva dra kabeln i ditt rör, alternativt dra sitt eget rör inne i ditt om deras regler kräver det. Beroende på deras debiteringspolicy så kanske det inte påverkar priset så du kanske måste dubbelbetala.
Men oavsett, vem skulle jag ta den diskussionen med, den förtvivlade kvinnan i kundtjänst? Jag vet inte vilken firma ska göra jobbet och handläggaren, hänvisar till elektrikern (som allt ska gå via ), vet lika lite som jag.
Som kund är jag helt utelämnad, det finns ingenstans att vända sig för att klaga, ingen ansvarig chef och jag har ingen möjlighet att häva avtalet för jag har ingen konkurrent att gå till eftersom nätbolagen har monopol och kan därför bete sig hur de vill
När vi byggde ut huset så fixade Vattenfall byggström. Det tog två dagar, sen stod en box utanför. När vi sedan ville plocka bort den så fick vi bråka i åtta månader och det skylldes på att vi inte kunde få nån handläggare då alla var upptagna med efterdyningar av corona och stormen Alfrida och allt möjligt upptänkligt. Många sköna kronor de fick in på vårt tillfälliga abonnemang där...😢
Energimarknadsinspektionen har tillsyn på området. Vänd dig till dem för att få svar på om det är en tillåten tidsåtgång.
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...ll-elnatet/provning-av-villkor-for-anslutning
Tyvärr blir det så när elbolagen har monopol. De tjänar inget på att bete sig anständigt mot sina kunder, kanske de till och med tjänar på att bete sig illa.
Min gissning är att det beror på att de måste göra något väldigt dyrt för att koppla in dig. Kanske uppgradera någon transformatorstation eller liknande och då blir det enklare/billigare att bara ignorera dig och låtsas som att de utreder frågan i maklig takt.
Min gissning är att det beror på att de måste göra något väldigt dyrt för att koppla in dig. Kanske uppgradera någon transformatorstation eller liknande och då blir det enklare/billigare att bara ignorera dig och låtsas som att de utreder frågan i maklig takt.
Man får ju hoppas att staten slår sig själv på fingrarna då. Tyvärr är ju risken uppenbar att staten tycker att staten gör rätt. Både Vattenfall och Ei ägs av staten.redarn skrev:
Om EI skulle ge Vattenfall gräddfil jämfört med andra aktörer så lovar jag att de aktörerna skulle ta frågan till EU som inte tycker om sådant alls.L lbgu skrev:
Men det kan mycket väl vara att tillfällig anslutning i praktiken är tillåtet under mycket lång tid.
Om EI inte hjälper kanske TS kan komma överens med vattenfall om att ändra anslutningspunkt till någon bod eller skåp nära fastighetsgräns och ordna dragningen därifrån helt själv?
Lider med dig,, men det är tyvärr så det blir med ett monopol. Har haft kontakt med många nätägare, och alla är dåliga, men Vattenfall är sämst.N noone70 skrev:Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂
Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.
Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?
Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱
slut på gnället
Och Vattenfall ägs till 100% av staten. Så staten har kontroll över både Ei och Vattenfall, naivt att tro något annat. Även om Vattenfall inte är en myndighet så tillsätter staten styrelsen. Miljöpartiet såg väl till att några i styrelsen byttes någon gång för att deras politik skulle genomföras. Ungefär som med SR/SVT som ska vara så oberoende av staten, men även där tillsätter staten styrelsen som givetvis vet att de bara sitter i styrelsen så länge de gör som staten vill. Men visst, lev vidare i illusionen att de är fristående på något sätt.K Kardan79 skrev: