Byggahus.se

Vattenfall vägrar koppla ur byggströmskåpet. Vad göra?

1. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Vi har förlängt vårt hus och bl.a. varit tvungna att flytta elskåpet. Vi hyrde då ett byggströmskåp som Vattenfall (nätägaren) skyndsamt kunde koppla in.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_2237.JPG

Våra byggare blev sedan klara med utsidan i maj och lämnade in ett ärende till Vattenfall om att koppla ur skåpet.
    Men Vattenfall vägrar nu komma tillbaks och hänvisar till att alla deras operatörer är fullbokade och att de prioriterar solceller och att stormen Alfrida orsakat stora skador i Uppland och på Gotland.
    Hur ska vi bäst bära oss åt? Det har nu gått 15(!) veckor sedan ärendet lämnades in och vår byggledare har legat på under tiden.
    Skåpet kostar hyra och är för underdimensionerat för ett så stort hus så jordfelsbrytaren löser ut en gång om dagen så att någon alltid måste vara på plats för att rädda kyl och frys. Vi fick alltså stanna hemma hela semestern. Våra byggare väntar också på att kunna göra klart, koppla in dagvatten etc och fylla igen.
    Jag antar att anledningen är att Vattenfall tar ut en extra avgift på räkningen för att vi har ett provisoriskt abonnemang.
    Vi har en annan el-leverantör än Vattenfall så det är väl också en anledning.
    Suck...

2. D
    Medlem · Nivå 20
    Jordfelsbrytaren löser inte ut på grund sv underdimensionering.

• Laddar…
  3. Cruzze
    Medlem Nivå 7
  4. I
    Medlem · Nivå 7
    tyvärr så är det nog bara att vänta. Vi fick jag på våran nätleverantör i 11 månader efter färdigställandeanmälan skickades in trots att vi ringde och jagade på varje vecka i princip.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Men om det är jordfelsbrytaren som löser, så har du ett fel i anläggningen, det har inget med hög belastning att göra. Så se till att få det felsökt och åtgärdat medans du väntar.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    Vattenfall... Jag hade kunnat skriva en hel roman om hur långsamma de är. Ett ärende jag skickade in ang. byte av servis för att kunna säkra upp hann försvinna hos dem. Efter ett års väntan fick jag göra en ny anmälan eftersom ärendet "försvinner" efter ett år. Nu var det inte jättebråttom så jag låg inte på och jagade men jag vet inte om det hade hjälpt.

Jag har för mig att de måste prioritera bygg-el, det var iaf så i våras. Vi kunde komma förbi väntetiden genom att hävda att det var bygg-el och då hade de max 14 dagar på sig. Tipset kom f. ö. från deras egna kundtjänst.

• Laddar…
  7. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Jo så är det nog.
    Det är dock tråkigt uppenbart att det bara tog ett par dagar för dem att komma och installera skåpet i april.

8. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Jo det är nog byggströmskåpet det är fel på.
    Vi har i vevan också bytt frånluftsvärmepump. I det gamla elskåpet stod det uttryckligen "värmepannan undantagen jordfelsbrytare". Men nu när vi bytt till en ny värmepump, som går via de vanliga jordfelsbrytarna i innercentralen så löser JFB:n i byggströmskåpet ut i alla fall. Men nu är det inte alls lika ofta. Kanske var tredje dag eller nåt.

9. platon1980
    Medlem · Nivå 7
    Bestrid fakturorna från Vattenfall (du vill ju inte ha skiten, har inte beställt livstids abonnemang på byggström?) och se om det kan få dem att vaska fram någon "operatör".

10. D
    Medlem · Nivå 20
    Ja, bestrid alla extra kostnader efter en rimlig urkopplings tid. Säg en månad efter beställning. Det tycker jag är fullt rimligt.

• Laddar…
  11. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Vår byggare tänker fakturera Vattenfall hyran för byggskåpet så vi får se.
    Det vore ju intressant att, via elektrikern, lämna in en anmälan om ett nytt byggskåp och sen på tisdag när operatören dyker upp be vederbörande att istället koppla ur skåpet. Det är ju samma manövrar fast baklänges...

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Men du får ta tag i det där med jordfelsbrytaren. Visst kan det vara fel i byggelsskåpet, men det är en av de minst sannolika felkällorna. Om jordfelsbrytaren löser ut, så finns det ett fel. Och det kommer att ställa till problem även när byggelen är bortkopplad.