Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vattenfall rörligt elpris, automatiskt timdebitering om man har mätning per timme?

1. K
    Byggnovis · 367 inlägg

Kallens

Byggnovis
    Såg denna text på vattenfalls hemsida under "rörligt elpris":
    "
    Vad består Rörligt elpris av?
    • Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.

• Om din el mäts timme för timme utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med profilen på din uppmätta elanvändning timme för timme, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.

• Månadens rörliga elpris sätts först efter att månaden har avslutats, eftersom det är först då spotpriset är känt för samtliga timmar och dagar i månaden.
    "
    Tänker jag fel eller betyder det att alla som har rörligt pris hos vattenfall och har timmätare installerad i praktiken har timdebitering? De skriver ju att det är vanligast att elen mäts månadsvis, men stämmer verkligen det fortfarande?

2. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 967 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag kan bekräfta att alla som har rörligt avtal hos vattenfall och som har en elmätare som klarar av timpris INTE blir debiterade timpris utan att man själv gjort ett aktivt val om just det.

3. N
    Trädgårdsfixare · Åby · 199 inlägg

Nordsjö

Trädgårdsfixare
    Tänker bara...Men finns det någon vits med timpris öht (?) när energipriserna är så höga ändå. Med tanke på abonnemangskostnad, skatter, moms mm så är ju elen sjukt dyr oavsett. Med timdebitering och den levnadscykel vi människor har och förbrukningsbehov/förbrukningscykel av elenergi så spelar det äl inte så stor roll i det lite längre perspektivet. Vi alla får betala oavsett, betala MER än vi förbrukar alltså pga av alla extra pålägg som hittats på, skatter, avgifter med mera. Ser INTE elenergi som vi alla förbrukar som en "självkostnad". ALLT vi köper/konsumerar är det straffskatter på, även elen...Sverige är ett skatteparadis för de som får ta del av skattepengar som löntagare betalar in till skattkistan. Har du ingen möjlighet att få tillbaka lite bidrag skattefritt så är allt bara en kostnad, oavsett. Kanske lite OT men vad tusan... :geek:

4. S
    Medlem · Jönköping · 107 inlägg

Sesulo

Medlem
    Jag har rörligt hos Eon och kan plocka ut min timförbrukning.

Har gjort slagningar på mitt pris för januari och augusti 2022 mot nordpools listor och utan att styra någon förbrukning mot lågtariff så hamnar mitt genomsnittliga pris väldigt nära min rörliga taxa öre/kwh.

Det finns alltså pengar att spara om man ex. har möjlighet att styra exempelvis uppvärmningen till lågtariff.

150kvm villa, fru och två barn

5. D
    Medlem · E · 25 416 inlägg
    Ja, månads rörligt sätts ju efter snittet. Så typ hälften får dyrare el med månadsmedel.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.