Wooe Wooe skrev:
Effektavgifter täcker en helt annan aspekt än tim/kvartspriser.
Priset på elen är kopplad till produktionen, höga priser beror på brist på billig el, idéen är att det ska sporra byggnation av mer billig elproduktion (högre vinster).

Effektavgifter är kopplat till elnätet, höga priser där handlar mer om utrymme. Om två samhällen förbrukar ungefär lika mycket energi årligen, men samhälle 1 har en tämligen jämn förbrukning medans samhälle 2 flyger upp och ner hela tiden så kommer samhälle 2 behöva kraftigare anslutning till resten av elnätet. Det handlar om att slippa behöva bygga ut elnätet onödigt mycket. Det mest rättvisa skulle vara att basera effektavgiften på den högsta timmen under hela året, eftersom det är den nätet måste klara av, men det skulle vara både opraktiskt och kontraproduktivt.

Det händer att spotpris och effektavgift går hand i hand, typ en lagom blåsig men inte alltför kall natt med bra produktion och låg eltraffik, men det kan lika gärna vara låga elpriser och ledningar som glöder.
Det hade självklart varit trevligare (för att inte tala om enklare!) utan 'dubbla budskap', men världen är inte alltid trevlig.
Tack för svar, du har bra poänger där!

Isakare Isakare skrev:
Jag som har haft effektavgift ett tag har gjort följande lilla ändring.
Duschar kl 22, diskmaskinen går igång kl 1, tvättmaskinen kl 4, då börjar den inte centifugera innan jag går upp (Vaknar av den annars) dock brukar tumlaren få gå under dagtid, tumlaren ger ju värme till huset och kompenserar värmepumpen lite.
Men jag har inte haft mina toppar då, utan det är uteslutande eftermiddag/kväll på helgerna när man lagar lite roligare mat, kör ungen, kanske bakar samtidigt.
Värmepumpen har jag inte rört.
Hoppas att det är ugnen du kör... 🍖

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle som sagt spara över 700 kr/år med Vattenfalls modell
Jag skulle spara över 2200 jfr kommunägda Partille Energi - om jag tar mina senaste 12mån.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
TRJBerg
Min nätägare har:

Effektavgift:
Effektavgiften baseras på medelvärdet av de tre högsta timmedelvärdena under månaden, tiden 07:00 – 19:00, helgfria vardagar.

De tar 135:- per kW under vinterhalvåret.

B bhus2021 skrev:
vattenfall har ju bara kommunicerat effektavgiften för köpt el, för såld borde det ju vara tvärtom, fritt blås på vintern men dyrt på sommaren.
Har du sett något som antyder att de planerar en annan effektavgift för inmatad el?

E Emanuel01 skrev:
De är lokalt i staden så det är ett stort tapp i förbrukning mot förut. De är inte verksamma utanför staden.
Frågan är väl också i vilken mån bostäder delar infrastruktur med ett smältverk. Har inte en storförbukare av den kalibern en egen högspänningsledning.

U Utsliten och utdömd skrev:
Vet att modellen ska va kostnadsneutral. Men gäller det alla kunder, alltså inkluderat industrier och privatkunder i samma pott?
Ändringarna här gäller abonnemang med max 63A säkring, och såvitt jag kan se gör man ingen skillnad på vem som använder strömmen.
Abonnemang med 80A säkring och uppåt har haft effekttaxa sedan tidigare.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Här är en artikel som tyvärr försöker skapa en blid av höga elkostnader genom att inte förmedla att elnätesbolaget visar hur hög effektavgiften blivit den första dagen och att den inte blir högre den månaden om inte högre effekttoppar inträffar denna månad
[länk]

Många har idag svårt att förstå hur effektavgiften fungerar
Artikeln är här mycket dålig på att förklara/förmedla var den stackars elkunden missförstått

Detta är sensationsjournalistik och inte nyhetsrapportering
Stackars Lennart som gör sig själv till åtlöje offentligt genom att visa sin okunskap 😆

D Dilato skrev:
Stackars Lennart som gör sig själv till åtlöje offentligt genom att visa sin okunskap 😆
Det är nog inte bara Lennart, jag tror att majoriteten av elanvändarna varken kan eller orkar sätta sig in i hur priserna är uppbyggda.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hej Dilato

Jag ser ingen anledning att skriva ”Lennart som gör sig själv till åtlöje offentligt genom att visa sin okunskap”.

Lika lite som vi skall ”skratta” åt de som ställer frågor här därför att de har ”okunskap” om något.

Rimligen så är det många som upplever det komplicerat med att sätta sig in i elkraftfrågor.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att nätbolagen skulle kunna presentera effekttariffen på ett annat sätt. Exempelvsi, så här var förra månadens toppar, så här ser de ut denna månad. Det hade underlättat en hel del för den som inte är insatt.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Jag ser ingen anledning att skriva ”Lennart som gör sig själv till åtlöje offentligt genom att visa sin okunskap”.

Lika lite som vi skall ”skratta” åt de som ställer frågor här därför att de har ”okunskap” om något.

Rimligen så är det många som upplever det komplicerat med att sätta sig in i elkraftfrågor.
Hur fick Expressen veta att Lennart inte fattar hur det funkar?

Kan det vara så att Lennart själv kontaktat dom och gnällt om något han inte begripit och därför exponerat sig själv som okunnig?

Lennart har väl precis som alla andra kunder hos Ellevio fått information om det nya systemet, att han inte lagt en sekund på att försöka förstå utan blir chockad och upprörd och anser att de är vansinne får nog läggas på Lennart själv.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Kunskapsresan ser väl ut ungefär så här :

1. Förstå skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh).
2. Förstå hur elräkningen är uppbyggd, vilka komponenter som är relaterade till elnätet, respektive elhandel.
3. Förstå hur effekttariffer fungerar.
4. Sätta ihop ett HA-system som fördelaktigt fördelar effektuttag enligt punkt 3.
5. Försöka övertyga restan av familjen att punkt 4 är en bra ide.
6. Kan ge ett klart och tydligt svar på frågan : Hur mycket pengar kommer jag spara om jag installer tex solpaneler, köper elbil, eller flyttar användningen av pryl x till tidpunkt y.

Många av forumets debattörer klarar säkert av punkt 4 och 5. Däremot är nog allmänheten, våra politiker, samt försäljare av solpaneler/batterier kvar på punkt 1 eller 2. Det kan inte vara många som klarar punkt 6, och det är ju tyvärr synd, och gör att folk antingen luras, eller helt enkelt ger upp och bara betalar elräkningen som vanligt.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det är nog inte bara Lennart, jag tror att majoriteten av elanvändarna varken kan eller orkar sätta sig in i hur priserna är uppbyggda.
Här är den springande punkten.
Ska det fungera måste det vara enkelt att förstå och tillämpa i hemmet. Min känsla är att det är de mest Intresserade och hängivna som har orken att göra något.
Och lyckas man inte här med en modell som fungerar i praktiken blir resultatet "noll och inget", dvs samma belastning kvarstår i elnätet.

D Dilato skrev:
Hur fick Expressen veta att Lennart inte fattar hur det funkar?

Kan det vara så att Lennart själv kontaktat dom och gnällt om något han inte begripit och därför exponerat sig själv som okunnig?

Lennart har väl precis som alla andra kunder hos Ellevio fått information om det nya systemet, att han inte lagt en sekund på att försöka förstå utan blir chockad och upprörd och anser att de är vansinne får nog läggas på Lennart själv.
Hej Dilato

Jag tror inte att Expressen kontaktade Lennart första dagen i en ny månad och frågade om effektavgiften. Utan snarare Lennart som kontaktade Expressen när han upplevde oro över elkostnaderna.

Det jag vände mig emot, det var att det enda du lyfte fram, det var att skriva. ”Lennart som gör sig själv till åtlöje offentligt genom att visa sin okunskap”.

Det vore bättre att vi får diskutera hur ”gemene man” bättre kan hjälpas till att förstå effektavgiften, dess bakgrund och hur man till exempel kan hantera förändringen i debitering av elnätsavgifter.

Det som några nu börjat göra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.