Vattenfall har haft uppdrag att gräva ner luftledningen i byn. So far so good. Grävningen tog sin tid och inkopplingen gick smidigt.

Men återställningen bakom huset och runt sjävla stolpen är inte klart. Första mailet skrev jag 11/04-25. (då var allt klart hösten 24)

Och nu är det oktober. Blev lovad i september att det skulle fixas.

Jobbet som restar är att släta till marken och på med jord/ så gräs. Tidsåtgång enligt mig kompis som är förman på en markfirma är max 4h ( så det är inget stort jobb). Men det ser förjävligt ut... Och jag börjar ledsna.

Ska jag fixa en offert från kompisen firma och sonika skicka den till Vattenfall? Eller ska man gå tillväga???

P
Att bara skicka räkning till vattenfall utan en ordentlig överenskommelse är nog inte att rekommendera , Det är stor risk att dom aldrig kommer betala den..

Vissa lednings servitut , avtal för ledningsrätt innehåller bara vaga texter om "grovåterställning med befintliga massor" och att det då i vissa fall är du själv som bekostar jord och att så gräs osv.

Även om det är din mark så kan det även vara olika tolkningar om det är inne i din hemfridszon nära huset eller nån yta 80 meter från huset på hur regelverket tolkas. ibland har ledningsrätt uppstått och sen har markägare anlagt gräsmattor buskar träd osv men servitutet gör tydligt att ledningsägaren bara grovåterställer och inte mera. hur det ser ut hos dig vet jag såklart inte men det är lätt att anta att man har rätten på sin sida och var det klippt gräsmatta så ska det vara samma när dom är klara , det är inte alltid riktigt så enkelt även om det känns rätt moraliskt

Bästa är väl att ringa och prata med dom igen och försöka komma överens , kanske en offert från kompisen godkännes om man börjar med att prata och få den godkänd

Eller helt enkelt skaffa lite jord och gräsfrö och kratta till den beroende på hur ojämt det faktiskt är

Kloppe Kloppe skrev:
Vattenfall har haft uppdrag att gräva ner luftledningen i byn. So far so good. Grävningen tog sin tid och inkopplingen gick smidigt.

Men återställningen bakom huset och runt sjävla stolpen är inte klart. Första mailet skrev jag 11/04-25. (då var allt klart hösten 24)

Och nu är det oktober. Blev lovad i september att det skulle fixas.

Jobbet som restar är att släta till marken och på med jord/ så gräs. Tidsåtgång enligt mig kompis som är förman på en markfirma är max 4h ( så det är inget stort jobb). Men det ser förjävligt ut... Och jag börjar ledsna.

Ska jag fixa en offert från kompisen firma och sonika skicka den till Vattenfall? Eller ska man gå tillväga???
Jag tycker det bara är så pinsamt. Att man ens ska behöva tjata.
I min värld så är jobbet inte klart förens det ser ut som när man kom.

Ja planen var att få en offert och vidarebefordra den bara.

Hade det bara varit lite jord som behövdes så hade jag fixat det helt själv.

Men de saknas massor runt elstolpen och ligger jäkla massa sten och är ojämt. Så grävmaskin behövs och minst 1 lass med jord.

Eller så får jag ringa varje vecka och tjata... fortsättning följer

Istället för att bara tjata om och om igen, skriv en tydlig (och rimlig) tidsfrist. Och meddela att om det inte är återställt tills dess kommer du anlita någon på deras bekostnad och skicka faktura

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.