Fick ett mail av vattenfall idag och där har dem ändrat mitt rörliga baserat på månadsgenomsnittet till timpris utan att jag själv begärt det. Är det fler som fått mail av dem? Ni som har rörligt med månadsgenomsnittet alltså?

Inte bara du som fått ändring på abn. Elevio ändrar mitt abn från bas till enkel från 1 jan 2023 , Nu bas med en månadskostnad på 87kr + 55 öre transport ,till enkel 407 kr + transport 30 öre. Med min förbrukning ca 8500kWh så innebär det en höjning av ca 1700kr år. Ska jag hamna i samma kostnad som nu exkl. kWh-priset ( enbart nätavgiften ) så ska jag förbruka 14 000kWh . Frågan är då om det är lagligt att förändra något utan att avtal finns om det.
PS dom höjde månadspriset på sista fakturan med 20 kr sist , bara så där utan att meddela något.. Mot dom stora drakarna står sig lilleman slätt, kanske någon form av EL-uppror skulle vara på plats. Nu är det monopol på alla EL-nät , så vad kan man göra . KAPA KABELN går ju inte..

Tomture61
Fick även jag ett knepigt mail från Vattenfall .
Tror dom riktar sig till de som har ändrat till timdebitering .
Gick själv in på mina avtal och det är ej ändrat från Rörligt elpris till Timpris .

Förstår ej heller vitsen med timpris , för mig :thinking:
Har ingen elbil , min värmepump är för gammal för att koppla upp sig på timpris , diskar / tvättar gärna under uppsyn (tex vattenläckage)
Att förlägga uppvärmningen av huset på natten förstår jag inte heller :thinking:
Har ju inte ackankar på flera kubik .
Det är vell då man ska / kan ställa ned värmen / ventilation .

Redigerat:
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fick även jag ett knepigt mail från Vattenfall .
Tror dom riktar sig till de som har ändrat till timdebitering .
Gick själv in på mina avtal och det är ej ändrat från Rörligt elpris till Timpris .

Förstår ej heller vitsen med timpris , för mig :thinking:
Har ingen elbil , min värmepump är för gammal för att koppla upp sig på timpris , diskar / tvättar gärna under uppsyn (tex vattenläckage)
Att förlägga uppvärmningen av huset på natten förstår jag inte heller :thinking:
Det är vell då man ska / kan ställa ned värmen / ventilation .
Om du fått mailet har du timpris

Tomture61
H Hampus55 skrev:
Om du fått mailet har du timpris
Nej , har kollat mitt avtal , i detta nu .

• Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Nej , har kollat mitt avtal , i detta nu .
Jag ringde dem. Det står i fortfarande rörligt på mitt med. Men enligt vattenfall kundservice så har jag timpris. Vad hade du för kwh kostnad på oktober fakturan?

Tomture61
H Hampus55 skrev:
Jag ringde dem. Det står i fortfarande rörligt på mitt med. Men enligt vattenfall kundservice så har jag timpris. Vad hade du för kwh kostnad på oktober fakturan?
Men dra mig baklänges . WTF . Hur kan Vattenfall ändra mitt avtal utan att fråga / informera .
Står tyvärr som du säger , Timpris på elen :surprised::surprised::surprised:

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Tomture61
Sådär då var det bytt till ett annat elhandelsföretag .
Vattenfall skulle behöva dras inför konsumentombudsmannen :mad:

• Gilla
Caddyn och 4 till
  • Laddar…
Men dra mig baklänges . WTF . Hur kan Vattenfall ändra mitt avtal utan att fråga / informera .
Står tyvärr som du säger , Timpris på elen :surprised::surprised::surprised:
Vad var det jag sa

H Hampus55 skrev:
Vad var det jag sa
Sådär då var det bytt till ett annat elhandelsföretag .
Vattenfall skulle behöva dras inför konsumentombudsmannen :mad:
Observera. Även om du bytet leverantör så kommer du fortfarande ha timpris så länge du väljer rörligt. Enligt vattenfall om din mätare än inställd på timpris så går det inte att ändra tillbaka oavsett vilken leverantör du väljer. Själv kommer jag gå över till tibber

• Gilla
Chn
  • Laddar…
Tomture61
H Hampus55 skrev:
Observera. Även om du bytet leverantör så kommer du fortfarande ha timpris så länge du väljer rörligt. Enligt vattenfall om din mätare än inställd på timpris så går det inte att ändra tillbaka oavsett vilken leverantör du väljer. Själv kommer jag gå över till tibber
Antar att Vattenfall fortfarande har kvar rörligt avtal .
Får gå in och ändra tillbaka , se om det funkar :thinking:

Antar att Vattenfall fortfarande har kvar rörligt avtal .
Får gå in och ändra tillbaka , se om det funkar :thinking:
Går inte har ringt alla man kan ringa på vattenfall. Det är kört

• Wow
Tomture61
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Det stämmer inte att du inte kan ha rörligt med månadspris längre. Även om elnätsbolaget vägrar ändra från timmätning så kan elhandelsföretaget erbjuda månads-rörligt ändå, om dom vill. Tydligen finns det elbolag som inte vill det, av någon anledning jag inte kan begripa. GodEl är ett exempel på elbolag som erbjuder månadspris åt alla kunder, även de med timmätning.

• Gilla
Caddyn och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
S Skopan skrev:
Det stämmer inte att du inte kan ha rörligt med månadspris längre. Även om elnätsbolaget vägrar ändra från timmätning så kan elhandelsföretaget erbjuda månads-rörligt ändå, om dom vill. Tydligen finns det elbolag som inte vill det, av någon anledning jag inte kan begripa. GodEl är ett exempel på elbolag som erbjuder månadspris åt alla kunder, även de med timmätning.
Jag valde Luleå energi , kunde välja mellan rörligt och timpris .
Om det är genomförbart i verkligheten får jag se .

Det ni inte förstår är att elcentraler som vattenfall äger kan inte ändrar till rörligt även om man väljer godel eller annan leverantör. Centralen är inställt för evigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.