Byggahus.se

Vattenexperter sökes gällande filter!

  1. P
    Medlem · 40 inlägg
    Hejsan på er.

    Lång historia aningen kortare..

    Jag och sambon har köpt hus med egen borrad brunn, har gjort en fullständig analys hos Synlab och har fått tillbaka resultaten.

    I det stora hela har vi högre värden av uran, kalk (hårt vatten), kalcium, klorid och förhöjda mikroorganismer som kan förklaras av att brunnen stått stilla en längre period.

    Man vill ju ha koll på att vattenkvaliten är bra främst uran och hårdheten tänker jag.. men vad vet vi

    Har läst att 100 ug uran/liter i vattnet motsvarar 0.1 mSv per år och gränsvärdet går vid 0.3-0.4 mSv totalt sett per person med kosmisk påverkan osv osv.

    Det vi behöver hjälp med är dels vilka typ av filter som behövs/OM det behövs?

    Samt vilken typ av varmvattenberedare vi ska satsa på och då tänker jag NIBE 300 liters med ev koppar eller rostfri tank, mycket kalk verkar ju inte bra oavsett innanmätet i tanken så är ett avhärdningsfilter att rekommendera? Höjer man andra värden istället då?

    Ja allt detta är ju beroende av varandra och en hel del kunskap därför behöver vi hjälp från er!

    Hur skulle ni göra?

    Bifogar bilder på testresultatet!


    Mvh, Patrik och Malin
     
  2. H
    Medlem · 664 inlägg
    Vattnet verkar tjänligt med anmärkning så det är ju ingen omedelbar risk att dricka det. Om brunnen varit oanvänd länge innan ni tog provet så skulle jag flytta in och köra på och ta ett nytt vattenprov om en månad eller två för att se om något ändras när man får omsättning på vattnet. Filter kräver underhåll och därför ska man undvika dom om man inte behöver.
     
  3. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Vattnet ser bra ut i stort!
    Hårdheten bör nog åtgärdas och absolut uran.
    Uran har en åtgärdsgräns vid 30 mikrogram.
    110 är väldigt högt, uranet är inte farligt ur strålningsynpunkt, det är ett grundämne som är i sig svagt radioaktivt. Det är främst vid konsumtion där ämnat lagras och påverkar njurarnas funktion på sikt.
    Det bör åtgärdas.

    Det finns olika sätt att åtgärda detta på, omvändosmos, katjonfilter.
    I ert fall skulle jag titta på en jonbytare, det finns filter som kan åtgärda både ert höga kalktal och uran på en och samma gång.

    med vänliga hälsningar Morgan
     
  4. P
    Medlem · 40 inlägg
    Hej och stort tack för era synpunkter!

    Kort och gott så är hårdheten och uranhalten något vi tänker åtgärda., är dock inte supersugna på att lägga 20-30.000 på 2 relativt enkla filter. Helt klart är det som du säger mogge att en combo vore smidigt, men efter ett långt samtal med Jädra vatten som jag för övrigt fått ett seriöst intryck av avrådde från det.. jag citerar texten från mailet;

    "Ert kloridvärde är redan högt vilket är ännu en anledning till att det är olämpligt att kombinera kalk och uranfilter då renspolning/omladdning av uranfiltret för ofta ger en större ökning på klorid än om det bara laddas om 1 gång i månaden"

    Detta låter ju ganska logiskt även för en amatör som mig, vad tycker ni?

    Vad gäller val av beredare så blev det nibe med emalj och byta ut anoden mot en likströmsanod då detta passade våra värden bäst ifall någon är nyfiken.

    Ser på ebay att man kan köpa en waterboss 900 för mellan 5-6000 inkl frakt från USA och bara byta ut adaptern, bör ju avhjälpa problemet med hårt vatten iaf??

    Era synpunkter uppskattas!
     
  5. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Nja! Dom har nog missförstått hur jonbyte fungerar. Eller så har dom helt enkelt inte den tekniken och vill vinkla lite.

    För att förklara enkelt så laddas filtermassan med minus-joner, salt. Salt innehåller natrium/klorid. När sedan plus-jonerna passerar filtermassan så byter dom helt enkelt plats. Har du ex. 100 i plus-joner så byts dom mot 100 minus-joner.
    Hur ofta filtret behöver laddas om beror alltså på hur mycket plusjoner som finns.
    Uran mäts i Mikrogram och är oftast i väldigt små mängder, därför tar det alltså längre tid innan filtermassan behöver laddas om.

    Det är nog snarare isåfall bättre med ett filter. Lägre saltförbrukning, ett filter som kan gå sönder kontra två. Ja, osv. Kan nog vridas och vändas åt bägge håll.
    Det finns ju också olika tekniker när det gäller flödet för vatten. Ex. En singeltub vid jonbyte blir väldigt oeffektiv och drar onödigt mycket salt då den måste laddas om på tid. Du måste regenerera (ladda om) på natten när man inte har vattenuttag.
    Sedan finns det flödesstyrda filter, där man använder två tuber, fungerar lite som kolvarna på en bil. Den ena är i drift och byter drift när den andra laddas om. Man kan då använda filtren till 100% har man inget eller lågt vatten uttag så får man eller ingen eller låg saltförbrukning. Man använder också det renade vattnet för att ladda om filtret med vilket gör dom stort sätt underhållsfria.

    Jag skulle personligen välja ett kombifilter om man har möjligheten. Enklare och mindre underhåll, lättare för pumpen att arbeta med ett filter istället för två. Osv.

    Import från Usa kan vara lockande men tänk på att momsen och ev. Import kostnad tillkommer. Du kommer också få svårt med hjälp och reserv delar från den Svenske importören. Dom gillar inte privatimport.
     
  6. P
    Medlem · 40 inlägg
    Det här med vattnefilter verkar vara motsatsen till sömnpiller då man ligger sömnlös på nätterna och funderar över vilket alternativ som är bäst.

    Du får gärna komma med förslag på en kombinationslösning om du vet någon som är pålitlig till ett skapligt pris, skicka gärna pm om det passar bättre ur reklamsynpunkt.

    Man tyckte även att någon form av partikelfilter skulle användas innan filtren, synpunkter på det?

    Nu har vi en grundfos SQE sänkpump tillsammans med en hydropress och tryckströmbrytare som sköter jobbet innan alla filter mm, om det hjälper till att nästla ut vilket som är lämpligt att använda.
     
  7. ekaa88
    Medlem · 1 232 inlägg
    Vill bara sticka in och säga att jag också funderat på import av waterboss 900 från USA.

    Vet inte vad vattenfilter räknas som hos tullverket, men om vi säger att det räknas som köksmaskin av tullverket, egentligen bara ringa och fråga, men vi säger att det är så, då får vi följande resultat:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20191122_084637.jpg


    Tar vi då Svensk återförsäljare så hamnar vi runt det dubbla, minst. Fick pris på 29 000 för några år sedan.
     
  8. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Nja, tror inte att den ligger riktigt så högt som 29 000:-. Just detta företag är lite speciellt i branschen då dom arbetar med franchisetagare. Det gör att det är några fler personer i din plånbok. Samma som med rörmokare, dom vill också ha en del av kakan.
    Men då får man tänka på att dom har garantiansvar, personal, lagerkostnader, hyra ja, osv.

    Men en ren avhärdare för kalk finns från runt 10 000:- och uppåt.
    Det beror lite på hur man bygger dom. Man kan välja att billigt material eller mer påkostat i form av ventiler och funktioner. Men självklart blir det billigare att importera själv, frågan är om det är värt det i slutändan när man behöver utnyttja garanti, reservdelar, service och dyl. Den svenska återförsäljaren tar inte i importerade filter, då dom då automatiskt tar över garantiansvar.

    Värt att tänka på här också är förbrukningskostnaden. Beroende på hur man arbetar med jonbytaren så kan det vara väldigt stor skillnad i saltförbrukning. Det kan skilja så mycket som hela inköpskostnaden på 10år.
    Då kan det vara värt att lägga ett par tusenlappar extra på rätt filter.

    Detta är idag knepigt för konsumenten då alla företag självklart pratar för sina produkter.

    Så som allt annat så måste man sätta in sig ordentligt eller bara chansa på det som känns bra. Det kan också vara tryggt att välja något lokalt företag som faktiskt finns där om det strular.

    Kom ihåg det finns inget i denna värld som är underhållsfritt eller som varar för evigt.

    // Morgan
     
  9. P
    Medlem · 40 inlägg
    Sådär då, dags för en liten uppdatering!

    För oss blev det ett jonbytarfilter med kontrollpanel på toppen.. dvs ett singelfilter för kalk & uran med tillhörande saltbehållare som regenerar (laddar om och backspolar filtret) efter 2 kubik vatten passerat eller var 14 e dag!

    So far so good.. I början när filtret var helt nytt så smakade och luktade det mycket plast men det försvann efter några backspolningar, vattnet är som regnvatten och som andra beskriver det nästan en lite oljig känsla i duschen.

    Nu till min fundering, vi ska återigen skicka in ett nytt vattenprov till synlab efter att filtret är på plats men eftersom provet är dyrt så vill vi givetvis ha dom bästa förutsättningarna innan provtagning.

    Igår tog jag ett ph test och upptäckte då att vi låg under värdet vi fick vid 1a provtagningen när vi inte hade något filter utan tog direkt från brunnen som då var 7.4, nu låg vi på cirka 6.6 - 6.8

    Eftersom filtret tar bort bland annat kalk så kanske det är logik att även ph värdet sjunker en aning tänker jag.. Nu har vi fördelen att ha en blandventil på filtret som blandar in råvatten i önskad mängd men här kommer det riktigt stora frågetecknet!!

    Jag testade att blanda in mer råvatten och fick då ett ph värde på cirka 7.0 som är helt ok, MEN hur funkar blandventilen på ett vattenfilter? Om jag ställer det på MAX inblandning är det då enbart råvatten som kommer i kranen eller är filtret alltid med och påverkar oavsett hur blandventilen är inställd? För att få ph värdet till 7.0 fick jag öppna den hyfsat mycket men inte helt fullt.

    Grundproblemet är ju fortfarande kalk & uran som ökar ju mer jag öppnar blandventilen.. men som sagt om den exempelvis skulle stå max öppen går allt vatten förbi filtret då?

    Har kanske expertkommentatorn Mogge ett bra svar som kan lugna nerverna
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191217_163013.jpg
    !? :cool:
     
  10. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Hej
    Ska försöka som gott jag kan.
    Att vattnet är upplevs som lite oljigt är det som händer när man tar bort kalcium. Egentligen så känner du din egen hudfett, samma sak händer när du badar i sjön. Det är så det ska vara. Kalken gör att man får tvålrester kvar på huden.
    Att pH-värdet sjunker är en effekt av vissa av massorna som tar Uran, jag misstänker att man helt enkelt blandat jonbytare och tanninmassa. Ibland slutar denna effekt efter att massan har satt sig lite.
    Som du redan märkt så ju mer du blandar in rå vatten ju mer kalk och uran släpper du förbi. Exakta värden beror lite på hur mycket du hade från början, men det måste man mäta för att veta exakt. Avvakta ett tag och mät pH löpande ett tag och se om det blir bättre. Annars är det nog ett pH-justerande filter som gäller.
     
  11. P
    Medlem · 40 inlägg
    Tack som vanligt för tydliga och bra svar, men frågan kvarstår hur mycket bypassventilen påverkar?

    Värdet på våran första mätning gällande uran låg på 110 ug/l.

    Exempel: om jag vrider ventilen från 0 till 50% inblandning betyder då detta att jag blandar in 55 ug/l uran rent teoretiskt eller hur funkar bypassventilen egentligen?

    Lika om jag öppnar den med full inblandning.. Går då 0% vatten igenom filtermassan?
     
  12. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Ja, så är det teoretiskt. Sen är Uran farligt i väldigt små mängder. Så att du skulle få hälften vid halv stängt blir lite osäkert. Filtret blir ett motstånd och vid normalt vattenuttag på ca 6-10liter vatten kan det alltså vara så att allt vatten istället passerar filtret och inte renas alls.
    Tryck och flöde spelar alltså en roll i detta fall.
     
  13. P
    Medlem · 40 inlägg
    Du menar nog att uran är ofarligt och inte farligt i väldigt små mängder antar jag? :)

    Vi har rätt så bra flöde och tryck nu, all vvs är bytt i hela huset och pumpanläggningen är ny för i år med en grundfos sänkpump som just nu skickar in 4.5 bar om jag minns rätt. Har satt 1 partikelfilter före huvudfiltret sen ett aktivt kolfilter efter huvudfiltret för att vara idiotsäker.

    I nuläget tänker jag mäta ph värdet med en mer exakt digital mätare och justera efter behov på blandventilen så att vi ligger på minst 7.0 i ph värde.

    Sen skickar jag in ett nytt vattenprov, skulle vi då fortfarande ha för höga värden av kalk och uran så får jag vrida tillbaka blandventilen för att nolla dom 2, sen antingen vänta på att ph värdet justerar upp sig själv som du tidigare nämnde eller mot min vilja köpa ett avsyrningsfilter!

    Rätt väg att gå Mogge?
     
  14. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Kanske skrev lite tokigt, det jag menar är att Uran anges ofta i mikrogram. Det är alltså anmärkning vid 0,030 ml/g per liter. Så det är väldigt små marginaler när man pratar om höga flöden. Filter sitter efter tryckkärl som normalt arbetar mellan 2-4bar, flödet ur tryckkärlet styrs alltså av vattenuttaget ur kranar. Ju fler kranar man har öppet ju högre flöde. Små vattenuttag kan alltså innebära att vattnet väljer minsta motståndets lag och kanske inte alls passerar filtret. Jag skulle inte rek. Att använda bypassen för att lösa pH-värdet.
    Men jag har för mig att dessa massor ”mättas” efter några månader och att pH smyger tillbaka.
    Ha lite is i magen så blir det nog jättebra.
     
  15. M
    Medlem · 1 635 inlägg
    Tänk också på att digitala pH-mätare är väldigt känsliga och oftast måste kalibreras före varje användning. SERA har också bra och enkla regenstestare, finns på närmaste akvariebutik.
     
    • Laddar…