Jag har ett äldre system med:
- vedkamin
- laddomat
- shunt med regulator
- ackumulatortank
- ett gäng element med termostat

Shuntregulatorn har ett nattläge, där vattentempen sänks. Jag har försökt förstå poängen med det.

I första läget förstod jag inte. Om vattentemperaturen är lägre, kommer elementens termostater öppna mer för att nå sin temperatur, vilket resulterar i samma temperatur i rummen. Om vattentemperaturen är högre, kommer termostaterna stänga enligt sin inställning om rumstemperatur.

Jag har två hypoteser:
1. Nattläget för shuntregulatorn är inte till för att ändra temperaturen i huset generellt. Istället räknar den med att det inte är lika många störningar på natten, i form av dörrar eller fönster som öpnnas, folk som kommer och går, rör luftmassa, osv. När det är dag och dörrar öppnas, då behöver elementen reagera *fortare*, och behöver då extra energi att tillgå.
2. Systemet blev byggt innan elementen fick termostater. Om de bara hade vanliga dumma ventiler, alltså kranar, då kunde shuntregulatorns nattläge påverka rumstemperaturerna.

Vad säger ni? Finns det någon poäng att ändra vattentemperaturen mellan dag och natt, om elementen har termostater? Isf varför?
Ska jag sluta ändra mellan dag- och nattläge?
Är det något jag missförstått?

Nattläget är från början till för att spara energi, om det nu är i form av ved, olja, el eller nåt annat. Om man vill använda det eller inte är upp till den enskilde, jag använder det inte.
Sedan är termostaterna på elementen inte till för att direkt reglera temperaturen, hur märkligt det än låter. Rumstemperaturen regleras av shunten och shuntregulatorn.
Termostaternas uppgift är att strypa när det blir för varmt, solinstrålning, bakugn, elda i lokaleldstad, mycket folk osv.
Termostaterna är följaktligen fullt öppna i normalfallet, när nattsänkningen kommer har de inget att ge extra.

> termostaterna på elementen inte till för att direkt reglera temperaturen

och

> Termostaternas uppgift är att strypa när det blir för varmt

får jag inte ihop. Om termostaterna stryper när det blir för varmt, då reglerar de temperaturen? Kanske nyckelordet var "direkt"? Vad innebär det då?

För att förtydliga: det är sådana, fast modell äldre.
Sidan säger "vätsketermostat med fokus på användbarhet. Den har en lättförståelig inställningsskala för idealisk temperaturreglering – klar för användning.", så nu är jag förvirrad.

Gauthier Gauthier skrev:
. Om termostaterna stryper när det blir för varmt, då reglerar de temperaturen?
De reglerar inte utifrån utetemperatur, det gör shuntregulatorn genom att ändra framloppstemperaturen, temperaturen på vattnet som går ut till elementen. Inte samma sak.

Precis, det förstår jag. Men den ursprungliga frågan kvarstår: vad är poängen med att ändra vattentemperaturen inför en natt, om elementtermostaten ändå kommer jobba för att behålla samma rumstemperatur?

Kallare vattentemp från shunten -> rummet värms mindre -> elementtermostaten reagerar och öppnar mer -> tillbaka till mer värme till rummet -> samma temperatur som på dagen.

Gauthier Gauthier skrev:
Jag har ett äldre system med:
- vedkamin
- laddomat
- shunt med regulator
- ackumulatortank
- ett gäng element med termostat

Shuntregulatorn har ett nattläge, där vattentempen sänks. Jag har försökt förstå poängen med det.

I första läget förstod jag inte. Om vattentemperaturen är lägre, kommer elementens termostater öppna mer för att nå sin temperatur, vilket resulterar i samma temperatur i rummen. Om vattentemperaturen är högre, kommer termostaterna stänga enligt sin inställning om rumstemperatur.

Jag har två hypoteser:
1. Nattläget för shuntregulatorn är inte till för att ändra temperaturen i huset generellt. Istället räknar den med att det inte är lika många störningar på natten, i form av dörrar eller fönster som öpnnas, folk som kommer och går, rör luftmassa, osv. När det är dag och dörrar öppnas, då behöver elementen reagera *fortare*, och behöver då extra energi att tillgå.
2. Systemet blev byggt innan elementen fick termostater. Om de bara hade vanliga dumma ventiler, alltså kranar, då kunde shuntregulatorns nattläge påverka rumstemperaturerna.

Vad säger ni? Finns det någon poäng att ändra vattentemperaturen mellan dag och natt, om elementen har termostater? Isf varför?
Ska jag sluta ändra mellan dag- och nattläge?
Är det något jag missförstått?
Hoppa över det med nattsänkning på reglercentralen finns nog symboler med sol ( dagtemp ) och en måne (nattsänkning ) Det kostar på att höja till dag med övergången. Bättre då att sänka lite på dag, huset behåller då tempen på en jämn nivå. Det var populärt för kanske 40 år sen med det. Låt allt vara på sol, så blir klimatet OK över hela dygnet, skulle det bli för varmt i något rum, ställer du ner tempen med termostaten/vredet på elementet. Vad för reglercentral har du, foto på den är inte fel.

J jonaserik skrev:
Hoppa över det med nattsänkning på reglercentralen finns nog symboler med sol ( dagtemp ) och en måne (nattsänkning ) Det kostar på att höja till dag med övergången. Bättre då att sänka lite på dag, huset behåller då tempen på en jämn nivå. Det var populärt för kanske 40 år sen med det. Låt allt vara på sol, så blir klimatet OK över hela dygnet, skulle det bli för varmt i något rum, ställer du ner tempen med termostaten/vredet på elementet. Vad för reglercentral har du, foto på den är inte fel.
Ha, du verkar då mena att det inte finns någon poäng i att ha både radiotortermostater, och nattsänkning. Du stödjer alltså min hypotes 2?

Det är en Danfoss ECL 9324, som visas i detta gamla inlägg.

Gauthier Gauthier skrev:
Precis, det förstår jag. Men den ursprungliga frågan kvarstår: vad är poängen med att ändra vattentemperaturen inför en natt, om elementtermostaten ändå kommer jobba för att behålla samma rumstemperatur?

Kallare vattentemp från shunten -> rummet värms mindre -> elementtermostaten reagerar och öppnar mer -> tillbaka till mer värme till rummet -> samma temperatur som på dagen.
I min värld finns ingen poäng med nattsänkning. Lite smaksak, men ändå.
Men
Elementtermostaten har INTE någon möjlighet att dra på mer värme. I normalfallet står den fullt öppen och när nu den eventuella nattsänkningen kommer sjunker framloppstemperaturen, termostaten står fortfarande på fullt öppen men eftersom vattentemperaturen sjunker blir det kallare i rummet.

Fotografen Fotografen skrev:
Elementtermostaten har INTE någon möjlighet att dra på mer värme. I normalfallet står den fullt öppen
Jag vet inte om jag missförstår, men den här artikel verkar inte hålla med.

Jag tycker ju den säger samma sak?

Text om termostatventil och temperaturreglering i uppvärmningssystem.
Text om fördelar med radiatortermostat som känner av solvärme och reglerar värme/varmvatten.

"ventilen stänger av varmvattnet i framledning" är väl motsatsen till "i normalfallet står den fullt öppen"? Jag känner att vi pratar förbi varandra.

Läs vad som står: "När de blir varmare i rummet..." osv!!

Jepp med nattsänkning så sänks tempen ut med ett antal grader till allt i huset, men har ingen inverkan då vredet står på sol det med natt. Så fortsätt med solen. då kan du kanske ställa ner finjusteringratten med -2. för att spara lite energi. Det är inte husets temp som ändras, utan vattentemperaturen ut i huset och med den som ändrar sig tempen i huset. Så tex så går det ut nu 45 C och ställs det ned -2 så går det ut 43 C.

J jonaserik skrev:
Det är inte husets temp som ändras, utan vattentemperaturen ut i huset och med den som ändrar sig tempen i huset.
Det är just där jag inte kopplar. Jag förstod det som att om vattentemperaturen ändras, så ändras temperaturen ur elementen tillfälligt, men dess termostater kommer då reagera på det och se till att rumstempen ändras tillbaka? Alltså tempen i huset borde inte ändras på sikt (förutom tillfälligt efter ändring i vattentemp), eftersom termostat reagerar på rummets temperatur?

Vattnets temperatur blir kallare så någon möjlighet att öka rummets temperatur finns inte, vattnet är för kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.