26 015 läst ·
7 svar
26k läst
7 svar
Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv
Jag har läst ett antal trådar om ämnet men kan inte se om det kommit färsk kunskap gällande detta.Ska man isolera under golvvärmen? Räcker det med den nya sortens isolering, typ liggunderlag? Ska man bila/skära upp befintlig betongplatta för att gräva ur, isolera med isodrän och gjuta nytt?
Rummet är ca 11 m2 badrum/bastu som ska totalrenoveras.
Rummet är ca 11 m2 badrum/bastu som ska totalrenoveras.
Det finns 3 metoder för detta. Alla med sina för/nackdelar.
Det måste alltid avgöras från fall till fall vilket som är bäst ur total synpunkt.
1. Bila upp golvet, gräva ur, isolera (200mm) och gjuta nytt är givetvis det Bästa ur energi och fukt synpunkt. Merarbetet är dock rejält! Ger dock den lägsta bygghöjden då man i detta fall givetvis lägger golvvärmen i plattan. = 0 mm bygghöjd.
2. Lägga någon typ av isolering ovanpå befintligt golv. Tex 30 mm cellplast. och gjuta in golvvärme ovanpå alternativt spårade XPS skivor med golvvärme i spåren. Ger en hyffsad isolering vilket sparar den största delen av energi kostnaden. Dock kan detta ställa till det något om grunden är fuktig/odränerad. Isoleringen i golvet blir som ett lock och fukt kan inte obehindrat passera upp igenom golvet. Lösningen bygger ochså rellativt mycket på höjden ca 50 mm plus golv.
3. Strunta i att isolera och gjut in golvvärmen i flytspackel ovanpå befintligt golv. Är den vanligaste lösningen för mindre utrymmen. Inte energimässigt optimalt direkt men ger ett golv som andas obehindrat och acceptabel bygghöjd.
På en så liten yta som 11m2 hade jag övervägt alternativ 2 eller 3 beroende på ev fukt.
Det måste alltid avgöras från fall till fall vilket som är bäst ur total synpunkt.
1. Bila upp golvet, gräva ur, isolera (200mm) och gjuta nytt är givetvis det Bästa ur energi och fukt synpunkt. Merarbetet är dock rejält! Ger dock den lägsta bygghöjden då man i detta fall givetvis lägger golvvärmen i plattan. = 0 mm bygghöjd.
2. Lägga någon typ av isolering ovanpå befintligt golv. Tex 30 mm cellplast. och gjuta in golvvärme ovanpå alternativt spårade XPS skivor med golvvärme i spåren. Ger en hyffsad isolering vilket sparar den största delen av energi kostnaden. Dock kan detta ställa till det något om grunden är fuktig/odränerad. Isoleringen i golvet blir som ett lock och fukt kan inte obehindrat passera upp igenom golvet. Lösningen bygger ochså rellativt mycket på höjden ca 50 mm plus golv.
3. Strunta i att isolera och gjut in golvvärmen i flytspackel ovanpå befintligt golv. Är den vanligaste lösningen för mindre utrymmen. Inte energimässigt optimalt direkt men ger ett golv som andas obehindrat och acceptabel bygghöjd.
På en så liten yta som 11m2 hade jag övervägt alternativ 2 eller 3 beroende på ev fukt.
Jag hoppas det är OK att jag lånar din tråd. Vi ska göra om vår källare och vill ha (vattenburen) golvvärme för komfortens skull. Av de 3 alternativ som nämns här hade jag bara hört att nr 1 var "godkänt", men nr 2 låter väldigt tilltalande för oss, då vi inte tror vi har problem med fukt eftersom ett rum varit inrett i källaren sen 1965, med isolering "innanför" betongplattan och trägolv ovanpå det. Våra grannar hade en enorm mängd sprängsten under sin platta dessutom, så vi misstänker att det är likadant hos oss = bra dränerat underifrån.
Men om man lägger golvvärme som är på "nästan jämt" så ökar ju värmepåfrestningen, så risken för fuktvandring kanske ökar? Vet du något exempel där man gjort som i ditt alternativ nr 2?
För oss handlar det om en totalyta på nästan 90 kvm så ju mindre betongbilande desto skönare, även om vi också känner att vi vill göra rätt från början!
Men om man lägger golvvärme som är på "nästan jämt" så ökar ju värmepåfrestningen, så risken för fuktvandring kanske ökar? Vet du något exempel där man gjort som i ditt alternativ nr 2?
För oss handlar det om en totalyta på nästan 90 kvm så ju mindre betongbilande desto skönare, även om vi också känner att vi vill göra rätt från början!
I vår källare finns 2 rum som var tänkta som bostadsrum redan 65 när kåken byggdes. Ovanpå grundplattan var ett lager finbetong (lr liknande) och så låg det en matta ovanpå. Ev. isolering under vet jag inget om men förmodligen inte alls nån.
Jag la frigolitskivor med spår för värmeslang i dom rummen, först en inomhusplatonmatta sen frigoliten och så laminatgolv ovanpå. Det fungerar bra, blir inte riktigt lika varmt som i badrummet där vi bilade ur plattan men tillräckligt för att tonåringarna ska kunna bo där.
Risken för fuktvandring i plattan ökar ju längre tid Du stänger av värmen, det är då det uppstår risk när värmen inte längre hindrar fuktvandringen. Men med väldränerat under är risken liten.
Jag la frigolitskivor med spår för värmeslang i dom rummen, först en inomhusplatonmatta sen frigoliten och så laminatgolv ovanpå. Det fungerar bra, blir inte riktigt lika varmt som i badrummet där vi bilade ur plattan men tillräckligt för att tonåringarna ska kunna bo där.
Risken för fuktvandring i plattan ökar ju längre tid Du stänger av värmen, det är då det uppstår risk när värmen inte längre hindrar fuktvandringen. Men med väldränerat under är risken liten.
Ja,det finns lite att fundera över detta. Jag tror dock att det är bra dränerat då huset är ett suteräng som är nersprängt i berget.mroing skrev:Det finns 3 metoder för detta. Alla med sina för/nackdelar.
Det som verkar vara bäst är väl det som du skriver under punkt 1. Massor med arbete, men ändå bäst slutresultat.
Det jag lurar på under din punkt 3 är hur man gör med fuktspärr. Detta alternativet är ju precis som du skriver det mest tilltalande ur många perspektiv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera vattenburen golvvärme i befintligt hus och utbyggnad
Värme allmänt -
Lägga vattenburen golvvärme i befintligt golv
Golv -
Lägga vattenburen golvvärme underifrån på befintligt plankgolv. Går det?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme på befintligt golv - experiment och tankar
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme i befintligt golv
Värme allmänt