Skall lägga klinker i en hall med vattenelement idag men fruktar att golvet kommer att upplevas som isande kallt. Golvet av betong har en källare under sig så spillvärmen nedåt får jag lite nytta av, vilket gör att jag inte bryr mig om att isolera.

Vilket system är att rekomendera i detta fall med befintligt golv och begränsad möjlighet till påklädnad? Hugga ner hela golvet, spåra för slingorna eller köra med tunn golvvärme med el och behålla vattenradiatorn? Har jordvärme så det blir helt klart billigast i drift att köra med det vattenburna.

Golvet ligger i ett hörn på huset som har tegelstomme vilket gör att en del värme kommer att ledas bort. Vilken väg och vilket märke på värme hade ni valt?

Köp en pucher och ta 12 mm slang så går det fint!

Vattenburna alternativen:
1. Spårade frigolitskivor+plåt+gips. Fördel enkelt & snabbt. Nackdel: bygghöjd

2. Flytspackla över slingorna som fästes i den bef betongen. Fördel bra värmespridning nackdel dyrt/ev bygghöjd.

3. Gjuta på plattan en ~3-5 cm med slingor/betong nackdel: brinntid(finns dock snabbbrinnande), bygghöjd. Fördel: billigare än 2.

4. Fräsa ner, Fördel Bygghöjd. nackdel DAMM

Skulle själv köra på 4:an. Hyra någon slags fräs fräsa ner slingorna själv, jämna av flyt och sen klinkra för glatta livet.

För själva inkopplingen skulle jag sätta en begränsningsventil och en extra cirkpump och sno från elementslingan. PUSH är en lite lyxigare variant av detta och finns även med elvärme om man vill köra golvet på sommaren. Dock kan ju detta lösas om man har möjlighet att dra matningen till slingorna ända från VP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.