Hej!
Har ett nybyggt hus där uppvärmingen är vattenburen golvvärme från en luftvärmepump. På övervåning har vi problem med att rummet längst bort från centralen inte blir tillräckligt varmt. Får dåligt med hjälp från husleverantören varpå jag tänkte testa lite själv.
Tänkte att det var logiskt att börja med att lufta systemet. När har öppnade den nedre luftventilen kom lite luft +vatten sen dock ingenting. Hade då stängt frånventilen och hade alla andra ventiler öppna.
Märker under tiden att tilloppsslangen varierar mellan att vara varm och kall. Känns inte som att det flödar nämnvärt i den. Borde det inte göra det när alla ventiler är öppna? De är styrda via termostater för varje slinga.
Är säkert bara jag som inte begriper mig på hur detta fungerar men tänkte höra med er om det låter rimligt?
Om jag ska lufta ordentligt hur ska jag tänka då? Kan det räcka att bara öka flödet till det rummet som är kallt? Var gör jag isåfall det?
Mvh
Har ett nybyggt hus där uppvärmingen är vattenburen golvvärme från en luftvärmepump. På övervåning har vi problem med att rummet längst bort från centralen inte blir tillräckligt varmt. Får dåligt med hjälp från husleverantören varpå jag tänkte testa lite själv.
Tänkte att det var logiskt att börja med att lufta systemet. När har öppnade den nedre luftventilen kom lite luft +vatten sen dock ingenting. Hade då stängt frånventilen och hade alla andra ventiler öppna.
Märker under tiden att tilloppsslangen varierar mellan att vara varm och kall. Känns inte som att det flödar nämnvärt i den. Borde det inte göra det när alla ventiler är öppna? De är styrda via termostater för varje slinga.
Är säkert bara jag som inte begriper mig på hur detta fungerar men tänkte höra med er om det låter rimligt?
Om jag ska lufta ordentligt hur ska jag tänka då? Kan det räcka att bara öka flödet till det rummet som är kallt? Var gör jag isåfall det?
Mvh
Varför skulle flödesmätare vara Tja med styrdon?
Flödesmätare är det absolut bästa. Slipper man gissa. Finns inga nackdelar. Om man nu inte har den extra tusenlappen eller vad de kan kosta.
Varför är det bättre med delta t justering?
Flödesmätare är det absolut bästa. Slipper man gissa. Finns inga nackdelar. Om man nu inte har den extra tusenlappen eller vad de kan kosta.
Varför är det bättre med delta t justering?
Vattnet tar enklaste vägen, man får stänga de enkla slingorna lite så man får jämnt tryck i alla slingor. Men först måste man veta att värmen kommer ut i slingan som den ska.J Jacob H skrev:
Eftersom du verkar vara en expert enligt ditt alias så kan fråga sig i vilken del av världen du lever i.. Det med en massa extra lullul som bara kostar en massa pengar och inte behövs, naturligtvis kan det var bra i vissa avseende, men är inte en absolut del i det hela, med termodon så går det inte att få ett jämt flöde över slingorna, då dessa kommer att öppna och stänga sig i pregelbunden tidaspekt , varav flödena i andra slingor kommer att variera på ett markant sätt. Så det rätta är att strypa in ett konstant fläde för slingorna, kan aldrig bli fel i temp och flödeTotalControl skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Det verkar inte finnas någon bypass vilket inte är så bra för pumpen under varma perioden på året.