Byggahus.se

Vattenburen golvvärme - vitmålade träplank? Hjälp!

1. V
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi ska bygga nytt hus till våren och ha frånluftsvärme, med vattenburen golvvärme. Vi har tröttnat lite på de vanliga parkettgolven samt att vi i dag har tjocka träplank som golv och dessa är inte så bra och tåliga har vi märk nu när vi fått barn :) Hi, hi.. Så jag vore jätteglad om ni kan hjälpa mig med lite tips och råd!

1. Går det att lägga träplank på ettt golv som vårat?
    2. Kan man vitmåla dessa plan?
    3. Om det går, vet någon en tålig "hård" bra vit (gärna blank) golvfärg som vi kan måla dessa plank med?

Tusen tack / Lisa :)

2. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag monterade golvvärme under ett massivt trägolv. Det GÅR men det kräver att värmen i rören inte överstiger (oj, nu minns jag inte det...) tror det var ca 27 grader... Så om man ska kombinera detta med radiatorer måste man ha 2 separata reglerade system med olika gradtal ut.

Med golvärme under massivt golv kan det bli ganska mycket rörelse i trät och sålunda en hel del knäpp och knak samt att springor kan uppkomma.

Värmesystemet blir också ganska trögt, det blir svårt att snabbt reglera värmen upp respektive ner.

Jag älskar mina trägolv (och jag har barn) Dom är lackade med landoras båtlack. Hård yta efter ett par veckor! Vackra blanka golv! Det finns säkert lämpligare lacker och färger - den har en ganska skarp doft som sitter i ett par dar.

Golvbranschen har en broschyr:
    http://www.golvbranschen.se/nyheter/index.asp?id=184

Lycka till!
    /Ove