Vattenburen golvvärme, samma system men ett rum iskallt

1k läst  48 svar

1. H
    Medlem · Nivå 8
    Då sitter piggarna fast eftersom pinnen inte rört sig som synes. Nu måste någon annan tala om hur dom tas bort, normalt bara skruva av, nu räcker inte jag tillför det, hoppas att det finns någon som vet, letade info om den men hittar inte.
    Så avvakta lite så kommer säkert någon in

• Laddar…
  2. A
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    222F765B-A9BA-40F5-83F7-0E6CB6ACAB08.jpeg

Så ser det ut i friggeboden, inkommande från huset antar jag eftersom det finns samma hål numrerat med 3 även där

3. V
    Medlem Nivå 4
    Dom vita på golvvärmefördelare är istället för ställdon. Under dom blå ställs flödet in så det syns på flödesmätarna. Men som jag skrev förut så tror jag inte den fördelarn är problemet för värmen i friggebod

4. A
    Medlem Nivå 3
    Hur styrs det då menar du? Finns inga motsvarande anordningar i friggeboden, bara cirkpumpen och vvb. Den har ett vred som jag provat olika lägen på men som inte ändrar något.

5. V
    Medlem Nivå 4
    Om det är som jag tror så värmer vv beredaren vattnet och cirkpump drar runt det hela. För att det ska gå så måste dom två vara på. Å då har vi ju det snygga:crysmile: expansionkärlet som det måste stå vatten i . Sen finns det väl en termostat på beredaren som man kan ställa ungefärlig temperatur som beredaren jobbar efter

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 3
    Ja eller hur, ser proffsigt ut med flaskan.... . Har provat olika lägen på vvb men påverkar inte golvvärmen verkar det som, fortfarande ett kylrum

7. V
    Medlem Nivå 4
    Sen kan det ju vara att någon av dom inte går också...på cirkpump kan man ju lägga örat emot å dra ut å in kontakten för att höraom den rullar på. Beredaren måste man nog kolla med en amperemätare om den tar ström om man inte får den ljummen

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 3
    835B2CCB-5815-49C9-BDF4-2695550758EB.jpeg
    B86AA129-419A-420E-8BC4-263D874B5C9F.jpeg

Satte örat mot cirkpumpen, nåt slags pipande ljud, vet inte hur den ska låta. Vred på reglaget vilket efter ett tag gjorde att expansionskärlet svämmade över, men fortfarande lika svinkallt på golvet...

9. T
    Medlem Nivå 6
    är vv varm?
    Knacka på pumpen med nått Var är rören varma?

10. A
    Medlem Nivå 3
    6728D75A-D8E6-444B-A0CF-B379B3C06E29.jpeg

Bägge rören uppe på vvb är varma men det borde som leder ner till röda ringen är varmast, även röret som går ner till cirkpumpen är ganska varm.

11. T
    Medlem Nivå 6
    Sett från sida ser inte hur rören på ur golvet går
    Tror din pump inte går plocka av de svarta locket.
    Tor som vi flera skriver VV är värmekällan till Friggeboden
    Luft vatten är tänkt sitta i Frickeboden å funka in till huset via kulvert.
    Va händer om du vrider på den röda?

Hur många slangar/rör har du in å ut i VV?

12. V
    Medlem Nivå 4
    Dom där pumparna har inte evig liv så det kan vara att den bara surrar som du hör men inte går runt. Går att plocka bort själva motor på den stora mässingsmutter å provköra den ett par sek.

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 3
    12889630-4C9B-4B4D-B41E-9F7B924B732D.jpeg

Ok, lampan lyser men inget ljud hörs från den, svårt att göra någon närmare felsökning pga bristande kompetens..

Är det nåt som lagas eller bara att byta isåfall?

14. A
    Medlem Nivå 3
    Vrider på den röda högst upp? Då töms petflaskor på vatten

15. T
    Medlem Nivå 6
    Vektor skrev lossa mässingmutter å se om den snurrar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: