Byggahus.se

Vattenburen golvvärme på sommaren?

1. F
    Medlem Nivå 2
    Håller på med ett källarprojekt (bilder kommer). När jag gjuter ny platta kommer jag lägga in vattenburen golvvärme kopplad till bergvärmepumpen - allt borde vara frid och fröjd, men så påtalade en kamrat som är rörpulare att på sommaren kommer ju inte pumpen köras utan då går den ju på elpatron. Jag är helt rudis på detta och tänkte mest få lite tips och råd av er här på forumet:

På sommaren värms ju fortfarande vatten till dusch o.d., varför skulle det vara svårare att köra värmeslingorna på sommaren via bergvärmen? Värms alltid vattnet med elpatron på sommaren? Jag räknar med att få ner nästan 20cm isolering under nya plattan och inser att det därigenom kommer bli varmare i källaren, men jag vill fortfarande hålla lite temp i plattan för att undvika omvänd fuktvandring. Tänker jag helt fel eller?

Med vänliga hälsningar

Fredrik

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    I vår anläggning värms inte tappvattnet med spetsvärme under sommaren. Varför skulle det funka på det sättet egentligen? Det enda som jag kan se som ett tänkbart problem är att du måste shunta rätt så att du bara får värme i golvet i källaren och inte i resten av huset på sommaren när det är varmt.

3. G
    Medlem Nivå 1
    När jag installerade min värmepump så satte jag avstängningsventiler på rören till övervåningen, på så sätt kan jag köra värme i golven i källaren utan att övervåningen påverkas. Jag har ändrat lite i inställningarna på pumpen så att den ska fortsätta att leverera värme när det är varmt ute.Har kört så i ett år nu och det har fungerat bra. Använder dock en avfuktare för att minimera eventuell fukt som tillkommer på sommaren.

Lycka till

4. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Du kan som Gumås föreslår köra pumpen mot golvslingorna i källaren enbart. Dock får du då väldigt lite vatten i systemet så en expansionstank är nästan ett måste. Då höjer man bara börvärdet så att du vid +15 får ut lite värme. Det behövs dock inte mycket för att hålla temperaturen. Jag har på sommaren bara haft cirkpumpen igång och låtit radiatorvattnet cirkulera så att man ökar någon grad i källargolvet.

Du bör dock ha en separat shuntgrupp med cirkpump för din källare. Alternativt om du har ett litet golv finns en Wirsbo push med inbyggd elpatron som du kan stödvärma golvet med på vår-sommar-höst.

5. 2
    Medlem Nivå 11
    Har inte vp nån inbyggd min begränsning av temperaturen så att man kan köra comfort värme där man har t.ex klinkersgolv??
    23-24° temp brukar det rekomenderas för att golven inte ska kännas kalla...

6. C
    Medlem Nivå 14

Klart du kan stänga av resten av värmesystemet o bara köra gilv värmen. din kompis som är röris kan hjälpa dig att instalera en avstängnings kran, så du kan skilja på systmena om det skulla saknas idag.

sen ställer du bara in pumpen så den går trots att det är varmt ute. et pluss kan vara att adera en voym förstorare, för at ge pumpen mer vatten att arbeta mot