Byggahus.se

Vattenburen golvvärme på oisolerad platta?

1. H
    Medlem · 95 inlägg

Hubbe

Medlem
    Hej,
    Har två frågor
    1) Kan man istället för att bila upp befintlig platta lägga isolering direkt på och därefter golvvärmeslingor (om takhöjdne räcker vill säga)? Någon som har tips hur man kan göra? Hur mycket isolering?
    2) Jag har förstått att det kan bli fuktproblem i angränsande rum i källaren om man lägger golvvärme på oisolerad platta. Kan man förhindra detta genom att "bara" bila upp och gräva ut runt kanterna i det rum som ska värmas och isolera där för att förhindra fuktproblem?
    /Hubbe

2. E
    Medlem · 252 inlägg

Engan23

Medlem

Re: Vattenburen golvvärme på oisolerad platta?

Jag kommer att följa dina svar med stort intresse. Jag sitter i samma sits själv. Har en oisolerad platta där vill lägga golvvärme. Har förstått att bila upp och isolera nedåt inte är att föredra då man typ behöver isolera 30 cm, alternativet är att använda en sån här:

http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/golvvarme/vattenburen_golvvarme/compact.html

Den bygger inte så mycket och man får lite isolering. Det jag e lite skraj för är huruvida det blir med fukten mellan cellplasten å plattan? Troligtvis så klarar man sig om man året-om har lite värme på i golvet.

Alternativet kanske är att lägga rören direkt på betongen, flytspackla och lägga klinkers. Ja det blir en massa värme förluster men fukten blir inte kvar då fogarna ventilerar, denna variant e jag inte stensäker på om den är så lyckad.

3. H
    Medlem · 95 inlägg

Hubbe

Medlem

Lyfter upp tråden för ev fler svar
    /Hubbe

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

sök och du skall finna ;) (finns en "bra" sökfunktion)

skrev detta en gång tidigare om cableboard...

"gjorde personligen en tabbe då jag flyttade in och fixade golvvärme på 30m2 i källaren... körde med elslingor... (skulle ju kört med vatten då jag nu har bergvärme... men men)

har element i rummen, så det är endast komfort värme på... drar 9kWh / dygn... har inte isolerat nedåt då det jag läst tyder på att max 10-15% av värmen försvinner åt det hållet (lönar sig inte att köpa de där)

sigropriser
    Ebeco Cableboard för 3,6 m2 (5 skivor) 894 kr
    7450:- för mina 30m2 alltså..

och på ett år räknat på 15% förlust så loosar jag ca 500kWh / år då.... *0,7 = 350 kr / år... tar i dagsläget 21år att tjäna in investeringen i de "magiska" cableboard köret då...

värdelöst"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.