Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vattenburen golvvärme på övervåning?

1. E
    Medlem · 80 inlägg
    Hej!

Jag och min sambo håller på att bygga en 1,5-plansvilla med Myresjöhus. Övervåningen är oinredd, och vi kommer dra igång arbetet där näst intill så fort vi flyttar in. Boytan på nedervåningen är 111 kvm, och på den framtida övervåningen räknas drygt 60 kvm som boyta (golvytan blir större då det är snedtak). Som värmekälla kommer vi ha en NIBE F750 tillsammans med SAM 40. Golvvärme har gjutits in i plattan och vi har även en braskamin.

På övervåningen har vi bestämt oss för att ha vattenburen golvvärme, främst för att slippa ha radiatorer då dessa tar upp plats och påverkar möbleringen av rummen.

Såhär kommer övervåningen se ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2015-08-05 kl. 14.39.38.jpg

Vi kommer till en början färdigställa samtliga rum utom badrummet (vi prioriterar att spara pengar till att göra i ordning gräsmatta och altan, då vi än så länge bara är 2 personer i hushållet), och funderar alltså på vilken golvvärme vi ska lägga in. Vi har tittat på detta systemet:

http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-12-mm/Spaarade-EPS-skivor

Vi tycker det verkar relativt smidigt att lägga, men har inga djupgående kunskaper på området så därför tar vi tacksamt emot alla tips och råd. För visst borde man kunna köpa t.ex. 1 paket á 40 kvm och ett paket á 20 kvm (ungefär) för att då kunna lägga i samtliga rum utom badrummet. Dock så kommer alla rör upp längst in i hörnet i badrummet, så rören måste ju onekligen anslutas där, men det borde väl inte vara så svårt att bara lägga ett rör dit och sedan snirkla sig runt hela övervåningen? Eller är jag väl optimistisk i mitt resonemang?

Som sagt, alla råd mottages tacksamt :)

2. M
    Medlem · Sala · 531 inlägg

Marsman80

Medlem
    Hejsan,

Jag använde golvvärmeutrustning från Uponor och då fick man hjälp med ritningar hur man lättast bör förlägga slangarna och hur långa slingorna ska vara etc. Borde ju finnas liknande tjänster för andra leverantörer också. Kontakten med Uponor förmedlades via rörmokaren men jag ringde även och ställde frågor då jag installerade detta själv fick dock bättre pris om jag gick via rörmokaren. Jag hade dock bara en slinga på övervåningen (badrummet) och jag kommer ihåg att den besvärliga delen var att dra slingan till nedervåningen där fördelaren satt (inte ok med skarvar på slingorna). Kommer du att ha en egen fördelare på övervåningen så blir det kanske lite lättare. Jag skulle iaf kontakta en rörmokare eller liknande för lite idéer och kanske offerter på material också och sen kanske köpa på nätet om det är billigare.

3. C
    Medlem · gävleborg · 3 616 inlägg

camaro1969

Medlem
    jag har beställt mycket golvvärmeslang och liknande från danska buildahouse.com. så där är tips på inköpsstället.

angående läggningen, hur mycket är gjort med golven på övervåningen? är det bara golvbjälkar?
    isåfall skulle jag lägga glespanel och på det golvgips alternativt golvspån.

övervåningen är inte lika viktig att lägga "rätt" eftersom det är varmt på nedervåningen.

det ni måste ha är en möjlighet att styra framledningstemperaturen separat till övervåningen och kanske även till olika rum på övervåningen eftersom det lätt blir för varmt där annars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.